Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +2 °C
Skaidrs
Trešdiena, 17. aprīlis
Rūdolfs, Viviāna, Rūdis

Herberts Laukšteins: Ja pilsētā ir teātris, tad tā nav provinciāla

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
Nika
N
Pamēģiniet izrādes dienas rītā dabūt kādu biļeti uz Daugavpils teātra izrādi latviešu vai latgaliešu valodā! To nav. Parasti ir izpirktas jau nedēļu iepriekš. Un laukumā stāv autobusi. Varbūt pietiks te dalīties novecojušos stereotipos par to, ka teātrim latviešu valodā nav vietas Daugavpilī? Starp citu, kāda trešdaļa publikas pirms latviešu izrādēm savā starpā sarunājas krieviski.
lustigais nerris uz tirgus plača
l
"Vai nav mulsinoši, ka krievu radošā brigāde taisīs latviešu nacionālo leģendu?" - - - - Mulsinošs ir Vēsmas Lēvaldes jautājums. [Nupat 100g kultūras sprieda par "kultūras žurnālistiku" LV. Nu, te nu mēs redzam šīs "kultūras žurnālistikas" līmeni LV. Lāsma Lēvalde varbūt nezina, ka latviešu nacionālā dramaturga Gunāra Priedes lugas iegāja latviešu nacionālā teātra vēsturē pateicoties nelatvietim Ādolfam Šapīro. Un tas ir tikai viens piemērs...] Tā vien liekas, ka mīļajā LV ne tikai "kultūras žurnālistika," bet itin viss cieš no šīs provinciālās aprobežotības. Pārfrazējot Laukšteinu: "ja valstī ir teātris, tas nenozīmē, ka tā nav provinciāla."
=> Jā
=
Vai tas "attiecīgais laiks", no kura mēs visi attālināmies, būtu tas laiks, kad tādas iespējas anonīmi komentēt un publiski izteikt nepamatotus, nez kur sagrābstītus verdiktus vēl nebija iespējams? Jo par to, par kādiem ģēnijiem sevi uzskata tie teātros palikušie, nekādu konkrētu ziņu nav. bet par to, ka daži anonīmie komentētāji gan sevi uzskata par ģeniālākajiem patiesības orākuliem, šaubu gan nav nekādu.
  • 0
  • 0
Jā,
J
teātra mākslas iestādes un tur dzīvojošais atlikums mīl sevi bez atlikumu un jelkādas paškritikas. Ģēniji, jo tālāk no attiecīga laika, jo viņu vairāk.
  • 1
  • 2
Kocebū< Nerrim
K
Ne jau nacionalitāte no svara, BET Gunāra Priedes lugas gan iegāja teātra vēsturē ( pirmkārt!) pateicoties Pēterim Pētersonam. Jaunatnes teātrī "Smaržo sēnes" rež. O. Kroders, "Centrifūga", "Sniegotie kalni", "Saniknotā slieka", "Vikas pirmā balle" rež. U. Brikmanis, "Vējlukturis abažūrā- diplomdarbs veikts kopā ar L. Baumani, "Es jūs piespiedīšu mīlēt Raini", "Trīspadsmitā"rež. pats autors.
  • 0
  • 0
Pūce
P
"Vai nav mulsinoši, ka krievu radošā brigāde taisīs latviešu nacionālo leģendu?" Cik zināms, arī Nacionālais teātris Raiņa jubilejas gadā grib uzticēt Raiņa iestudēšanu Kirilam Serebreņņikovam, kurš jau ļoti daudz darbojies ar krievu klasikas izlobīšanu no tradīciju čaulām... Tā ka, ja tur viss izdosies, kā plānots, tad Liepājas teātris nebūs vienīgais, kurā krievu radošā brigāde strādās ar Raini. Bez tam, atceramies kaut vai krievu rakstnieka Roalda Dobrovenska sarakstīto monumentālo biogrāfisko romānu "Rainis un viņa brāļi", kas, iespējams (manuprāt, pavisam noteikti), ir labākais, kas jebkad ir sarakstīts par Raini. Reizēm šis skatījums no malas, kāds ir cilvēkiem, kurus skolā nav centušies pakļaut eksekūcijai ar nosaukumu "mēs jūs piespiedīsim mīlēt Raini", reizēm ir daudz auglīgāks, radošāks, brīvāks un tāpēc arī pārsteidzošāks, nekā tad, ja pie darba ķeras ar visu tradīciju nastu apkrautie latvieši. Un klasika jau tāpēc ir klasika, lai tā būtu pāri sava laika, savas telpas un savas nācijas robežām.
Kas tā par pašnoniecināšanos?
K
Tikai apslēptā veidā. Province vai ne, provinciālisms vai māksla- tas atkarīgs no domāšanas veida un talanta. Man Liepāja vai Valmiera nekad nav bijusi province. Katrā ziņā ne noniecinošā veidā.
Hm
H
Nu, ja. Tāpēc jau arī ieminējos par to, ka varbūt citā Latgales pilsētā vajadzētu. Es jau nesaku, ka obligāti tieši Rēzeknē. Tas man tikai tā ienāca prāta, jo tā ir tomēr Latvijas mērogiem salīdzinoši liela pilsēta, tur ir augstskola utt. Un tur latviešu tomēr ir vairāk kā 40 % no visiem iedzīvotājiem... Tas ir milzīgi daudz, ja salīdzina ar Daugavpili.
  • 0
  • 0
nepašaubāmi vajag,
n
bet ne Daugavpilī. Kā Tu domā skatītājus sadzīt zālē, vai ar koku? Turklāt Daugavpils teātra vadībā, vismaz pēdējos 10 gadus bijuši savtīgi cilvēki. Tur, kā sacījis Normunds Naumanis, valdīja ģimenes bizness.
  • 0
  • 0
Hm
H
Replika par Daugavpili bija drīzāk domāta kā pretjautājums virsrakstā paustajai domai: "Ja pilsētā ir teātris, tad tā nav provinciāla", nevis ar nolūku salīdzināt šīs divas lielākās Latvijas pilsētas pēc Rīgas, kuras, protams, ir pretpoli ne tikai savas atrašānās vietas ziņā (maksimāli tālu viena no otras, ja tā var izteikties), bet arī visādās citādās jomās. Protams, ka karjeras iespējas talantīgiem cilvēkiem Rīgā ir lielākas, nekā mazākā pilsētā. Un tomēr ir jau arī pozitīvi ačgārnie piemēri - Egons Dombrovskis vairākus gadus mocījās Dailes teātrī. Bija skaidri redzams, ka talants viņam ir, tomēr kaut kas pietrūka, lai apliecinātos kā viens no lieliskākajiem savas paaudzes latviešu aktieriem tā, kā viņam tas lieliski izdevās pēc atgriešanās Liepājā. Un viņš taču bija tieši no Liepājas teātra kursa, kuru Laukšteins šajā intervijā ir pieminējis, tātad izgāja to loku Liepāja - Rīga - Liepāja. Manas personīgās domas ir tādas, ka arī Vita Vārpiņa būtu spējusi daudz spēcīgāk apliecināties kā aktrise Liepājā, nevis Rīgā. Kur gan viņa arī gluži nepazuda. Kas attiecas uz seriāliem, tad Sigita Jevgļevska taču bija vien no "Likteņa līdumnieku" zvaigznēm (turklāt vispozitīvākajā nozīmē), pēc kā viņa kļuva itin bieži redzama arī Rīgā kā pasākumu vadītāja (atceros personīgi viņu, kā viņa Mazajā Ģildē valdīja E.T.A. Hofmaņa mūzikas koncertu), gan arī Grauba viņu uzaicināja filmēties "Rīgas sargos". Tāpat I. Kučinska laikam spēlēja vienā no seriāliem. Nevar teikt, ka nemaz. Turklāt nefilmēties seriālos nav nekāds kauns, jo, kā mēs zinām, JRT aktieriem tas vispār ir aizliegts un Dailē Džilindžers ir iesācis sankcijas pret šo tendenci un ne reizi vien izteicis, ka Liepāja šajā ziņā ir svētlaimes sala, ka tur aktieri nav nonivelējušies un nodeldējušies pa lētiem projektiem. Protams, ka tā ir iespēja nopelnīt un ikviens aktieris grib dzīvot kā cilvēks. Tomēr arī rīdzinieki nav īpaši labākā situācijā ar visām it kā lielākajām iespējām, viņiem arī ir lielāka konkurence utt. Tāpat arī Liepājas aktieru pārcelšanās uz Rīgu mūsdienās tagad sakārtotās likumdošanas dēļ ir tikpat kā neiespējama, ņemot vērā to, ka visiem profesionālajiem (t.i. subsidētajiem) teātriem ir stingri noteikts štata vietu skaits, kā arī dzelžaini noteikumi, kad kādu aktieri var atlaist no darba. Tas brīžiem var kļūt par problēmu, ja kāds teātris grib pieņemt kādu ļoti labu aktieri vai tikt vaļā no kāda ļoti slikta aktiera, bet tas var arī pasargāt no masveidīgas labu aktieru aizplūšanas no teātra. Liepājas gadījumā - no masveidīgas jauno Klaipēdas kursa aktieru aizplūšanas uz Rīgu. Ko viņi tur darīs un kur viņi tur liksies, ja vien gribēs turpināt spēlēt teātri? Varbūt kādu vienu vai divus ar šiem noteikumiem kāds Rīgas teātris arī spētu uzņemt, bet ne vairāk - lai cik ļoti negribētu. Turklāt - būsim reālisti - Rīgā tikai reti kurš no viņiem būtu jau nospēlējis tik daudz lomu un sevi tā pierādījis, kā tas ir bijis Liepājas teātrī. Par Paulu... Man šķiet, ka Liepājai ir citas mūzikas tradīcijas un tāpēc arī Liepājai piestāv tādi skarbāki toņi. Latvijas Liverpūle taču ar visām roka tradīcijām. Kur Latvijā tika uzvesta pirmā rokopera? Protams, Liepājas teātrī. Pauls Liepājai no tiesas būs par cukurotu. Un vislabākā ziņa ir tas, ka Liepājas teātris šobrīd tiešām ir ļoti labā formā, ko no sirds novēlam saglabāt. Par Daugavpili... nezinu. Varbūt Latgales latviešu profesionālajam teātrim no tiesas labāk veiktos kādā nedaudz latviskākā pilsētā, piemēram, Rēzeknē? Tad uz izrādēm varētu arī braukt no tuvākās apkārtnes. Un tur arī būtu lielāka jēga kopt latgaliešu skatuves valodu. Tas tā... tie tikai tādi minējumi, ka, ja jau Kurzemei un Vidzemei ir pa savam labam teātrim, tad Latgalei taču arī vajag.
  • 0
  • 0
diskutabli
d
Nevaram Daugavpili ( tipisku krievvalodīgo pilsētu ) salīdzināt ar Liepāju. Mēs esam daudz spriedelējuši par patriotismu ( tiesa gan attieksmē pret valsti), bet tieši Liepājas teātris it kā no tā neesamības daudz cietis. Ir bezgala daudz attaisnojošu apstākļu: daudz izbraukumu, sarežģījumi ģimenē, ja tāda ir, Rīgas attieksme pret Liepāju, statuss- algas ziņā, iespējas piedalīties seriālos, pasākumu vadīšanā ( Pauls jau tikai pa Nacionālo vien dzīvo), nezinu patiesi talantīgu mākslinieku, kurš būtu atteicies no pārcelšanās uz Rīgu, ja tur viņu gaida nopietna karjeras un mākslinieciskā izaugsme. Nereti nākas domāt, ka Liepājā būtu pasaules klases teātris, ja tur būtu palikuši visi, kas devušies laimes meklējumos un Rīgu. Starp citu, arī Kroders nepalika, jo kārdinājums kļūt par Nacionālā teātra galveno režisoru bija pārāk liels. Par Daugavpili kādam pārmetumus raidīt lieki, tā tomēr ir un paliks "mirusi" sala teātra darbībai latviešu valodā. Tās nedaudzās "imitācijas" jau neko nemaina.
