Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Sakaru attīstības tendences un atklātais jautājums par LMT daļām

Nedaudz pieklusušas, tomēr joprojām ir aktuālas sarunas par LMT un Lattelecom valstij piederošo daļu pārdošanu TeliaSonera, kura joprojām gaida zināmu sarunu turpinājumu. Kā izvērtēt ilgtermiņa labumu gan no daļu paturēšanas savā īpašumā, gan pārdošanas?

Abi uzņēmumi ir augsti tehnoloģiski attīstīti un sniedz sakaru pakalpojumus Latvijas iedzīvotājiem un uzņēmumiem, nodrošinot tūkstošiem darbavietu un ievērojamu peļņu to daļu turētājiem. Sakaru pakalpojumi ir vieni no nozīmīgākajiem ekonomikas izaugsmē. Kur, cik efektīvi un ar kādu labumu ilgtermiņā mēs varam ieguldīt šo uzņēmumu peļņu Latvijas attīstībā, paturot daļas savā īpašumā? Kā mainīsies pakalpojumu kvalitāte, pieejamība, tīkla izaugsme un cenu politika, šīs daļas pārdodot? Ko iedzīvotāji – pakalpojumu lietotāji varēs veikt savādāk vai, iespējams, lētāk?

Paraudzīsimies, kāds ir TeliaSonera, LMT daļu turētājs? Pirmkārt, tas ir Zviedrijas un Somijas valsts uzņēmums. TeliaSonera šobrīd apkalpo vairāk nekā 19 miljonus klientu 8 valstīs, ieskaitot Latviju. No tiem Latvijā 1092000 mobilos klientus, ieskaitot LMT, Okarte un Amigo pieslēgumus. Neskatoties uz cenu spiedienu klasiskiem pakalpojumiem – balss sakariem un īsziņām, TS kopējo izaugsmi, kas ir 4,2% gadā, nodrošina tieši datu pieslēgumu pakalpojumi. Tie nav tikai mobilie tālruņi, bet arī datori un citas iekārtas, kas prot pieslēgties tīklam un strādā ar datu pieslēgumu.

Lūk fakts - mākoņpakalpojumu laikmets mobilo sakaru pakalpojumu sniedzējiem patiesībā ir kā otra elpa. Nav gaidāma nedz stagnācija datu apjoma pieaugumā nedz sekojoši gan apgrozījumā, gan peļņā. Ja šodien vidējais viedtālruņa vai datora lietotājs šodien patērē ap 300 Mb mēnesī, tad jau tuvākajos gados aktīvākajiem lietotājiem norma būs 3 Gb mēnesī, turklāt piecu gadu laikā 4G klienti patērēs ap 5Gb mēnesī. Sakaru tirgus augs, parādīsies arvien jaunas iekārtas, 4G atbalstoši tālruņi.

Par izaugsmi ierobežojošiem faktoriem runājot, neskatoties uz to, ka ceļojam vairāk, industrijas augsto cenu dēļ datu roumings, jeb pakalpojumu izmantošana ārzemēs joprojām ir ierobežota, tādēļ arī LMT izmanto dažādus dienas pieejas pieslēgumus un citas iespējas ar fiksētu megabaitu skaitu par fiksētu summu, lai lietotāji varētu paredzēt un kontrolēt savas izmaksas.

Viena no pamatvērtībām ir nepārtraukta pieeja un augsti datu pārraides ātrumi. Pieslēgumam ir jābūt stabilam, sekojoši visās valstīs tiek pievērsta uzmanība tā saucamajam Latency. Ātruma pieaugums savukārt tiks risināts ar 4 paaudzes LTE tīkla izveidi, jeb tautā saukto 4G.

LMT viceprezidents Ingmārs Pūķis stāsta: "Mēs par 4G saucam lietas, kas potenciāli spēj strādāt ar ātrumu 100 Mbit/s. No šī skatupunkta, ar 4G pieslēgumu, līdz 100 Mbit/sekundē mums ir 20 stacijas, no tām puse jau ir Rīgā. LMT gatavojas kārtīgam startam. Mēs uzstādām 4G stacijas ne tik daudz centrā, bet Pierīgas rajonos, kur tradicionāli vakaros ir liela slodze. Nākamais mobilo sakaru patēriņa lēciens viennozīmīgi saistās ar mākoņpakalpojumiem un mobilajām ierīcēm. Neatkarīgi kas tas būs – planšete vai ekrāns brillēs, tam visam ir nepieciešams ātrs pieslēgums ar taviem datiem, ar tavu mākoni."

Savukārt Hākans Dālstroms, TeliaSonera biznesa datu pakalpojumu vadītājs redz vēl vienu tirgu, kurā būs vērojama strauja attīstība – tā ir gan maksājumu veikšana, izmantojot mobilās iekārtas, lietotājiem gan savstarpēji, gan ar veikaliem veikt norēķinus, izmantojot tālruņus. Savukārt industriālas ierīces, kurās būs novērojams ievērojams pieaugums iebūvētām sim kartēm ir dažādas ražošanas iekārtas, printeri, atspirdzinošo dzērienu automāti, kuri ar iebūvētu sim karšu palīdzību paziņo saviem saimniekiem apjomus, apgrozījumus, atlikumus kā arī to, ka tie ir jāuzpilda vai jālabo.

Faktiski nākotnē visi komunikācijas veidi būs IP sakaru bāzēti. Piecu gadu laikā mobilo datu izmantošanas apjomi desmitkāršosies. Jautāts par Skype, iMessage un citiem pakalpojumiem, kas noņem naudu tradicionālajiem zvaniem un sms īsziņām, Hākans Dālstroms to redz kā dabīgu procesu, kas lietotājiem sniedz lielāku vērtību no datu pakalpojumiem un to viedtālruņu izmantošanas. Tas ilgtermiņā uzņēmumam sniedz lielāku labumu, nekā nauda ko šie pakalpojumi noņem.

Kaimiņvalstu operatoriem, kuriem TeliaSonera ir 100% daļu turētājs, varam redzēt zīmola maiņu, pievienojot TeliaSonera purpura krāsas logotipa sastāvdaļu. Latvijā tā, protams, vēl nav, tomēr, neskatoties uz jau 2 gadu sarunām ar Latvijas valdību, TeliaSonera joprojām ir ieinteresēts iegādāties visas LMT daļas.

Saprotams, ka mūsu valdībai pieņemt lēmumu par daļu pārdošanu vajadzētu būs gan sarežģīti, gan vienkārši. Ilgtermiņā raugoties, pārdošanas pagadījumā tiks realizēti divi stratēģiski svarīgi un visai ienesīgi uzņēmumi. Latvijas mērogiem lieli un svarīgi, TeliaSonera mērogā raugoties uz Latvijas tirgus apjomu, nelieli - 1/19 daļa no kopējā tirgus. Mums Latvijā tas varētu nozīmēt vēl vienu „stabilu” kanālu, pa kuru nauda plūdīs prom no Latvijas. Ekonomisti noteikti jau visus aspektus ir salikuši uz papīra. Derētu vien kāds skaidrāks mājiens par apsvērumiem un gaidāmo rīcību, ja šīs valdības laikā tāds vēl sekos.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Sriracha – pikanto ēdienu kultūras simbols

Tiem, kam garšo ēdiens ar asumiņu, visdrīzāk virtuvē garšvielu un mērču klāstam pievienojusies pudele ar sarkano pildījumu un zaļo korķīti – Sriracha.

Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko