Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Trešdiena, 27. novembris
Lauris, Norberts

TP iebildīs pret Repšes rosināto Jakāna atlaišanu; Jakāns lēmumu uzskata par nelikumīgu

Finanšu ministrs Einars Repše (JL) izlēmis uz valdību virzīt lēmumu par patlaban atstādinātā Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektora Dzintara Jakāna atbrīvošanu no amata.

Tautas partija iebildīs pret Dzintara Jakāna atbrīvošanu no VID ģenerāldirektora amata un līdz ar to valdība šo jautājumu nevarēs skatīt bez tā atkārtotas apspriešanas koalīcijā, Dienu informēja Tautas partijas frakcijas vadītāja vietnieks Vents Armands Krauklis.

Viņaprāt, komisija nav neko nosodāmu Dz.Jakāna darbībā konstatējusi, bet finanšu ministrs E.Repše viņam ir devis neizpildāmus rīkojumus. «Es to uzskatu par politisku izrēķināšanos, kas valstij var dārgi izmaksāt,» sacīja V.A.Krauklis, paredzot, ka Dz.Jakāns atbrīvošanas gadījumā vērsīsies tiesā un tajā uzvarēs, radot valstij zaudējumus.

Savukārt Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas vadītājs Augusts Brigmanis nevarēja pateikt, kurā pusē nostāsies ZZS ministri valdībā, jo ZZS vispirms vēlēšoties rūpīgi iepazīties ar visu pieejamo informāciju par šo situāciju, konsultēšoties ar juristiem un nākamajā pirmdienā valdes sēdē pieņemšot lēmumu.

Valdību E.Repše par to, ka Dz.Jakāns jāatbrīvo, aicinās lemt nākamotrdien. Lēmumu par Dz.Jakāna atbrīvošanu ministrs jau esot iesniedzis Ministru kabinetā.

E.Repše otrdien atzina, ka Dz.Jakāna darbībā pēc disciplinārlietu izmeklēšanas konstatēti un pierādīti pieci pārkāpumi, kas vērtējami kā būtiski un par kuru pieļaušanu ir pamats piemērot visbargāko sodu – atbrīvošanu no amata.

Pārmetumi saistīti ar ministra rīkojumu nepildīšanu. Izvērtējot disciplinārlietu izmeklēšanas komisijas atzinumu, E.Repše secinājis, ka Dz.Jakāna rīcībā saskatāma prettiesiska ministra rīkojumu nepildīšana, kas kaitējusi valsts interesēm un arī mazina ticību, ka nākotnē viņš tos pildīs. Ņemts vērā arī fakts, ka Dz.Jakāns jau iepriekš ir disciplināri sodīts.

E.Repše uzsvēra, ka visām ieinteresētajām pusēm, tai skaitā koalīcijas partijām, ļaus iepazīties ar Dz.Jakāna darbībā konstatētajiem pārkāpumiem, kas ir pamatā viņa atbrīvošanai.

Ministrs sagaida, ka valdība viņa lēmumu atbalstīs un Dz.Jakānu atbrīvos no amata. E.Repše arī atzina, ka pēc Dz.Jakāna atbrīvošanas viņa nodoms ir VID ģenerāldirektora amatā virzīt pašreizējo vietas izpildītāju Neliju Jezdakovu. Jautāts, kas būs, ja valdība neatbalstīs Dz.Jakāna atbrīvošanu, E.Repše teica: "Tad domāsim tālāk, ko darīt”. Finanšu ministrs noliedza, ka saistībā ar VID vadītāja atbrīvošanu notikusi politiskā tirgošanās. Šādā veidā nosauktas darbības nav bijis, teica E.Repše un atturējās atbildēt, vai ir bijušas sarunas ar koalīcijas partneriem. Dz.Jakāns tiek saistīts ar Tautas partijas interesēm, kas līdz šim iestājusies par viņa palikšanu amatā.

Pēc pirmās disciplinārlietas izmeklēšanas Dz.Jakāns tika disciplināri sodīts ar mēnešalgas samazināšanu uz sešiem mēnešiem, ieturot 20% no viņa mēnešalgas.

Finanšu ministrija norāda, ka lēmumu par sodu pieņem disciplinārlietas ierosinātājs, kas šajā gadījumā ir finanšu ministrs E.Repše, bet komisijas atzinumam ir tikai rekomendējošs raksturs. Izvērtējot komisijas atzinumu, secināts, ka tajā, vērtējot Dz.Jakāna rīcības tiesiskumu un pārkāpuma smagumu, "nav ņemti vērā vairāki būtiski fakti un ir patvaļīgi izdarīti secinājumi", jo tie neizriet no faktiem un apstākļiem, kuri vērtēti to savstarpējā kopsakarībā, kā arī "neatbilstoši interpretētas tiesību normas, tādējādi pārkāpjot Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likuma principus". Neesot arī ņemts vērā fakts, ka Dz.Jakāns iepriekš jau ir disciplināri sodīts.

Pats Dz.Jakāns iepriekš teicis, ka ir gatavs vērsties tiesā, ja tiks atbrīvots no VID ģenerāldirektora amata.

Otrdien Dz.Jakāns Dienai teica, ka E.Repšes lēmumu uzskata par nelikumīgu un, ja valdība izlems par viņa atbrīvošanu, ir gatavs tiesāties. Dz.Jakāns atzina, ka E.Repšes lēmums "man nebija nekāds pārsteigums, jo jau kopš augusta no finanšu ministra puses vērstas mērķtiecīgas darbības, rosinot disciplinārlietas", lai panāktu viņa atbrīvošanu.

Dz.Jakāns uzskata, ka visas disciplinārlietas ir beigušās ar "čiku", un arī pēdējais atzinums ir parādījis, ka paša E.Repšes veidotā komisija disciplināri sodāmus pārkāpumus viņa darbībā nav saskatījusi.

Pēc Dz.Jakāna teiktā, E.Repšes lēmumam panākt viņa atbrīvošanu ir vismaz trīs intereses. Pirmkārt, ietekmes iegūšana VID, nomainot gan viņu, gan citus augstākā līmeņa vadītājus lai varētu iestādi regulēt. Otrkārt, lai E.Repšes padomnieki no Jaunā laika iestādi pārvērstu "par privātu bodīti". Treškārt, pat ja E.Repšem valdībā neizdošoties panākt viņa atbrīvošanu, tad ministrs varēšot "to izmantot priekšvēlēšanu izrādē, vēlētājiem stāstot, ka sliktie politiķi nav ļāvuši atbrīvot Jakānu".  Dz.Jakāna skatījumā līdz ar to E.Repšem ar tādu vai citādu iznākumu lēmuma par viņa atbrīvošanu virzīšana valdībā ir izdevīga.

(pievienots Dz.Jakāna komentārs pēdējās trīs rindkopās)

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

SKATIES VĒL

VIDEO: Repše: Jakāna rīcība kaitē civildienestam un valsts interesēm

UZZIŅAI

Finanšu ministrija par Dzintara Jakāna pārkāpumiem:

"Dienesta reorganizācijas laikā ministrs vairāku mēnešu garumā vairākkārt pieņēma VID un Dz.Jakānam adresētus rīkojumus, ar kuriem ministrs izmantoja tam Valsts pārvaldes iekārtas likumā paredzētās pilnvaru pārņemšanas tiesības saistībā ar VID reorganizācijas ieviešanas gaitu. Ministrs Dz.Jakānam bija uzlicis pienākumu ar ministru saskaņot ne tikai jaunizveidoto VID struktūru, bet arī pretendentu atlases kritērijus un konkrēti atlasītos pretendentus uz jaunizveidoto struktūrvienību vadītāju amatiem. Lai gan  Dz.Jakāns labi apzinājās ministra rīkojumu saturu un no tiem izrietošos pienākumus, kā arī tos sistemātiski vairāku mēnešu garumā (no 3.jūlija līdz 14.oktobrim) pildīja, tomēr 2009.gada 15. un 19.oktobrī, ignorējot ministra rīkojumus, VID jaunizveidoto struktūrvienību vadošajos amatos prettiesiski, slēpjot to no ministra, iecēla 15 VID ierēdņus, kuru atbilstība pat netika izvērtēta pēc ministra noteiktajiem kvalifikācijas pārbaudes kritērijiem.

Līdz ar to Dz.Jakāns ar savu apzināti veikto rīcību nav ievērojis ne tikai ministra izdotos rīkojumus, bet, izmantojot savu dienesta stāvokli, arī aktīvi ir veicis darbības prettiesisko mērķu sasniegšanai. Pat pēc tam, kad ministrs uzlika par pienākumu nekavējoties atcelt rīkojumus par 15 ierēdņu prettiesisku iecelšanu amatā, viņš atteicās tos izpildīt.

Tādējādi šīs divas prettiesiskās Dz.Jakāna darbības, sākotnēji prettiesiski ieceļot amatos ierēdņus un pēc tam pat pēc konkrēta ministra rīkojuma saņemšanas nenovēršot savas rīcības prettiesiskās sekas, liecina par Dz.Jakāna nespēju pakļauties valsts pārvaldē esošajiem principiem un kontroles kārtībai, kā arī par viņa vēlmi pat ar prettiesiskiem līdzekļiem un metodēm likt šķēršļus tiesiskuma nodrošināšanai VID darbībā.

Disciplinārlietā ir konstatēti vēl divi gadījumi, kad Dz.Jakāns ir gan apzināti novilcinājis, gan vispār nav izpildījis ministra uzdotus konkrētus uzdevumus. Tā viņš ignorēja ministra 2009.gada 14.oktobrī doto uzdevumu nekavējoties izsludināt pretendentu konkursu uz diviem VID ģenerāldirektora vietnieku amatiem, un pat pēc atkārtotiem ministra atgādinājumiem šis uzdevums tā arī netika izpildīts. Līdz ar to konkursus uz VID ģenerāldirektora vietnieku amatiem VID izsludināja tikai tad, kad ministrs jau bija ierosinājis disciplinārlietu pret Dz.Jakānu un kad ģenerāldirektora pienākumus sāka pildīt Nelija Jezdakova.
Līdzīgs pārkāpums Dz.Jakāna darbībā tika konstatēts saistībā ar ministra 2009.gada 9.septembra divu rīkojumu izpildi, kad ministrija, atceļot VID lēmumus par prettiesisku divu ierēdņu atbrīvošanu no amatiem, uzlika par pienākumu Dz.Jakānam nekavējoties nodrošināt šo ierēdņu atjaunošanu amatos un par to informēt. Ievērojot, ka šo rīkojumu izpildi 12. un 13.oktobrī Dz.Jakāns nodrošināja tikai pēc tam, kad ministrija bija pieprasījusi informāciju par uzdevuma izpildes gaitu, disciplinārlietā tika vērtēts, kā Dz.Jakāns kā iestādes vadītājs bija organizējis šo rīkojumu izpildi. Tika konstatēts, ka viņš vispār nav organizējis šo uzdevumu izpildi, bet gan vieglprātīgi paļāvies, ka tie tiks izpildīti. Disciplinārlietā ir konstatēts, ka Dz.Jakāns aktīvu kontroli pār ministra doto uzdevumu izpildi sāka tikai pēc tam, kad ministrija pieprasīja no viņa paskaidrojumus par iemesliem, kuri ir traucējuši ilgāk nekā viena mēneša laikā izpildīt vienkārša rakstura darbības.

Minētie pārkāpumi saistībā ar ministra uzdevumu izpildes nenodrošināšanu liecina par Dz.Jakāna neprasmi kvalitatīvi vadīt iestādes administratīvo darbu, kā arī par viņa kā iestādes vadītāja neatbilstību ieņemamā amata kvalifikācijas prasībām.

Papildus tika konstatēts vēl viens būtisks disciplinārpārkāpums Dz.Jakāna darbībā, kad viņš atstādināšanas laikā vairākkārtīgi bez saskaņošanas ar ministru ieradās darba vietā, tādējādi neievērojot ar atstādināšanu saistītos ierobežojums gan pildīt pienākums, gan atrasties darbavietā. Turklāt Dz.Jakāns to turpināja prettiesiski darīt arī pēc tam, kad pret viņu jau bija ierosināta disciplinārlieta par šādu rīcību. Līdz ar to šādā situācijā, kad ierēdnis vairākkārtīgi apzināti ir atradies darbavietā, zinot, ka tas ir prettiesiski, ir pamats uzskatīt, ka šādas rīcības rezultātā ierēdņa nolūks ir bijis prettiesiski pildīt dienesta pienākumus vai arī likt šķēršļus objektīvai un savlaicīgai disciplinārlietas izmeklēšanai.

Visu konstatēto pārkāpumu rezultātā Dz.Jakāna prettiesiskajā rīcībā ir konstatējams disciplinārpārkāpums – ministra rīkojumu nepildīšana un apzināti prettiesiska rīcība pretēji ministra rīkojumu mērķim, lai kaitētu valsts pārvaldei, tādējādi pārkāpjot gan ministra pārņemtās pilnvaras, gan ministra tiesības dot saistošus uzdevumus, gan Valsts civildienesta likumu."

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Briest eksāmenu reforma

Centralizēto eksāmenu kārtību vēlas pārskatīt, šoreiz – samazinot to skaitu.

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas