"Neviens mūsdienās vairs necenšas izgudrot jaunu produktu no A līdz Z, pat Ķīnas vilcienu ražotāji strādā partnerībā ar kādu no lielajiem Rietumu ražotājiem," uzsvēra Igaunis.
Viņš skaidroja, ka Eiropā ir četri lieli globālā tirgus spēlētāji, kas ražo gan tramvaju vagonus, gan metro vagonus, gan piepilsētas dzelzceļa transportu, gan ātrgaitas vilcienus, kā arī elektrodzinēju un dīzeļdzinēju kravas vilcienu lokomotīves. Tie ir Francijas Alstom, Vācijas Siemens, Spānijas Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles (CAF) un starptautiskais koncerns Bombardier. Savukārt Stadler ir neliels ģimenes uzņēmums, taču šim uzņēmumam ir lielas ambīcijas iekļūt jaunos tirgos, kā arī ir iespējas nākotnē kļūt par vērā ņemamu tirgus spēlētāju.
"Lielajam Eiropas četriniekam jau puslīdz ir skaidrs, kā kurš strādā, kurām pilsētām un reģioniem tiek ražota produkcija. Jaunie tirgi un jaunas iespējas ir Austrumos," sacīja Igaunis.
Raizbergs piebilda, ka Eiropā nepārtraukti notiek konkursi, kuros piedalās gan lielais četrinieks, gan otrā ešelona firmas, tādas kā Stadler, Škoda un citas. Katrs piedāvā savu produktu, katrā konkursā uzvar kāds cits, bet būtībā tirgus ir sadalīts, skaidroja Raizbergs.
Nosacīti piesātinātā Eiropas tirgus dalībnieki arvien vairāk sāk skatīties uz Austrumiem, sacīja Igaunis. Pēdējo desmit gadu laikā katrs no četriem lielajiem ražotājiem ar dažādiem soļiem mēģina iekļūt Krievijas, Ukrainas un Baltkrievijas tirgū.
"Piemēram, Bombardier aptuveni pirms pieciem gadiem vienā Krievijas lokomotīvju rūpnīcā kā paraugu izgatavoja vienu savu lokomotīvi. Alstom ir piegādājis ātrgaitas vilcienu, kurš kursē starp Sanktpēterburgu un Helsinkiem. Siemens ir piegādājis ātrgaitas vilcienu Sapsan, kas kursē starp Maskavu un Sanktpēterburgu, kā arī viņiem ir līgums, ka Siemens piegādās Vācijā ražotu vilcienu Soču ziemas Olimpiādei. Taču tas ir panākts ar norunu, ka Siemens Krievijā atradīs vietējo partneri un panāks, ka nākamo piecu līdz septiņu gadu laikā Krievijā tiek veikti 70% no jaunu vilcienu ražošanas. Lielāku lokalizācijas apjomu ir grūti sasniegt, jo specifiskas komplektējošās detaļas labāk ir ražot specializētajās rūpnīcās," sacīja Igaunis.
Viņš piebilda, ka arī CAF vēlas iekļūt Krievijas tirgū, tāpēc šā gada jūnijā atrada partneri, kas šajā tirgū jau strādā - RVR. CAF mērķis vispirms ir RVR uzbūvēt nelielu vilcienu skaitu Latvijas tirgum un tad tālāk jau ar gatavu produktu un ražošanas bāzi startēt daudz plašākajā NVS tirgū.
"Arī Stadler saprot, ka uzņēmumam jābūt Austrumu tirgus dalībniekam, jo šajā tirgū vajadzība pēc jauniem vilcieniem ir liela un tā ir ātrākas izaugsmes iespēja. Stadler pērn jau ir uzvarējis konkursā par vilcienu piegādi Igaunijai, kur ir tāds pats sliežu platums - 1520 milimetri. Tāpat Stadler ir piegādājis piecus vilcienus arī Baltkrievijai ar norunu, ka kaut kad nākotnē tiks izveidots kopuzņēmums vilcienu ražošanai. Līdz ar to Stadler jau ir spēris soli iekļūšanai Austrumu tirgū, kurš gaida jaunus vilcienus, jo esošo vilcienu vecums ir 30-35 gadi un tuvākajos gados tie būs jānoraksta," skaidroja Igaunis.
Viņš piebilda, ka Austrumu tirgus ir gatavs pāriet uz jauniem vilcieniem un visi tirgus spēlētāji saprot, ka tagad ir īstais laiks ieiet šajā tirgū. "Tādā brīdī CAF kopā ar RVR paziņo, ka kopīgi ražos vilcienus Latvijai ar tālāku mērķi eksportēt tos uz Krieviju. Kuram no konkurentiem tas ir izdevīgi? Nevienam," uzsvēra Igaunis.
Jau ziņots, ka pēc Jaunā gada lemt par jauno vilcienu iepirkumu vairs nebūs jēgas, jo CAF izteiktā piedāvājuma termiņš beidzas 26.decembrī, un viss liecina, ka to pagarināt CAF neplāno, sacīja Igaunis un Raizbergs. Tādējādi Latvija zaudēs Eiropas Savienības piešķirto 100 miljonu latu līdzfinansējumu un pēc pāris gadiem tērēs daudz lielākas summas no valsts budžeta, lai iegādātos ārzemēs ražotus vilcienus, piebilda Igaunis.
Savukārt satiksmes ministrs Aivis Ronis apgalvoja, ka vērienīgajam pasažieru vilcienu iepirkumu konkursam paredzētos 100 miljonus latu Eiropas Savienības fondu līdzekļus valdība var paspēt pārdalīt arī citiem projektiem.
Ronis informēja, ka CAF tiks aicināta pagarināt konkursa pieteikuma termiņu. Valdība cer, ka spāņu uzņēmums labi saprot pašreizējo situāciju un ir informēts par Ministru kabineta dotajiem uzdevumiem Pasažieru vilcienam (PV).
RVR konsolidētais apgrozījums 2010.gadā bija 2,44 miljoni latu, kas ir par 72,8% lielāks nekā 2009.gadā.
2009.gadā RVR konsolidētais apgrozījums bija 1,41 miljons latu.
RVR mātesuzņēmuma apgrozījums 2010.gadā bija 2,44 miljoni latu, bet 2009.gadā 1,41 miljons latu.
RVR 2010.gadā strādāja ar 1,3 miljonu latu konsolidētajiem zaudējumiem, bet RVR mātesuzņēmums pērn strādāja ar 1,23 miljonu latu zaudējumiem.
67% RVR akciju īpašnieks Kipras ofšors Mysea Enterprises Limited pieder RVR īpašniekiem Holdinga kompānijai Felix un Vairogam K.
24,75% RVR akciju pieder Ērikam Igaunim, Valērijam Igaunim un Aivaram Ločmelim piederošā SIA Holdinga kompānija Felix, bet 8,25% akciju - Lazaram Raizbergam un Aleksandram Fomkinam piederošajai SIA Vairogs K.