  • 0
  • 0
Hm
H
Bet Daugavpils? Tur taču arī ir profesionāls teātris. Kad 90. gadu sākumā P. Krilovs uz turieni aizveda entuziastisko kursu ar Vili Daudziņu, Ģirtu Krūmiņu, Indru Rogu, Andi Strodu, Uvu Segliņu u.c. aktiermākslas studentiem, kad viņi Daugavpils teātrī burtiski dzīvoja, spēlēja savu 7 stundas garo izrādi "Velni" (pēc Dostojevska) mākslas koledžas studentiem, kuri sēdēja skatītāju zālē, tad pat viņi pēc kāda laika tur salūza un atgriezās pamatā Rīgā vai arī vispār aizgāja no teātra. Viņu secinājums bija, ka, ja Liepāja ir pilsēta, kurā piedzimst vējš, tad Rīgā tas ir tā pa īstam ieskrējies, bet, nonākot līdz Daugavpilij jau tā norimis, ka vairs nekādu pūsmiņu nejūt.
  • 1
  • 0
redakto-korektors :) :) :)
r
"Naktī uz ielas kliedz, pa logu skatos – viens vecis mūk pāri tramvaja sliedēm, otrs ar galda nazi skrien pakaļ. Iedeva dzīvokli, kurā pirms tam viens oficieris bija vannā vēnas pārgriezis." Jauks ievads, bet lai būtu pilna pretenzija uz žanru- trilleris, vajag vēl pievienot mazliet asumiņam. Piemēram: kāpņu telpā viens bija pakāries, mans iecienītākais tramvajs bija sabraucis visus liekos Liepājas teātra māksliniekus... *** "Tad sākās visādas revolūcijas" Lūdzu, dalieties ar lasītāju, kādas tieši revolūcijas esat iepazinis, varbūt pat bijis tām vadonis. *** " vai sieva piekrāpusi vīru un otrādi" Manuprāt, labāk būtu, ja sieva piekrāptu vīru un viss. " vai kāds ģimenes loceklis" Locekli varētu gan minēt, bet citā nozīmē. Šai gadījumā varētu rakstīt, piemēram, kāds ģimenē sasirdzis, bet izrādās, ka tā ir kļūda. *** Vēlējumi: Lai gandrīz vai katrā izrādē nebūtu viens un tas pats vaduļojošais pāris- Kučinsks-Dombrovskis, jo piemēram kļūst viena alga, vai skaties Pidžamas vai Raganu- izteiksmes līdzekļi nemainās. Lai muzikālās izrādes nekļūst līdzīgas kā viena meistara darināti zābaki. Pūt, vējiņi- lielisks, ja nebūtu Elsberga teksta haltūras. Jauno aktieru ansamblis varošs, talantīgs, muzikāls- lielisks, ja izslēdz runas mākslu. Bet tas jau visos teātros. Īpaši apsveicu ar Piafu- režisori Lauru Grozu- Ķiberi, galvenās lomas atveidotāju Agnesi Jēkabsoni un visas izrādes fantastisko veiksmi. Īpašs paldies scenogrāfam Mārtiņam Vilkārsim- par abām muzikālajām izrādēm. Visīpašākais paldies visiem labas gribas meistariem, kas kaldina Liepājas teātra slavu!
nepareizs adresāts
n
Ar saviem jokiem vari uzstāties Hānberga radošajos vakaros.
  • 1
  • 1

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja