Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Dāvana vai ēsma?

Mājokļa pircējam jāvērtē, vai pārdevēja piedāvātā dāvana nav tikai ziepju burbulis pievilināšanai, kas jāapmaksā pašam. Tirgus pieklusuma apstākļos daudzveidīgu izpausmi radis jauno mājokļu pārdevēju radošais potenciāls - lai pievilinātu klientus, tiek izdomāti arvien jauni paņēmieni.

Apkopojot informāciju par tiem, nākas secināt, ka solītās dāvanas lielākoties ir vien tāda ēsma uz āķa, jo pircējs galu galā visu apmaksā pats, jautājums tikai - no cik lielas peļņas daļas atsakās pārdevējs. Kā uzsver Dienas aptaujātie tirgus dalībnieki, galvenie kritēriji mājokļa pirkšanā aizvien ir projekta vieta un kvalitāte, un tikai starp līdzvērtīgiem projektiem var izvēlēties to, kuram lielāks bonuss. Līdztekus tradicionālajām virtuves iekārtām un televizoriem pārdevēji ievieš jaunas īpašuma vai kredīta garantijas un apsaimniekošanas priekšrocības. Tirgus eksperti atzīst, ka pretinflācijas plāna darbības laikā maksāšanas atvieglojumi ir labs trumpis projekta pārdošanas veicināšanai, tomēr pieredze rāda, ka arī tas ne vienmēr dod rezultātu. Iespējams, ka produktīvs āķis tuvākajā laikā būs mājokļa ekonomiska un videi draudzīga apkure, kas augošo energoresursu cenu apstākļos jaunajam saimniekam dos arī materiālu ieguvumu.


"Dāvanas" jauno mājokļu pircējiem
  • Televizori, video vai audioiekārtas
  • Mēbeles vai virtuves iekārtas
  • Santehnika vai sadzīves ierīces
  • Dizainera konsultācijas
  • Vienas telpas pilns iekārtojums
  • Jauna vieglā automašīna
  • Bezmaksas autostāvvieta
  • Bezmaksas apsaimniekošana noteiktu laiku
  • Zemāki kredītprocenti, slēdzot līgumu noteiktā laikposmā
  • Atliktais kredītmaksājums ar investīciju fonda palīdzību
  • Dzīvokļa atpirkšanas garantija
Avots: Dienas apkopotā informācija

Ja pārdomā - atpirksim


Līdz ar jaunā gada 1.janvāri Pārdaugavā par mājokļu kompleksu Aurora Park Residence atdzimstošās bijušās zeķu rūpnīcas attīstītājs Ranga IV iedarbinājis jaunu garantiju potenciālajiem dzīvokļu pircējiem - iegādājoties dzīvokli līdz marta beigām, klients varēs trīs gadu laikā no pirkuma līguma parakstīšanas jebkurā mirklī un jebkādu iemeslu dēļ to pārdot atpakaļ, saņemot pilnu dzīvokļa cenu. Šī piedāvājuma mērķis ir izkustināt stagnējošo jauno projektu tirgu, turklāt šāds solis rāda attīstītāja nopietno attieksmi pret projektu un garantē tā kvalitāti, skaidro Ranga IV valdes priekšsēdētājs Aidas Šopis.

SEB Unibankas Privātpersonu apkalpošanas atbalsta pārvaldes vadītājs Arnis Škapars šo mārketinga gājienu uzskata par novitāti tirgū, kas raksturo rūpes par klientu investīciju drošību. "Pie nosacījuma, ka veiktā investīcija tās īpašnieku apmierina, šāds pakalpojums nebūs nepieciešams," norāda baņķieris, piebilstot, ka pārdevēja piedāvātie bonusi bankai nav papildu arguments, lai piešķirtu kredītu mājokļa pirkšanai. "Primārie noteikumi ir klienta maksātspēja, ieņēmumi un līdzšinējās saistības ar banku, un tas, ka klientam ir iespēja dzīvokli ātrā laika periodā realizēt, būs vien drošības rezerve pašam un bankai."

Iesaldēšana nelīdz


Arī Salaspils daudzdzīvokļu namu projekta Silmaļi attīstītājs SIA Saite sadarbībā ar kompāniju Tokarev Invest augustā pircējiem piedāvāja līdz tam tirgū neredzētu dzīvokļu iegādes shēmu, proti, - pircējs, kurš nevar saņemt bankā hipotekāro kredītu, noslēdz ar attīstītāju pirkuma līgumu ar atliktu termiņu uz vienu gadu - līdz pilnīgam norēķinam par dzīvokli un tā noformēšanai Zemesgrāmatā. Pircējs iemaksā pirmos 10% un pēc tam gadu katru mēnesi maksā 0,8-1,5% no dzīvokļa atlikušās vērtības (aptuveni 400-600 latu mēnesī). Saite piedāvāja finansējumu latos ar gada procentu likmi 6-7%, summu, kuru gada laikā iemaksā pircējs, novirzot atlikuma dzēšanai. Pēc tam pircējs vai nu noformē kredītu bankā, vai arī var saņemt līguma pagarinājumu par vēl vienu gadu, tiesa, ar augstāku likmi 9-10%.

SIA Saite direktors Sergejs Vlasiks tagad Dienai atzīst, ka "šis triks nenostrādāja tā, kā gaidījām, varbūt neveiksmīgas kampaņas dēļ". Izrādās, daudzi pircēji bija sapratuši, ka Saite izsniedz bezprocentu kredītu, un rezultātā noslēgti tikai daži šādi atlikto maksājumu līgumi. "Pēc tam šo shēmu pārtraucām, jo sapratām, ka krītošā tirgus apstākļos mums tā nav izdevīga, jo uz pāris gadiem nākas iesaldēt lielus līdzekļus," stāsta S.Vlasiks. Tomēr pārdošanas apjoms Silmaļos patlaban ir 3-4 dzīvokļi mēnesī, kas pašlaik ir labs rādītājs, tomēr to nosaka projekta labā vieta un atbilstīga kvalitāte, saka firmas pārstāvis.

Tas pats ar atlaidi


Kā noskaidroja Diena, patlaban, pretinflācijas plāna darbības apstākļos, tirgū populāra kļuvusi šāda shēma - pārdevējs un pircējs vienojas par pirkuma cenu ar atlaidi, līgumu noslēdzot par augstāko summu un starpību izmantojot pirmajai iemaksai. Tā pretinflācijas prasības tiek izpildītas un visu pušu intereses ir ievērotas. Šī shēma labi darbojas, kad tirgus samazinās, jo pārdevēji negrib oficiāli samazināt cenu.

"Cenas samazināšana ir nepatīkama tāpēc, ka lipīga, - labāk dot atlaidi," skaidro nekustamo īpašumu kompānijas Ober Haus mārketinga direktors Andris Doveiks. "Pircējiem lielākā problēma ir tieši 10% pirmā iemaksa, tomēr - ja tauta pārdzīvoja padomju laikus, gan pārdzīvos arī Kalvīša. Ir cerības, ka nopietna krīze nemaz neiestāsies un uz pavasari tirgus varētu stabilizēties."

Nekustamo īpašumu tirgus dalībnieki atzīst, ka kopš Ziemassvētkiem "tirgus ir tikai gulējis un ēdis", darījumu faktiski nav. "Pārdevēji apnikuši plēsties ar pircējiem, lai nesamazinātu cenas, un pircēji velk laiku, gaidot kritumu," saka A.Doveiks. S.Vlasiks lēš, ka martā vai aprīlī samazināsies inflācija un tirgus atdzīvosies, jo "daudzi cilvēki, kam vajadzīgs jauns mājoklis, nopelna pietiekami, lai bankā saņemtu kredītu".

Noteicošā - kvalitāte


"Vislabākā reklāma ir ļaužu valodas - pozitīvas atsauksmes no iedzīvotājiem, kas jaunos mājokļus kādā projektā jau iegādājušies," Dienai teic Nekustamo īpašumu projektu attīstītāju asociācijas valdes loceklis Ilvars Metnieks. Pēdējā laikā "ekstravagantie mārketinga manevri" rāda, ka "jaunu mājokli nevar reklamēt tāpat kā jogurta bundžiņu", saka eksperts. "Reklāma vai veicināšanas kampaņa varbūt vienā gadījumā no simta izdara neiespējamo, taču pēdējā laikā lielākoties šie pasākumi ir klišejiski un ar daudzām kļūdām," novērojis I.Metnieks. Mājoklis ir tā sauktais high involvement (augstas līdzdalības) produkts, par kuru jāpasaka maksimāli daudz. "Tas, ka sākumā tiek pievērsta milzīga auditorijas uzmanība, neko nedos, ja pārdevēji nespēs atbildēt uz pircēja jautājumiem. Patiesā pārdošana notiek pēc reklāmas akcijas - ja pircējs sāk salīdzināt cenas, atņemot vai pieskaitot solītos labumus, triki ātri vien atklājas un reklāma investētā nauda tāds čiks vien ir."

Pircējiem vispirms jānovērtē projekta galvenās īpašības - vieta un kvalitāte, un tikai starp līdzīgiem projektiem var izvēlēties to, kuram lielāka dāvana, saka speciālisti. Būtībā dāvanas jeb tā sauktie bonusi mājokļu pircējiem ir cenas pazemināšanas piesegšana - ja reiz attīstītājs ar mieru dāvināt jums auto, parēķiniet, kāds patiesībā ir tā plānotais peļņas procents un vai labāk nebūtu izvēlēties īpašumu bez "dāvanas", bet par atbilstīgāku cenu. Turklāt - ja reiz varat reizē ar dzīvokli Rīgas mikrorajonā nopirkt vēl vienu mašīnu, varbūt labāk izvēlēties privātmāju galvaspilsētas pievārtē - mierīgāka vide, kaimiņi kļūs par savējiem, un daba tuvāk…

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses