Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +3 °C
Daļēji saulains
Sestdiena, 20. aprīlis
Mirta, Ziedīte

Kurš te vispār ir pilnīgi normāls? Saruna ar Mihailu Barišņikovu

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
anal
a
Mihails Barišņikovs ilgi klusēja. Beidzot viņš atkal runā, un katrs vārds, kas pateikts no skatuves vai iemūžināts uz papīra, ir zelta vērts. Katrs viņa teiktais vārds ir prāta kustība. Pērn oktobrī Dienas pielikumā KDi publicējām apjomīgu interviju par Jaunā Rīgas teātra izrādi Brodskis/Barišņikovs. Šoreiz maestro – aktieris, dejotājs, leģenda, ikona (viņa nozīmi pārspīlēt ir gandrīz neiespējami, un viss tiks piedots) – piekritis sarunai par režisora Roberta Vilsona iestudējumu Vēstule cilvēkam, kuru uz Rīgu atvedīs Andreja Žagara Kultūras atbalsta un attīstības fonds. Vēstule cilvēkam tiks "rakstīta" piecos vakaros Latvijas Nacionālajā operā no 3. līdz 7. augustam. Fragments no intervijas: Viena no izrādes Vēstule cilvēkam tēmām ir balansēšana uz neprāta robežas un šīs robežas pārkāpšana. Kāpēc ģenialitāte mākslinieku tik bieži noved līdz vājprātam? Teātris vispār ir kaut kāds trakums, tā tas bija jau Senajā Grieķijā un Romas impērijā. Teātra, operas un baleta fani ir traki. Mākslas mecenāti ir traki. Viņi ziedo dzīvi un bagātību mākslai. Cilvēki maksā lielu naudu, lai atnāktu uz teātri un paskatītos uz mākslinieku, kurš ir apsēsts ar kādu ideju. Kurš te vispār ir pilnīgi normāls?! Neviens. Normāli cilvēki pamostas, brokasto, dodas uz darbu, dažreiz varbūt palasa kādu grāmatu. Ja kāds visu mūžu velta mākslai un pārtiek tikai no tās, viņu dabiski uzskata par dīvainu vai neparastu. Tādi ir arī tie, kuri visu dzīvi apmeklē teātri. Kāpēc panākumi tik ļoti ietekmē mākslinieka psihi? Kāpēc viņš sajūk prātā? Tas ir neizbēgami. Tu visu dzīvi kal ar lauzni šo stikla kalnu... Ja runājam par Vaclavu Ņižinski un viņa ģimeni, garīgās veselības traucējumi bija arī viņa brālim un meitai Kirai, kuru es pazinu. Viņam pašam grūtības bija kopš agras bērnības. Viņš vienmēr bija noslēgts. Vaclavs bija lēns, bremzēts zēns. Skolā viņš atpalika, viņš bija kā lācēns, taču visi apbrīnoja viņa talantu. Ņižinska biseksualitāte bija absolūti dabiska. Mīlestība bija viņa pateicība cilvēkam, kurš par viņu rūpējās. "Es vēlos mīlas rūpes, nevis niknas rūpes," viņš rakstīja dienasgrāmatā. Viņš negribēja būt citu cilvēku vadīts un ietekmēts, viņš gribēja mīlēt. Ņižinskis dejoja lomas, kas atbilda viņa būtībai. Viņš ir gan Petruška – cilvēks baltā maskā ar karstu sirdi –, gan kvēlojošs mīlnieks Šeherezādē. Iemiesoties šajos tēlos viņam nebija grūti. Tikpat pietuvināta viņa raksturam un emocionāli atkailināta bija paša Ņižinska horeogrāfija, piemēram, Fauna diendusā. Cik ģeniāli viņš izdomāja un notēloja fauna ekstāzi un aizraušanos ar nimfu! Tas ir fenomenāls horeogrāfiskais dokuments. Kas jums pašam palīdzējis saglabāt veselo saprātu un neatrauties no realitātes? Manā dzīvē viss ir bijis – gan dīvaini brīži, gan ļoti interesanti un laimes piepildīti. Ir bijuši nopietnu pārdomu periodi – nevis izgāšanās, bet iekšējās neapmierinātības izraisīti. Ir bijis iekšējais sabrukums un mēģinājumi atrast sevi, saprast – kurp un kāpēc virzīties. Man allaž ir izdevies izlavierēt no sava iekšējā haosa stāvokļa. Ja runa ir par māksliniekiem, bieži tiek lietots jēdziens "iekšējā brīvība", taču, pat ja tu esi brīvs un tev ir pārvietošanās brīvība, brīvība rīkoties, tas ne vienmēr garantē laimīgas beigas. Pret to visu ir jāizturas nopietni, dažreiz jābūt aukstasinīgam un nav jāļaujas visiem saviem kārdinājumiem un idejām. Tavas aizraušanās nedrīkst aizmiglot skatu. Kad esi atbildīgas izvēles priekšā, jāpaskatās uz savām iespējām no malas. Tu pieņem lēmumu šodien, bet kas notiks pēc mēneša? Par to ir jādomā, tas viss ir rūpīgi jāapsver. Kas būs pēc gada? Ko tu patiešām spēj? Es neesmu reliģiozs, taču uzticībā mākslai, teātrim, skatuvei ir garīguma elements. Māksliniekam ir jābūt cilvēkam, kuram ir ko teikt. Viss pārējais ir tehnikas, izvēles un veiksmes jautājums. Ja paveicas satikt īstos cilvēkus, viss izdodas. Izrāde ar Brodska dzeju nebūtu iespējama bez Alvja Hermaņa. Mēs ar viņu apspriedām dažus projektus. Vienā no pirmajām tikšanās reizēm Alvis teica: "Man ir ideja iestudēt izrādi par Ņižinski." Man tajā brīdī aizrāvās elpa: "Alvi, es tagad gatavoju izrādi par Ņižinski ar Bobu Vilsonu." Viņš atbildēja: "Ak vai!" Pēc tam piebilda: "Sajūta ir līdzīga tai, ja tu ar sievu ej uz ballīti un pamani, ka viņai mugurā ir tāda pati kleita kā kādai citai dāmai." Kad Alvis pērn Itālijā noskatījās Vēstuli cilvēkam, viņš sacīja: "Es neko nevaru teikt. Tas ir tāpat kā runāt par to kleitu." Kad Alvis piedāvāja iestudēt izrādi ar Brodska dzeju, man atkal aizrāvās elpa. Man šķita, ka tas nav iespējams. Pērn pavasarī es aizbraucu pie Alvja uz Cīrihi, kur viņš mēģināja izrādi Skaistākās nāves ainas operas vēsturē, un mēs tur dažas dienas pavadījām kopā. Nedaudz iedzērām, nedaudz uzkodām, daudz lasījām viens otram priekšā Brodska dzeju, un Alvis mani pārliecināja, kas tas tomēr ir iespējams. Tādas lietas notiek. Tā ir sakritība. Nejaušība. Viņš man piedāvāja vienu, tas nesanāca. Pēc tam piedāvāja kaut ko citu – un izdevās.
Prese
P
Barišņikovs ir meistars. Žēl, ka Hermanis savā iestudējumā neradīja tik pat izcilu režiju. Un Vilsons vispār jau palicis par diletantu - skatos viņa izrādes jau pāris desmitgades, un neko citu kā bezgalīgo atkārtošanos ar lēnajām kustībām, kociņiem rokās vai uz galvas, šūpolēm, zilo gaismu, spontanitāti vairs nepiedāvā. Viens vācu producents atzinās, ka Vilsonu viņiem vajag savā projektā dēļ vārda popularitātes. Es šovakar neiešu uz izrādi, bet esiet uzmanīgi, skatītāji, neuzķerieties uz uh un ah un nepadariet Rīgu par provinci Vilsona slavināšanā, jo pasaulē sajūsma par viņu stipri norietējusi. Bet, kas redz Vilsonu pirmoreiz, parasti jūsmo, bet ar katro nākamo reizi saprot, ka nākamās jau ir atraugas.
Puškins,gogolis,barišņikovs,čehovs
P
Par krieviem tikai nosaukti,jo publiski uzstājas krievu valodā. PI,ABAS KATRĪNAS ,ALEKSANDRI,NIKOLAJI UN CITI CARI VISPĀR NEbija krievi. Arī aivazovskis,rahmaņinovs,šostakovičs u.t.t. Ebreji. Tā kā ar to Krievu kultūru tā ir kā ir. Drīzāk Krievijas EBREJU KULTŪRA.
NACIONĀLĀS OPERAS spoks
N
