Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Pasaulē

Pandēmija uzņēmumus noved komā © DIENA(15)

Covid-19 pandēmijas radītie draudi ekonomikai noveduši līdz agonijai daudzas nozares, iekrāsojot miljoniem darbinieku nākotnes perspektīvas bēdīgos toņos. Pērn trešajā ceturksnī, salīdzinot ar otro ceturksni, uzņēmumu bankrotu pieteikumi Eiropas Savienībā (ES) palielinājušies par 25,7%, bet eirozonā – par 36,1%, liecina ES Statistikas biroja Eurostat dati. Situācija varētu uzlaboties līdz ar masveida vakcinēšanos, tomēr daudzas kompānijas no pandēmijas snauda atmodināt vairs nebūs iespējams.

Bombardier nāk Siemens vietā © DIENA

Pagājušajā nedēļā Francijas dzelzceļa mašīnbūves uzņēmums (ritošā sastāva un aprīkojuma, galvenokārt dzelzceļa signalizēšanas iekārtu, ražotājs) Alstom oficiāli paziņoja, ka ir noslēdzies tā Kanādas konkurenta Bombardier Transportation pārņemšanas darījums. Tas daudzviet gan tiek dēvēts arī par abu uzņēmumu apvienošanās darījumu, tostarp arī tādēļ, ka populārais Kanādas pensiju fonds Caisse de Depot et Placement du Quebec, kas bija lielākais Bombardier Transportation akcionārs, tagad kļūs jau par lielāko Alstom akcionāru (ar 18% daļu).

Baltijā būtiskus kontrastus pagaidām nesaskata © DIENA(4)

Situāciju Latvijā vajadzētu salīdzināt ar situāciju abās pārējās Baltijas valstīs, nevis tādās valstīs, kurām ir gluži atšķirīgi politiskie un ekonomiskie, kā arī vēsturiskie un ģeogrāfiskie apstākļi. Šāds apgalvojums saistībā ar Covid-19 pandēmiju un tās radīto ekonomisko krīzi izskan bieži.

Ierobežojumi nodarbinātību nenožņaudz © DIENA(1)

Lai gan Maltas Republikā pērnā gada novembrī bezdarba līmenis sasniedza 4,8%, tas joprojām ir viens no zemākajiem bezdarba līmeņa rādītājiem Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu vidū. Novembrī ES valstu vidējais bezdarba līmenis bija 7,5%, bet eirozonas valstīs – pat 8,3%.

Delta Air Lines pērn cietusi 12,4 miljardu dolāru zaudējumus

ASV aviokompānija Delta Air Lines pērn strādājusi ar 12,4 miljardu dolāru (10,2 miljardu eiro) zaudējumiem, salīdzinot ar 4,8 miljardu dolāru (3,9 miljardu eiro) peļņu 2019.gadā, teikts ceturtdien publiskotajā lidsabiedrības paziņojumā.

Prioritāte – Covid-19 krīzes pārvarēšana © DIENA(1)

Portugāles galvaspilsētas Lisabonas centrā esošā arka šā gada pašā sākumā tika izgaismota dzeltenā un zilā krāsā. Tās ir Eiropas Savienības (ES) oficiālās krāsas, un spoži mirdzošā arka, kas atrodas Lisabonas slavenās gājēju ielas Rua Augusta galā, netālu no Težu upes, simboliski norādīja uz to, ka 1. janvārī sākās Portugāles prezidentūra ES Padomē.

Ceļošana turpinās, taču kļūst daudz rāmāka © DIENA(2)

Lai gan Itālijas sala Sicīlija, tāpat kā vairums pasaules tūrisma pērļu, šoziem ir visai klusa un tukša, tā ar optimismu krāj spēkus pēcpandēmijas tūrisma uzplaukumam. Pašlaik Sicīlijai ļoti nepieciešams ikviens tūrists, jo tūrisms ienes būtiskus līdzekļus salas budžetā. Tomēr vienlaikus salinieku veselība ir pirmajā vietā, tāpēc visā Sicīlijā ir jāievēro stingri Covid-19 izplatības mazināšanai ieviesti ierobežojumi.

Inertās gāzes aizvien augošā globālā loma © DIENA(2)

Krievija plāno iegūt būtiskas pozīcijas aizvien nozīmīgākajā pasaules hēlija tirgū. Decembra pirmajā pusē laikraksts The New York Times (NT) publicēja plašu rakstu, kurā tika paustas bažas, ka Krievijā topošās Amūras gāzes pārstrādes rūpnīcas darbības uzsākšana ļaus Maskavai ''politiski ietekmēt'' stratēģiski nozīmīgo hēlija tirgu. Krievijas koncerna Gazprom būvētā Amūras rūpnīca, kuras pirmās kārtas stāšanās ierindā ir plānota nākamā gada vidū, būs ne tikai viena no pasaulē lielākajām gāzes pārstrādātājām, bet kļūs arī par pasaulē lielāko hēlija ieguvēju. Rūpnīcas ietvaros tiks uzbūvēti trīs hēlija ieguves un sašķidrināšanas termināļi, katrs ar jaudu 20 miljoni kubikmetru šīs gāzes gadā.