Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā -2 °C
Skaidrs
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

FOTO: Spoku divriteņi notriekto piemiņai

Ceļa malā balts divritenis, šķiet, kāda aizmirsts, tomēr nē - speciāli uzstādīts, lai citiem atgādinātu, ka konkrētajā vietā bojā gājis velosipēdists. Tā teikt, spoku divritenis jeb Ghost Bike, kā to sauc citur pasaulē. Un viennozīmīgi ar savu efektu - tādu redzot, iemetas kamols kaklā. Tomēr to uzstādītāji uzskata, ka vēlamais efekts nav panākts - joprojām, runājot par velosipēdistu drošību, vērā tiek ņemtas autovadītāju, nevis gājēju un riteņbraucēju ērtības, vēsta laikraksta Diena šīsnedēļas pielikums Velo Diena.

Visā pasaulē

Kopš 2003. gada, kad aizsākās Balto divriteņu kustība, visā pasaulē uzstādīti vairāk nekā 600 spoku divriteņu. Pirmais no tiem Sentluisā Misūri štatā ASV. Toreiz pēc satiksmes negadījuma, kur bojā gāja velosipēdists, tika uzstādīts ar baltu krāsu viscaur nokrāsots divritenis ar uzrakstu "Šeit notrieca velosipēdistu". Pamanot, kādu efektu tas atstāj uz citiem satiksmes dalībniekiem, idejas autori spoku divriteņus novietoja vēl 15 negadījumu vietās. Patlaban tā ir pasaulē pārņemta prakse. Lai arī kustības autori norāda, ka vienmēr cer, ka nebūs jāveido kārtējā piemiņas vieta, tomēr atzīmē, ka darīs to tik ilgi, cik tas būs nepieciešams.

Spoku velo arī Latvijā

Četrās vietās arī uz Latvijas ceļiem par traģiskajiem nelaimes gadījumiem atgādina baltie spoku divriteņi. Tos negadījumu vietās uzstādījis velo aktīvists un Balto divriteņu kustības pārstāvis Nauris Lārmanis. Viņš Dienai atzīmēja, ka ar šiem spoku divriteņiem vēlējies pievērst sabiedrības uzmanību un iekustināt sarunu par to, ka riteņbraucējiem un gājējiem, tāpat kā autovadītājiem, pienākas droša un kvalitatīva infrastruktūra. Viņš uzskata, ka gājēju un riteņbraucēju nāve nedrīkst būt tikai normāla auto dominances blakusparādība.

Kopš 2012. gada Nauris uzstādījis četrus baltos velosipēdus - vienu Jelgavā, vienu uz Rīgas apvedceļa, kā arī uz Daugavpils šosejas un vienu Limbažu rajonā. Viņš gan nav pārliecināts, ka tie joprojām tur atrodas, drošs ir tikai par diviem. Ierasti viņam kāds divriteni ziedojis, kuru savukārt Nauris nokrāsojis baltu. Tas arī ir galvenais nosacījums - spoku velo jābūt nokrāsotam baltam. Lai arī citās valstīs bieži vien šajās vietās uzstāda arī piemiņas plāksnīti bojāgājušajam, Nauris to nav darījis. Par traģisko notikumu pietiekami spilgti atgādina arī pats velosipēds. Un tam var piekrist - braucot garām šādai vietai, pārskrien auksti drebuļi, un, iespējams, ja autovadītājs zina šo balto divriteņu nozīmi, tas liek arī aizdomāties par satiksmes drošību. Vēlamais efekts gan neesot panākts. "Diskusijas joprojām ir par sadzīvošanu, balstoties uz tiem pašiem noteikumiem, kuri ir radīti, autovadītāju ērtībām pakārtojot gājēju un riteņbraucēju ērtības," uzskata Nauris.

Lai arī citur pasaulē Balto divriteņu kustība attīstās, Latvijā patlaban nav neviena, kas uzstādītu speciālos piemiņas simbolus. Citus, kas to darītu, Nauris nezina, un arī Dienai neizdevās nevienu atrast. Savukārt pats Nauris pārstājis to darīt, jo palicis grūtāk noteikt bojāgājušā velosipēdista nelaimes gadījuma vietu - iepriekš ziņās tika norādīts ceļa kilometrs, kurā notikusi traģēdija, bet šobrīd tas vairs netiek darīts. Nauris gan ir pārliecināts, ka iesākto vajadzētu kādam turpināt.

Spēcīgs atgādinājums

Latvijas Riteņbraucēju apvienības valdes priekšsēdētājs Viesturs Silenieks Dienai norādīja, ka nav pārliecināts, ka visi cilvēki, redzot balto velosipēdu, zina, ko tas nozīmē, un diez vai apzinās, ka šāda tradīcija ir visā pasaulē. Tomēr fakts, ka šie divriteņi netiek nozagti un stāv gadiem, ir apliecinājums tam, ka šis simbols strādā. "Dažreiz cilvēki ceļa malā noliek ziedus un svecītes. Tas arī ir atgādinājums citiem, bet šajā gadījumā baltais velo stāv daudzus gadus un īpaši liek aizdomāties par riteņbraucējiem. Kad redzam puķes, var arī padomāt - dzērumā brauca, grāvī nositās. Bet šeit ir stāsts par bojā gājušu velosipēdistu, kuru visdrīzāk ir notriekusi mašīna," sacīja Silenieks. Viņš arī uzskata, ka baltos divriteņus varētu uzstādīt sadarbībā ar valsts iestādēm kā daļu no sociālajām kampaņām. Tas nenozīmē, ka to vajadzētu darīt Valsts policijai vai Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD), bet iniciatīvu varētu uzņemties kāds entuziasts ar valsts atbalstu.

Tikmēr CSDD pārstāve Agnese Korbe Dienai atzīmēja, ka spoku divriteņi, iespējams, ir viens no veidiem, kā pievērst sabiedrības uzmanību, taču tajā pašā laikā jāraugās, lai šīs instalācijas būtu uzstādītas atbilstoši valstī noteiktajai kārtībai - lai tās nenovērš un netraucē pārējo satiksmes dalībnieku uzmanību un drošību. "Tīri no organizatoriskā viedokļa ceļu uzturētājiem jāraugās, lai to pārziņā esošie ceļi un tiem piegulošās teritorijas būtu atbilstošā stāvoklī, būtu sakoptas un pārredzamas. Tādēļ iespējams, ka šādi spoku divriteņi no ceļu uzturētāju puses varētu tikt arī noņemti. Arī citās valstīs satiksmes drošības interešu vārdā tos dažreiz noņem," norādīja Korbe.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas