Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā -1 °C
Daļēji apmācies
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Cik tālu iespējams uzticēties biznesa partneriem un klientiem, kad jāsāk pārbaudīt

Uzticies, bet pārbaudi - vēsta sens krievu sakāmvārds. Šajā Dienas starta sērijā skaidrojām, cik tālu biznesā var uzticēties saviem partneriem, klientiem un darbiniekiem un kurā brīdī ir jāsāk lietas pārbaudīt - vai atvestā prece atbilst norunai, vai rēķins tiks samaksāts laikā, vai darbinieks kaut kur neslaistās un nenes uz mājām lietas, kas viņam īsti nepieder.

Ražotājs Polijā ignorē

Andra Lazdāna un Pētera Grīnvalda kopīgajam biznesa projektam drīz apritēs pirmais aktīvās darbības pusgads. Jau sešus mēnešus tiek tīrīti, pucēti un pulverkrāsoti dažādi metāla izstrādājumi, kurus paši uzņēmēji sirsnīgi dēvē par dzelžiem. Un šajā laikā jau ir izkristalizējušās dažas ar uzticēšanos saistītas problēmas. «Ar klientiem īsti problēmu nav. Pat ja kādreiz kāds maksājums kavējas, viņi cilvēcīgi piezvana, pasaka, ka vajag vēl pāris dienu, un parasti tad arī noteiktajā termiņā atmaksā. Problēma bija ar konveijera mehānisma piegādātājiem. Skrituļi, kuros iekar detaļas, lai tās ērti varētu pārvietot, izrādījās mazliet citādi, nekā bijām pasūtījuši ražotājam Polijā. Paraugs bija no krietni biezāka metāla ar labiem gultņiem, samaksājām labu naudu kā priekšapmaksu.

Kad pasūtītā prece pienāca, izrādījās, ka mūs ir apšmaukuši. Atsūtītie skrituļi bija daudz plānāki, un tiem nebija arī specifikācijā noteiktās termoizturības - pēc pāris vizītēm krāsnī skrituļu gultņi pārstāja griezties. Turklāt arī no solītās svara izturības (skritulim jānotur tonna) nav ne miņas. Detaļas saliecās jau pie krietni mazākas noslodzes,» stāsta VIP Color līdzīpašnieks Pēteris Grīnvalds.

Sēž džeks un pīpē

«Otra problēma - kadri izšķir visu,» stāsta Pēteris. Ar lielāko daļu komandas nav nekādu problēmu, tomēr dažiem darbiniekiem piemītot acīmredzami spānisks gēns, kas rada viņos pārliecību, ka darbs jau nav zaķis un aizbēgt nekur nevar. «Te gan es esmu sapratis, ka trīsreiz brīdināt nav nekādas jēgas. Sēž džeks un pīpē. Nu labi, lai pīpē. Atnāku atkal pēc brīža - sēž, dzer kafiju. Pēc tam atkal pīpē. Darbs tikmēr krājas, turklāt mēs darbiniekiem maksājam stundas likmi. Tāpēc rodas jautājums - kālab man jāapmaksā laiks, ko darbinieks velta savām atkarībām un laiskai atpūtai, lai pēc tam arī apmaksātu virsstundas, jo līdz darbalaika beigām viņš neko tā arī nav izdarījis? Vakar no viena šāda cilvēka nācās šķirties. Turklāt šāda attieksme, kā izrādās, ir diezgan sistemātiska,» stāsta uzņēmējs.

Pēteris atzīst, ka šādu cilvēku dēļ tā vietā, lai meklētu uzņēmumam klientus, viņam bieži jāpilda bērnudārza audzinātāja loma, skraidot pakaļ darbiniekiem, kam darba tikums ir tukša skaņa. «Mēs reizi mēnesī rīkojam sapulces un šīs lietas cenšamies izrunāt. Ja redzu problēmu, bet, teiksim, negribu atraut cilvēku no darba, pierakstu, un mēneša beigās šīs lietas izrunājam. Bet, ja redzu, ka cilvēks uzticību izmanto ļaunprātīgi un vēl tēlo muļķi, kad viņam aizrāda, tad mūsu ceļi šķiras,» atzīst uzņēmējs.

Ja būs zaglis, nozags tāpat

Restorāna īpašnieks Valters Zirdziņš cenšas dzīvot uzticības gaisotnē. «Pieņemot darbā cilvēkus, es cenšos pats saprast, vai spēšu šim cilvēkam uzticēties vai ne. Kopumā es savai komandai uzticos pilnībā, tomēr tajā pašā laikā, zinot, cik šis bizness ir jūtīgs, un zinot, ka viss kaut kas var noiet greizi, es cenšos maksimāli daudz būt uz vietas pats. Līdz ar to arī dažādu ar personālu saistītu problēmu ir mazāk.»

Valters atzīst, ka ēdināšanas biznesā viena no problēmām ir darbinieku godīgums: «Protams, ja es būšu pieņēmis darbā zagli, viņš mani apzags neatkarīgi no tā, cik daudz videokameru būtu šeit salikts vai arī cik sarežģītu kases uzskaites sistēmu es būtu iegādājies. Es pats nekad neko neesmu nozadzis, es pat nemācētu, ja gribētu, man tas būtu sejā rakstīts. Tādēļ arī personālu es cenšos izvēlēties tādu, kas, no mana skatpunkta raugoties, nemāk, nespēj zagt,» smejas uzņēmējs.

Uzticēšanās atmaksājas

Uzticēšanās garā strādā arī klaviermeistars Aivars Tomiņš. «Vienīgais risks ir, ka kāds varētu nesamaksāt rēķinu, jo vienmēr strādāju ar pēcapmaksu. Tomēr visā manas darbības laikā man šādu problēmu nav bijis. Varbūt tāpēc, ka arī es vienmēr laicīgi kārtoju savas saistības, un līdz ar to šeit veidojas tāds patīkams līdzsvars.» Aivars atzīst, ka termiņi partneriem nodotajiem darbiem gan dažkārt mēdzot kavēties: «Taču es saprotu - ja lakojumā gadās grubulis vai kas cits noiet greizi, nekas cits neatliek, kā kļūdu labot, un tas, protams, ir papildu laiks. Bet tas arī tiek atrunāts ar manu klientu - šī ir restaurācija, roku darbs, var atklāties dažādas neparedzētas problēmas, un darbi var ievilkties.»

Legingu ražotāja Līga Auziņa ir veltījusi laiku, lai sakārtotu attiecības ar veikaliem, kas tirgo viņas produkciju, un nu viņas biznesā ir stingri atrunāts, kādā kārtībā tiek veikti norēķini par pārdoto preci. «Sākumā laika trūkuma dēļ šīs lietas nebija līdz galam izrunātas un nauda kavējās. Bet es guvu mācību, un tagad viss ir labi.» Savām šuvējām Līga uzticas pilnībā: «Citādi, manuprāt, nevar. Ja es vēl stresotu par katru auduma metru, ko teorētiski var nozagt, es naktīs vispār nevarētu gulēt. Vienīgā problēma ir ar pasūtījumu izpildes termiņiem, bet es saprotu, ka tur apakšā ir objektīvi iemesli, nevis slinkums.»

Vājais ķēdes posms

Kristiāns Līcis no nezināmiem klientiem vienmēr prasa priekšapmaksu: «Savukārt pārbaudīti uzņēmumi, kas gaismas balonus ir pirkuši jau iepriekš, var apmaksāt pasūtījumu arī ar pēcmaksu. Līdz šim ar uzticēšanos saistītu problēmu, godīgi sakot, nav bijis - darbinieku man nav, piegādātāji piegādā detaļas laikus un atbilstošas. Ja būs kāds precedents, tad arī domāsim.»

Arī Iveta Preisa-Imaka savā biznesā nejūt vajadzību kādu uzmanīt vai kontrolēt: «Man jau tas bizness ir stipri vienkāršs, un šeit viss ir kā uz delnas. Saimnieks atved suni, mēs viņu nomazgājam, izžāvējam un saņemam par to naudiņu.»

Reinis Balodis atzīst, ka saviem klientiem ļauj norēķināties mēneša garumā: «Pārsteidzoši ir tas, ka bieži es vēl neesmu paspējis atbraukt mājās, kad manis tikko aizvestais rēķins ir jau samaksāts. Tas ir forši!» Viņš atzīst, ka, veidojot personālu, svarīgi ir saprast, kurš no darbiniekiem ir vājais ķēdes posms: «Ja komandā viens būs palaidnis, viņš var pamudināt uz ēverģēlībām arī pārējos. Svarīgi, lai līderis ir kārtīgs cilvēks, tad arī citi viņam sekos.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Ko šonedēļ dara jaunie uzņēmēji

Iveta Preisa-Imaka, Suņu mazgātava Tīrās ķepas, www.tiraskepas.lv

Uzņēmēja gatavojas sniega sezonai, kad varēs vizināt interesentus suņu pajūgos. Ogres Zilajos kalnos palēnām tiek atzīmēta trase, pa kurieni tiks vilktas ragavas.

Aivars Tomiņš, SIA DoReMiDoReDo, www.klaviercentrs.lv

Klaviermeistars šonedēļ atvadījās no sava pirmā mūzikas skolotāja, kordiriģenta Arta Kumsāra: «Šis cilvēks ir neatsverami daudz devis ne tikai man, bet visai Latvijas mūzikas pasaulei kā tādai. Skumji, ka šādi cilvēki aiziet.»

Valters Zirdziņš, SIA Dilles un loki, www.valterarestorans.lv

Valtera restorāna pavāru bārā ir parādījies ledusskapis un arī izlietne, un apmeklētājiem nu ir radusies iespēja palūkoties, kā tad īsti top no Latvijas produktiem radītie gastronomijas šedevri.

Līga Auziņa, apģērbu līnija Moshmosh, facebook.com/moshmosh.lv

Šujmašīnas skan, Ziemassvētki nāk. Ir jāpaspēj saražot produkciju svētku tirdziņiem lielveikalos. Līgas mērķis ir sašūt tik daudz drēbju, lai paliek pāri: «Citādi pēc vasaras bija tāda mazuma piegarša.»

Andris Lazdāns, SIA VIP Color, www.colorvip.lv

Uzņēmums krāj «taukus» tukšajiem mēnešiem, kādi pulverkrāsošanas biznesā parasti iestājas pēc Jaungada: «Cenšamies sakārtot darbus tā, lai nebūtu dīkstāves.»

Reinis Balodis, SIA Daugavmalas rapsis

Eļļas spiestuves īpašnieks devies papildināt zināšanas uz lauksaimniecības semināru Skrīveros. Tikmēr spiestuves jaunceltnē notiek pēdējie spāru uzstādīšanas darbi.

Kristiāns Līcis, inovāciju projekts Greynut, www.99ledbaloons.com

Tūliņ, tūliņ sāksies balonu sērijveida ražošanas process - vēl tiek testētas līmes un krāsas, un tad tiks sākta pirmās balonu partijas ražošana.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!


Aktuāli


Jaunumi

Vairāk Jaunumi