Tas nozīmē, ka vidējā summa, par kādu pērn katru dienu apdrošinātāji pieņēmuši lēmumus izmaksai ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem, ir 84 tūkst.latu (2006.gadā šis skaitlis bija 53,2 tūkst.latu).
Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs: „Arī pērn turpinājās OCTA tirgus izaugsme, sasniedzot augstākos rādītājus pēc noslēgto polišu apjoma un skaita sistēmas 10 gadu pastāvēšanas laikā. Pateicoties tam, OCTA turpina būt otrs lielākais apdrošināšanas segments Latvijā.”
Tai pat laikā, pieaugot reģistrēto transportlīdzekļu skaitam, pieaug arī ceļu satiksmes negadījumu skaits, kā rezultātā pērn apdrošinātāji pieņēmuši 60,2 tūkst. zaudējumu pieteikumus, kas ir gandrīz par 10 tūkstošiem jeb 20% vairāk nekā 2006.gadā.
Atlīdzības inflācijas ietekmē turpina strauji pieaugt
Atlīdzību straujo pieaugumu, tāpat kā iepriekš, sekmējis izmaksu kāpums. No visām atlīdzībām apmēram 92% veido transportlīdzekļu bojājumi un bojāejas zaudējumu atlīdzināšana. Šo atlīdzību pieaugums pērn bija 64%, ko var izskaidrot ar vispārējo inflāciju valstī, jauno transportlīdzekļu īpatsvara pieaugumu ceļu satiksmē (līdz ar to dārgāki remonti), kā arī strauju transportlīdzekļu remontdarbu izmaksu sadārdzinājumu.
Tāpat medicīnas pakalpojumu izcenojumu kāpuma ietekmē pērn palielinājušās arī atlīdzības, kas sedz ārstēšanās izdevumus. Jāmin, ka 2007.gadā vislielākais pieaugums ir atlīdzībām par nemateriālajiem zaudējumiem sakarā ar cietušās personas fizisku traumu, kas pieauga gandrīz 9 reizes, savukārt par 85% palielinājās atlīdzību summas par cietušās personas ārstēšanu.
Prēmiju diferencēšana atkarībā no izraisīto negadījumu skaita
Atlīdzību straujais pieaugums ir viens no iemesliem, kāpēc palielinās OCTA polišu cenas.
J.Stengrevics: „Šobrīd nekas neliecina, ka inflācija pierims un neturpināsies remontdarbu izmaksu sadārdzinājums. Šie abi faktori vistiešākajā veidā ietekmē OCTA polišu cenas, jo apdrošinātājiem jārēķinās ar pastāvīgu zaudējumu atlīdzību cietušajiem izmaksu pieaugumu. Ja 2006.gadā vidējā izmaksātā zaudējumu atlīdzība bija 501 lats, tad pērn tā pieauga par 25% un sasniedza jau 625 latus.”
Šogad turpināsies prēmiju diferencēšana starp tiem autoīpašniekiem, kas izraisījuši vairākas avārijas un kas nav izraisījuši nevienu, bet regulāri apdrošina savu obligāto civiltiesisko apdrošināšanu.
J.Stengrevics: „Jau patreiz polises cena starp autoīpašniekiem, kas ieņem Bonus-malus risku novērtēšanas sistēmā šobrīd augstāko 16. atlaižu klasi un zemāko 1.piemaksu klasi, var atšķirties pat par 4 reizēm. Prognozēju, ka turpmāk šī apdrošinātāju cenu diferencācija starp „labajiem” un „sliktajiem” transportlīdzekļu īpašniekiem tikai pieaugs. Manuprāt, šāda stratēģija no apdrošinātāju puses ir tikai atbalstāma, jo tādā veidā tiek sekmēta autovadītāju apziņa būt uzmanīgiem, atbildīgiem, nepārgalvīgiem ceļu satiksmē. Šādu praksi sen jau izmanto apdrošinātāji citās Eiropas Savienības valstīs, kur par avāriju tās izraisītājam OCTA cena pieaug ievērojami.”
Sarukusi starpība starp ieņēmumiem no polisēm un izmaksātajām atlīdzībām
J.Stengrevics: „Pērn starpība starp noslēgtajām polisēm un izmaksātajām atlīdzībām ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem veido tikai 4,3 miljonus latus, no kuriem gandrīz 2,7 milj.latu ir obligātie atskaitījumi, ko nosaka normatīvie akti, piemēram, Ceļu satiksmes negadījumu novēršanas un profilakses fondā un OCTA garantijas fondā. Pieauguši arī obligātās risku pārapdrošināšanas īpatsvars no visu apdrošināšanas prēmiju summas – no 15,7% 2006.gadā pērn tie veidojuši jau 21% no visām prēmijām.
Rezultātā pērn apdrošināšanas sabiedrības šajā apdrošināšanas veidā strādājušas ar zaudējumiem, kas ir lielākie 10 gadu vēsturē un sasniedza 5,6 miljonu latu.”
Paredzams, ka apdrošinātāji būs spiesti rezervēt ievērojamas summas iepriekš jau minēto zaudējumu atlīdzību atlīdzināšanai (piemēram, personai nodarītie materiālie un nemateriālie zaudējumi, kas radušies, nodrošinot cietušā ārstēšanu, rehabilitāciju, transportlīdzekļu remonta izmaksu sadārdzināšanās, kā arī inflācijas ietekmes dēļ radītos izmaksu paaugstināšanos u.c.), kā dēļ OCTA tehniskais rezultāts arī šogad varētu būt negatīvs.
Neskatoties uz izmaksu straujo pieaugumu, pērnais gads nozares attīstībā sniedzis būtisku ieguldījumu, pieņemot virkni likumdošanas izmaiņu, kas nesīs pārmaiņas nākotnē. Piemēram, e-polises ieviešana, ceļu satiksmes negadījumos cietušo atlīdzību indeksācija, atlīdzību limitu pakāpeniska palielināšana, u.tt.
Informāciju sniedza:
Juris Stengrevics
LTAB valdes priekšsēdētājs
Informāciju sagatavoja:
LTAB sabiedrisko attiecību konsultante
Inese Ozoliņa
T: 67358923, 29336923
[email protected]