Proti, kāda jēga tērēt resursus, ko tādu vēstot, ja ikviens televīzijā vairākas reizes ik dienas var redzēt reklāmu brīnumlīdzeklim, kuru iedzerot visi gripas simptomi (ne jau pati saslimšana – par to reklāmā noklusē) izzudīšot, tātad nebūšot jāatceļ plānotie darbi vai ballēšanās. Kam cilvēks labprātāk notic brīdī, kad sasirdzis, – pamācībām, ka vairākas dienas jāpaliek mājās, vai reklāmai, kas sola un uzskatāmi demonstrē risinājumu vienā mirklī? Sliecos domāt, ka reklāmai. Ko tas nozīmē? Ka vai nu jābeidz tērēties sabiedrības informēšanai par to, kas ir gripa un kā tās laikā jāuzvedas, vai arī jāaizliedz reklāmas, kas, vismaz manuprāt, faktiski vairo apdraudējumu sabiedrības veselībai.
Man nepatīk aizliegumi, tomēr ir gadījumi, kad tie šķiet ļoti nepieciešami. Jo īpaši tad, ja reklamē nevis izārstēšanu, bet gan simptomu noņemšanu un tam sekojošo cilvēka faktiskajam veselības stāvoklim neatbilstošo uzvedību, kas var apdraudēt gan konkrētās personas, gan arī tuvumā esošo cilvēku veselību.
Tiem, kas varbūt nesaprata šīs tēmas aktualitāti, atļaušos citēt to, ko par gripu internetā vēsta Slimību profilakses un kontroles centrs. "Gripa ir akūta, sevišķi lipīga vīrusu infekcija." – "Gripa atšķiras ar izplatīšanās ātrumu, izraisīto komplikāciju biežumu un smagumu." – "Slimnieks var inficēt citas personas uzreiz pēc simptomu parādīšanās un līdz 5–7 dienām no saslimšanas sākuma, kad turpina izdalīt vīrusu lielā daudzumā."
Un tam visam pretī ir brīnumlīdzekļa (piedodiet, nepopularizēšu nosaukumu) reklāma, kur piedāvā noņemt tikai simptomus. Citiem vārdiem, piedāvā novērst nepatīkamās sajūtas, radīt veselīguma ilūziju, lai arī slims jūs, ja bijāt, tad paliksiet un citus ar vīrusu aplipināsiet kā tāda apkārtstaigājoša infekcijas sējmašīna.
Vai reklāma ir maldinoša? Formāli nē. Nesola jau izārstēt – tikai noņemt nepatīkamos simptomus. Nesaka, ka neinficēsiet citus, tikai to, ka fiziski jutīsieties daudz labāk, tajā skaitā spēsiet kaut vai padejot. Taču šajā gadījumā jāskatās plašāk – kādas sekas var iestāties. Pašam un citiem.
Taču, ja tas nevienu nozares vadībā nesatrauc... tad, kā jau teicu, netērējiet resursus, izglītojot sbiedrību par to, kas ir gripa, – tas tādā gadījumā bezjēdzīgi.
aha
Latvijā jau gadiem