Līdz ar jaunu tehnoloģiju ienākšanu dzīvē cilvēki vēlas pasauli uztvert un informāciju par to izzināt ar moderna, iesaistoša, aizraujoša formāta palīdzību. Muzejos, pasākumos, izglītojošās iestādēs tradicionālo informācijas pasniegšanas veidu visā pasaulē nomaina interaktīvie eksponāti un stendi, multimediju objekti, kas spēj mijiedarboties ar lietotāju, kurus var aptaustīt, pamēģināt, izjust. Šis formāts kļuvis populārs arī uzņēmumu un organizāciju mārketingā – tie, kas interaktīvus risinājumus jau iekļāvuši savu reklāmas kampaņu stratēģijā, zina, ka mūsdienīgs cilvēks visvairāk uzmanību pievērš kaut kam jaunam, neredzētam, pārsteidzošam.
Ventspils uzņēmējs Gvido Grīnbergs ar Ventspils Biznesa inkubatora sākotnēju atbalstu 2012. gadā nodibināja uzņēmumu Aspired, lai muzejiem un zinātnes centriem izstrādātu interaktīvas ekspozīcijas. Pakāpeniski attīstot SIA Aspired darbību, sapulcējot savā komandā kreatīvus dažādu nozaru profesionāļus, Gvido un viņa komanda pašlaik piedāvā arī daudzpusīgas tehniski radošās darbnīcas izglītības iestādēm, kā arī izstrādā lielformāta grīdas spēles un animētas infografikas.
Pieredzes braucienos uzņēmējs ir apmeklējis daudzus pasaules iespaidīgākos zinātnes centrus, tostarp ASV un Japānā. Mēs tiekamies Aspired birojā un ražotnes telpās, ko uzņēmums īrē no Ventspils brīvostas. Ar Gvido Grīnbergu un uzņēmuma mārketinga projektu vadītāju Gintu Grīnbergu pajokojam, ka šī uzņēmuma darbinieku bērni var būt gandarīti un mazliet lepni, – kamēr citi skolas vecuma vienaudži no saviem vecākiem gaida, teiksim, ko līdzīgu Zinātnes centra AHHA apmeklējumam, viņu vecāki ir tieši šādu brīnumu autori.
No baltas lapas
Mūsu sarunu par uzņēmuma veiksmīgu attīstību sākam ar Gvido paša skolas gaitām. Gvido Grīnbergs nāk no Kuldīgas. Viņa tēvs bija celtniecības nozares uzņēmējs, un, kad puikam pēc devītās klases bija jāizvēlas starp matemātikas, komerczinību un vispārējo novirzienu tālākajās vidusskolas gaitās, Gvido nolēmis iet tēva pēdās. "Tā bija izvēle, pieņemot, ka es pazīstu to jomu," paskaidro Gvido. Pēc vidusskolas viņš uzsācis uzņēmējdarbības vadības studijas Biznesa augstskolā Turība.
Pēc diviem gadiem, kad Latviju piemeklēja ekonomiskā krīze, jaunajam cilvēkam bija jāizdomā, ko darīt, – pārtraukt studijas vispār vai meklēt izmaksu ziņā lētākas studiju iespējas. Izvēle bijusi par labu Uzņēmējdarbības fakultātei Ventspils Augstskolā. "Finišēju ar bakalaura grādu, papildināju bezdarbnieku rindas un biju diezgan izmisis," tagad pasmaida uzņēmējs. "Sāku meklēt savu pirmo darbiņu, atrast nevarēju, iestājos turpat maģistrantūrā. Tagad visas kārtis tā sakritušas, ka esmu viens no tiem, kas arī strādā savā uzņēmējdarbības vadītāja profesijā."
Studējot maģistrantūrā, Gvido dabūjis savu pirmo darbu – kļuvis par eksporta projekta vadītāju kādā no Ventspils uzņēmumiem. Dzīvojis kopmītnēs. Turpat augstskolas ēku kompleksa pirmajā stāvā atrodas Ventspils Biznesa inkubatora birojs. Aizpildot brīvo laiku, papildus darbam un studijām Gvido ar vairākām idejām mēģinājis startēt Biznesa inkubatorā.
"Vienu no idejām attīstījām, bet tā pačibēja – ambīcijas bija lielas, bet zināšanu tajā laikā vēl nebija pietiekami. Un tad man piezvanīja no Ventspils Augsto tehnoloģiju parka – kādam projektam vajadzēja komponentes interaktīviem eksponātiem. Tajā brīdī secināju, ka patiesībā Latvijā nav, kam paprasīt, lai tādas saražo. Tas bija brīdis, kad dzima ideja par savu uzņēmumu. Biju daudz ceļojis, apmeklējis dažādus muzejus un sapratis, ka Eiropā muzejos un zinātnes centros interaktivitāte jau sen ir ierasta forma. Latvijā nez kāpēc tā vēl nebija," 2012. gada pagriezienu dzīvē atceras Aspired vadītājs un piebilst, "tas bija interesants laiks, lai augtu. Bet neteikšu, ka tolaik sapratu, kas tā tāda – interaktivitāte."
Gvido teic – "dīvainā kārtā" viņam pat palīdzot tas, ka pašam nav zināšanu informācijas tehnoloģiju jomā: "Palīdz tādā ziņā, ka, runājot ar muzeju direktoriem, arī viņiem nav šo tehnisko zināšanu. Un tad mēs kā divi neprofesionāļi kopā izdomājam, ko interaktīvu varētu radīt muzejam. Un tad es atnāku pie saviem darbiniekiem, un viņi saķer galvu – kā gan to izdarīt?! Tas ir gan pluss, gan mīnuss, tomēr es to vairāk vērtēju ar plusa zīmi. Mūsu pamatklienti ir muzeji, visbiežāk parasti tiekos ar muzeju direktoriem, un tā arī veidojas mūsu kopīgā saite – no baltas lapas."
Izdarīt, jo ir apsolīts
Savā uzņēmumā Gvido Grīnbergs aptuveni divus gadus bijis vienīgais darbinieks – veidojis datubāzes par muzejiem, sazinājies ar muzeju vadību, gatavojis piedāvājumus. "Paveicās ar to, ka ar Ventspils Biznesa inkubatora atbalstu bija iespēja uztaisīt divus eksponātu prototipus, – sameklēju uzņēmumus, kas to var izdarīt. Šī joma ir interesanta ar to, ka interaktīva eksponāta komponentes var būt no metāla, koka, organiskā stikla, tās jānokrāso, uz tām jālīmē grafikas. Var būt nepieciešama programmatūra, elektronika. Jāpērk ekrāni, datori. Viens eksponāts var būt daudzu nozaru pakalpojumu apkopojums. Tāpēc pašlaik specializējamies uz konkrētām lietām, ko darām paši, un pārējo meklējam kā ārpakalpojumu," skaidro Gvido Grīnbergs.
Uzņēmējs neslēpj – sākotnēji nejust bailes šādas specifikas priekšā palīdzējis vai nu jaunības maksimālisms, vai naivums. "Sešu gadu laikā esam izveidojuši nopietnu piegādātāju datubāzi, bet tolaik es nezināju, uz ko parakstos. Nebija saprašanas, ka tas var būt tik sarežģīti. Pēc tam palīdzēja spīts – gribējās izdarīt, jo es taču apsolīju," izjūtas raksturo Gvido. Viens no pirmajiem Aspired eksponātu prototipiem bijis mobilais fotostends, vairākus pēc tam arī esot izdevies veiksmīgi pārdot – tie tagad atrodas, piemēram, Laimas Šokolādes muzejā, Talsu Novadpētniecības muzejā.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena trešdienas, 27. marta, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!