Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Ceļu saplānoja, par iedzīvotājiem aizmirsa

Jānojauc māja, kura sākta būvēt pirms trim gadiem un kurā atlicis tikai ieklāt grīdu. Tādu spriedumu ar visām institūcijām saskaņotai jaunbūvei Rīgas rajona Baldones tuvumā esošajās Meijās pie Pulkarnes ciema parakstīja Latvijas Valsts ceļu (LVC) izplānotais ceļš, kas savienotu pie Salaspils iecerēto tiltu pār Daugavu ar Bauskas šoseju.

Saimnieki ir sašutuši, ka ceļu plānotāji un pašvaldība, kas par plānoto ceļu bija informēta kopš 1992.gada, nevīžoja laikus informēt par ceļa izbūves plāniem, lai zemnieki varētu izvērst rosību drošā attālumā no plānotā ceļa. Kopumā šādu traucējošu saimniecību ir vairāki desmiti.

Vairāki zemnieki sašutuši - kāpēc viņiem neviens neko neteica, bet ļāva attīstīt saimniecības?

Lai arī jauns tilts pār Daugavu pie Salaspils vēl redzams tikai skicēs un to sāks būvēt ne agrāk par 2013.gadu, ar tiltu saistītās maģistrāles izbūves plāni jau tagad liek zemju īpaš­niekiem domāt par zemnieku saimniecību likvidāciju.

Zemnieki, kuru mājas robežosies ar plānotajiem ceļiem, ir panikā, jo no abām pusēm no­žo­gotie ceļi sadalīs viņu saimniecības divās, citiem arī trijās daļās, padarot saimniekošanu par neiespējamu. Latvijā līdz šim nav izstrādāts mehānisms, kā kompensēt ceļu izbūvei no­lūkoto zemi. LVC aicinātā ekspertu grupa tikai plāno sākt darbu pie vienota me­hānisma izstrādes.

Zināmas neērtības


Tilts un pievedceļi vajadzīgi, lai atslogotu patlaban izmantoto Rīgas hidroelektrostacijas pārbrauktuvi, kam ir ierobežota satiksmes caurlaidība, skaidro LVC preses pārstāve Daiga Mežapuķe. Ceļinieki lēš, ka tilts un maģistrāles kalpotu par pilnvērtīgu Rīgas ap­ved­ceļu. Ceļš ļautu bez traucējumiem gan apbraukt Rīgu, gan arī ātrāk tikt līdz galvas­pil­sētai - projektētāji sola, ka pēc šo ceļu izbūves autovadītājiem nebūs jānīkst sa­strēgumos.

LVC kā projekta īstenotājam bija jāaicina visi ceļam tuvumā esošo māju iemītnieki uz sabiedrisko apspriešanu, taču šāds ielūgums nav sūtīts vairākumam zemes īpašnieku, arī Meiju saimniekiem ne. LVC gan norāda, ka Baldones domē notika sākotnējā sabiedriskā apspriešana. Likums paredz sabiedrību informēt arī par to.

"Kad būvvaldē skaņojām jaunas mājas projektu, neviens mūs nebrīdināja, ka būs ceļš," saka Meiju saimniece Inese Meija. Arī tad, kad Meiji ierīkojuši elektrību, domes pārstāvji nedeva pat mājienu, ka būvēt šajā vietā ir riskanti. Pērnvasar saimnieki uzcēla govīm jaunu kūti, ierīkoja pagrabu. Pāri saimniecībai ies LVC iecerētā pamata maģistrāle, pēc kuras izbūves no Meijām paliks vien pļava pašā zemesgabala stūrītī, kas ik vasaru ap­plūst, tādēļ lauksaimniecībai nav derīga.

Domē noraida pārmetumus, ka būvatļaujas nevajadzēja dot, zinot, ka pāri Meijām būvēs maģistrāli. K.Putniņa apgalvo, ka jau pusotru gadu plānotā ceļa teritorijā būvatļaujas ne­izsniedz. Atbildību par māju, kas sākta pirms trijiem gadiem, būvvalde neuzņemas. Paš­valdība mierina, ka zemnieki varēs pārcelties uz dzīvokli, ko varēs iegādāties par kom­pen­sācijām, kas pienākas par ceļa izbūvei atņemto zemi.

Paliks bez zemes


Zem plānotās maģistrāles nokļūs arī gandrīz visa Meiju kaimiņu saimniecība Cirtas. Tās saimnieks Jānis Dzelzkalējs pastāstīja, ka pirms pāris gadiem, plānojot būvēt fermu aptuveni 100 govīm, paņēma kredītu piena dzesētāju iegādei. "Tagad ceļu projekti manu saimniecību sačakarēja, atliks vien applūstoša pļava," viņš saka, piebilstot, ka no ieceres par fermu ir spiests atteikties, taču, kā tagad atmaksāt kredītu, viņš arī nezina.

Zemnieki, kuru mājas ir tiešā projektējamā ceļa tuvumā, norāda, ka negribētu iekārtot dār­ziņu blakus 60 metrus platai šosejai - tur audzētos dārzeņos nonāktu visas auto iz­plū­des gāzes. Maijas Gruntes ekoloģiskajā saimniecībā Tāles patlaban ir 18 kazas, pēc ku­ru pie­na iegriežas arī tālāki kaimiņi. "Ja ceļš ies Tālēm pāri, tā vairs nebūs nekāda eko­lo­ģiskā saimniecība, tādēļ to nāksies slēgt," rūgti secina M.Grunte.

"LVC atlīdzību par ceļa izbūvei atņemto zemi pielīdzinās tirgus vērtībai," saka LVC zemju daļas vadītājs Dzintars Taurenis. Vaicāts, pēc kādas metodikas kompensācijas rē­ķinās, D.Taurenis atklāj, ka ceļiniekiem tādas patlaban neesot. "Līdz šim kompensācijas maksājām dažādi," viņš rezumē. Jautājumu, kā aprēķināt atlīdzību, risina ekspertu grupa, kas sava darba rezultātus iesniegs LVC pārraugošajā Satiksmes ministrijā. Ceļinieki sola, ka kompensāciju maksās par visu zemi, uz kuras atradīsies ceļu komplekss. Strīdīgs pa­liek jautājums par ceļa aizsargjoslai uzlikto apgrūtinājumu atlīdzināšanu. Valsts nozīmes ceļiem aizsargjosla noteikta 100 metru platumā. LVC sola kompensēt arī aizsargjoslas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses