"Biruta Baumane radīja savus mākslas darbus ar milzīgu kaislību, jo viņa mīlēja glezniecību, kurā atspoguļojās dzīves kāre," saka izstādes kuratore Ilze Putniņa.
Šajā izstādē eksponēti jau iepriekš LNMM krājumā esošie mākslas darbi, kā arī jaunieguvumi, kas ir bijis mākslinieces novēlējums Latvijas Nacionālajam mākslas muzejam, un tie visi kopā veido pilnvērtīgu gleznotājas daiļrades mozaīku. "Birutai Baumanei bija ļoti žēl šķirties no saviem mākslas darbiem, un viņas vēlme paturēt tos pie sevis gadu gaitā pat kļuva leģendāra," akcentē izstādes kuratore.
Mūža nogalē māksliniece pārskatījusi savu kolekciju un izveidojusi sarakstu ar gleznām, ko nodot muzejam. "Kad es nokļuvu Birutas Baumanes darbnīcā, tā bija pilna ar viņas mākslas darbiem un pa "taciņu" varēja nokļūt līdz molbertam," Ilze Putniņa atminas laiku, kad kopā ar mākslinieces meitu atlasīja sarakstā iekļautās gleznas.
Biruta Baumane glezniecībai ir veltījusi 70 gadu no savas dzīves. Draudzība ar Tatjanu Sutu ieveda viņu Romana Sutas studijā, kas kļuva par Birutas Baumanes pirmo nopietno iepazīšanos ar mākslu, pēc tam viņa iestājās Latvijas Mākslas akadēmijā.
"Biruta Baumane glezno vietās ar augstu intensitāti – tādas ir ostas, gadatirgi, cirks. Prieks, atkalsatikšanās un šķiršanās, spožums un risks. Tā ir atkalnoticēšana žilbinoši skaistam mirklim, kurā ieskanas arī laimes pārejošā nots. Ik pa laikam kādā cirka arēnas nesaudzīgi izgaismotā aplī ir kādas mazas dzīves smeldzīgs stāsts, kurā varoņa kļūme ir tā, ka viņš ir viens, bet sapnis – liels, un laimīgajiem tas liek izplūst smieklos," raksturo izstādes kuratore.
Cirka tēmai Biruta Baumane pievērsusies jau Mākslas akadēmijas laikā XX gs. 40. gados, kad aizgājusi uz cirku gleznot, – arēnā stāvējis klauns Rolands ar baltu cepuri, zilā kostīmā, augstpapēžu kurpēs, pie rokas viņam bijis melns, ļengans Pjēro ar baltu ģīmi un sarkanām lūpām. "Šis skats mani saindēja uz mūžu," atzina māksliniece (Anda Kļaviņa, Cirka saindētā, Diena.lv).
Birutas Baumanes māksla ir ļoti personiska māksla. "Viņa glezno to, kas notiek ar viņu pašu, īpaši aktos. Tie var būt gaiši un atbrīvojoši kā ledus iešana, gaisīgi un plāni gleznoti ar sarkanas līnijas konturējumu vai smaguma pielijuši, salstoši," piebilst Ilze Putniņa.
Izstāde LNMM skatāma līdz 8. janvārim.