JRT Barišņikovam pakalpoja, tagad NO. Drīkst pajautāt- vai Barišņikovs būs labi saskatāms no visām vietām, kā būs ar totālu mikrofonizāciju, kas nepārraida balss saišu raisītas vibrācijas? NAUDA vai Māksla plūdīs? Žagaru Andrējs piedalās! Tas vien jau ir rādītājs. Kas ir producents? Kam paliks ienākumi, kā tiks sadalīti, cik ŽAGARAM par veiklību? Cik JEROHOMOVIČAM par apstrādi? Kāds labums NO un Zigmaram LIEPIŅAM personīgi? Vai ZĪVERE arī kā vidutāja šeptējas? PASTĀSTIET BŪTĪBU, ne Barišņikova absolūtās atklāsmes, kas tālas no patiesības. Pieaiciniet psihologu!
kuram ir ko teikt..................
k
mums gan tikai normālie, izvaro Raini, Aspaziju- kā 'parastie' cilvēki. Uz skatuves ir VIŅI PAŠI un saka visu par SEVI PAŠIEM...................... kā sarkanie krievi izvaro Čehova 'Trīs māsas' u.t.t.
TASS
T
Kā kurš ? Visgudrākais no aziātiem ir Putins.
Ferdinands
F
Izabella, krieviem nekad nav bijis nekādas kultūras. Āksts Puškins un vēl Gogolis, tā esot visa krievu kultūra - pēc pašu krievu domām.
tā nebūs vis
t
Mums Puškinu pasniedz izākstītu. Hermanis. Gogoli arī -Srebreņņikovs. Ka krieviem nav NEKĀDAS kultūras, šāds apgalvojums liecina, ka Jums pašam/šai ir gŗūti.
  • 5
  • 0
Zāra
Z
Ak Jezup mein ! Ich liebe dich !
Pravietis
P
Es neesmu reliģiozs, taču uzticībā mākslai, teātrim, skatuvei ir garīguma elements... Jā pareizi, ir tur garīguma elements. To elementu sauc par apsēstību. Ir vēl viens elements - tā ir elkdievība. Pirmais attiecas uz māksliniekiem, otrais - uz skatītājiem. Abās jomās var sasniegt dažādu līmeni.
Izlasīju komentārus
I
un izrādījās, ka neko nezinu...tātad izcils tādēļ, ka pārbēdzējs un tātad viss ir politizēts un deorientēts. Vai tiešām nav nekā īsta? Varbūt viss tādēļ, ka neesmu redzējusi klātienē viņu dejojam? Tad nebūtu nekādu šaubu.
skatieties internetā
s
Ju-tubē, cik uziet, būs labi un izcili, bet taču ne teātrī!
  • 1
  • 1
Bambaks
B
Beidziet bāzt degunā savu krievu kultūru- multūru! Saruulējiet to un iebāziet... Esam pa 50 gadiem to atēdušies!
Vārds
V
arī, bet cik primadonis bija dz. pilsētā n'[akamajos 25 pēc tiem 50 ? atceros tikai vienu rrizi un to pāšuy bandītlaikos
  • 0
  • 1
jeroškas pliekanā muldēšana noriebu
j
kā rūgta nāve
Barišņikovs - biznesmenis aprēķināt
B
Ne mākslinieks. Tāds viņš varbūt bija sen atpakaļ, kad tikai dejoja.
nu taču
n
Ja ir ar gadiem izstrādāts brends, tad tikai absolūts nesapraša to neizmantos , lai vecuma galā arī vēl nopelnītu
  • 1
  • 0
Glupais
G
A kā homīši var paglābt tautu no iznīcības.? Tīri tehniski. Pastāsti,Krist. Bez muldēšanas. Vai ta viņi vairojas?
Krists
K
Es personigi, domaju, ka Latvijas debilajiem politikiem, deputatiem, ministrim ir nekavejoties japienem likums Par viendzimumu paru atiecibu registresanu, lai Latvijas valsts un latviesu tauta nezaudetu talantigakos cilvekus un gaisakos pratus.........pedejo 26 gadu posts, zagsana, debilitate, cinismis un idioti ir Latvijas valsti izlaupijusi un iznicinajusi, latviesu tauta novedusi nabadziba, pazemojuma, bezczeriba.......tikai jutigi, cilvecigi, emocianali, empatiski cilveki Latviju un latviesus izglabs no iznicibas un boja ejas......Latvija ir loti daudz talantigu un cilvecigu biseksualu un homoseksualu cilveku, kurus ar visam si rezima metodem Latvija pazemo un iznicina, izdzen no Latvijas valsts.
"krist!"
&
Ir vesela virkne profesiju, kurās tradicionāli orientēts cilvēks, ja tikai viņš nav ebrejs, nevar dabūt darbu. pēc tā vāvuļot par homīšu diskrimināciju ir idiotiski.
  • 6
  • 1
AUSS
A
Mūzika (zālē) - elektroniskās ērģeles 57.00 - vijole 57.00 - čells 57.00 - solists 57.00 bet TU TO NEDZIRDEESI
  • 1
  • 3
atvainojos
a
VAI nevietā. Tie vai, kāpēc traucē dzīvot, taisni vai trakums.
  • 0
  • 2
krist,
k
es personīgi domāju, ka ir jau gana Latviešu biedrības priekšā Vērmanes dārzā, kur bērnu laukumi, ar PRAIDU. Vai kniebjoties aiz slēgtām durvīm, bez pašreklāmas arī ir labi. Kurš, kas viņus pazemo? Viņi ar savu uzstājību grib pazemot/ pazemināt MŪS. Baznīca tikpat debila kā daudzas citas vietas.
  • 4
  • 3
Jāzeps
J
BĪBELE. APUSTUĻA PĀVILA VĒSTULE ROMIEŠIEM -1-NODAĻA. Jo,zinādami Dievu,viņi to nav turējuši godā kā Dievu un Viņam nav pateikušies. Atstājuši,apmainījuši neiznīcīgā Dieva godību, pret= netiklību,alkatību,- sākuši pielūgt ikonas, elkus, dzīvnieku,putnu attēlus,,-atstājot novārtā Radītāju,kas ir augsti teicams,mūžīgi,āmen. Tāpēc Dievs viņus nodevis apkaunojošās kaislībās,=sievietes apmainījušas dabisko dzimumdzīvi ar pretdabisko, tāpat vīrieši atmezdami dabīgo kopdzīvi ar sievieti,cits pret citu iekaisuši savā iekārē,saņemdami sodu par savu maldīšanos. Pazīdami Dieva likumus,ka tie,kas tādas lietas dara,pelnījuši vietu ellē. Viņi turpina priecāties par tiem,kas tā dzīvo. Šāda atkarība ir Dieva sods. Komplektā nāk sātana genētika,kas izpaužās kā nesamierinātības,ļauna attieksme pret sabiedrību.(visi vainīgi pie manām kibelēm). Kopā ar musulmaņiem tā ir sātana armija,kas maskējās zem intiligenta cilvēka,līdz ārprātam ienīstot Kristiešus. No pasaules sākuma,līdz pasaules galam notiks kari genētiku starpā. Sātana genētika ienīdīs Dieva,Kristus genētiku. Kains ar antikrista genētiku uz tīruma bez iemesla nokāva savu miesīgo brāli Ābelu. Hērods (sātans) Bētlemē un tās apkaimē,lai neitralizēt bērniņu Jēzu,=lika apkaut 2-gadīg. zēnus. Apjūsmotajam=Ādolfam=bija arī sātana genetika. Cilvēkam,antikrista genētika,neļauj iepazīt Dievu,studēt Bībeli,=viņš vienmēr ienīdīs,zaimos tos,kuriem ir Kristus miermīlīgā genētika. No perversijas var atbrīvoties,= griežoties pie Jēzus ar patiesu un ļoti dziļu grēku nožēlu,ar asarām jākliedz uz Dievu, ļoti nopietni jālūdz ,lai Dievs atbrīvo no šīs nelaimes. Jēzus ir mīlestība. Jēzus izdarīs restartu,=perversā genētika tiks izdzēsta,=Kristus ieinstalēs Dievišķo genētiku,= smadzenes sāks darboties pareizi. Pasaules praksē pārbaudīts,=strādā. Iesaku =GOOGLE=iesist un noklausīties unikālu video...https://www.youtube.com/watch?v=yHPAmfmnmig
  • 11
  • 2

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

Žurnāla "SestDiena" publikācijas

Vairāk Žurnāla "SestDiena" publikācijas


Aktuāli

Skaļa balss klusumā

Horeogrāfam ir jābūt kā rentgenam – saka horeogrāfe un Latvijas Nacionālās operas baleta māksliniece Milana Komarova (35). Skatoties, kā dejotājs kustas, uzreiz jāsaprot, kur ir viņa stiprā puse, u...

Jumta svētki

SestDiena pirms 30 gadiem rakstīja...

Šonedēļ SestDienā

Vairāk Šonedēļ SestDienā


SestDienas salons

Vairāk SestDienas salons


Pasaule

Vairāk Pasaule


Politika

Vairāk Politika


Tēma

Vairāk Tēma


Pieredze

Vairāk Pieredze


In memoriam

Vairāk In memoriam


Tuvplānā

Vairāk Tuvplānā


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


Latvijai vajag

Vairāk Latvijai vajag


SestDienas receptes

Vairāk SestDienas receptes


Dienasgrāmata

Vairāk Dienasgrāmata