Laika ziņas
Šodien
Migla
Trešdiena, 27. novembris
Lauris, Norberts

Bizness ar zaļu zāles frizūru

Vieni no jaunākajiem Latvijas spēcīgajiem skolēnu mācību uzņēmumiem (SMU) nominācijas Uz zināšanām balstīts produkts ieguvēji Latvijas SMU konkursā pierāda, ka izdoma, vēlme darboties un labs komandas darbs spēj nest peļņu jau agrā pamatskolas vecumā. Trīs Carnikavas pamatskolas sestās klases sudraba liecību īpašnieki, izcilnieki matemātikā, mūzikā un arī sportā Eduards Cipulis, Alekss Kampāns un Ralfs Embriks ražo kopjamu rotaļlietu bērniem ar īstiem, augošiem zāles matiem, popularizējot dabas procesu tēmas un veicinot to izzināšanu bērnu un sākumskolas skolēnu vidū.

Cilvēciņi un zaķi

Sprout Head ir īpaša, ar rokām darināta, kopjama rotaļlieta bērniem, tai aug īsti zāles mati, un tā ir izgatavota no zeķes, kūdras un zāles sēklām. Produkts izmantojams gan kā spēļmanta, gan kā dekors mājās. "Bērns rūpējas par rotaļlietu un apgūst dabas likumus. Mācās pacietību un rūpību, savus novērojumus pierakstot komplektā esošajā dienasgrāmatā," skaidro jauno uzņēmēju trijotne.

Puišus saistījusi draudzība jau kopš bērnudārza. Sākot pamatskolas gaitas un kļūstot par zinātkāriem, aktīviem skolniekiem, Eduards, Alekss un Ralfs pēc skolotāju aicinājuma nolēma izmantot iespēju – dibināt mācību uzņēmumu: "Mums likās, ka tas varētu būt ļoti interesanti un mēs varētu iegūt vērtīgu pieredzi." Skolēni stāsta, ka jau sākotnēji vēlējušies, lai produkts būtu noderīgs, potenciālajos pircējos izraisītu interesi visa gada griezumā, lai tā izejvielas būtu viegli pieejamas, kā arī tam piemistu izglītojoša funkcija. "Mums radās ideja par šādu mācību uzņēmumu, jo gribējām uztaisīt produktu, ko ir viegli izmantot, kas ir lielākoties bērniem domāts un kas ir kaut cik attīstošs. Bijām jau kaut ko līdzīgu darījuši."

SMU Sprout Head sortimentā ir ne tikai galvas, bet arī veseli cilvēciņi un uz Lieldienām īpaši izgatavoti zaķi. Puiši min, ka mēģinās izveidot arī vērsi par godu nākamajam Vērša gadam: "Ja izdosies, tad ražosim arī vēršus. Ragus gan varētu būt ļoti grūti izstrādāt."

Sākotnēji trijotne skolas pulciņā izgatavoja zemes un sēklu bumbas, kuras ar dažādiem elementiem izdekorēja. Vēlāk jau sekoja mēģinājums izgatavot cilvēciņu, kurš puišiem veiksmīgi izdevās un tapa par pirmo produktu: "Cilvēks bija laba ideja, jo to, izmantojot dekorus, varēja viegli pārvērst gan zēnā, gan meitenē. Un mērķis pārdot un nopelnīt mums bija jau pašā sākumā, tikai nebijām domājuši, ka tas būs tik interesanti un ka pārdosim tik daudz. Izgatavojot produktu, mums arī ienāca prātā ideja uz Lieldienām mēģināt no zeķes izveidot zaķi." Jaunie uzņēmēji piebilst, ka šobrīd viņu ražojumi pieejami tikai vienā – ādas – krāsā, taču šajā mācību gadā viņi plāno izmantot arī citas krāsas. Sprout Head darbojas, cenšoties popularizēt dabaszinības un dabā notiekošos procesus: "Mūsu mērķis ir jaunākiem bērniem – bērnudārzā, kā arī pirmās līdz ceturtās klases skolēniem – palīdzēt izprast zāles audzēšanu: kas jādara, lai tā augtu, un kā tā aug."


Cauri eksperimentiem

Carnikavas pamatskolā uzņēmīgo un aktīvo skolēnu lielākais atbalsts ir skolotāji. "Skolā ir vairāki skolotāji, kas koordinē šos skolēnu mācību uzņēmumus. Šī mācību uzņēmuma koordinatore ir Arnita Kampāne, viņa ar šiem skolēniem sadarbojas un atbalsta viņus, sākot no idejas precizēšanas līdz pat papīru lietām u. tml.," stāsta skolas direktors Raivis Pauls.

Eduards, Alekss un Ralfs saņēmuši atbalstu ne tikai no skolotājiem, bet guvuši arī nozīmīgu pieredzi projektos. "Mūsu skolā pagājušajā decembrī bija dabaszinību eksperimentu konkurss pirmajai līdz ceturtajai klasei, un kā balvu par dalību konkursā mēs katrai klasei uzdāvinājām savu produktu. Tāpat ļoti vērtīgu pieredzi guvām Nordplus Junior projektā par uzņēmējspēju attīstīšanu. Pie mums bija ciemiņi – skolēni un skolotāji no Igaunijas un Lietuvas skolām. Viņiem stāstījām un rādījām prezentāciju par savu pieredzi savā uzņēmumā," stāsta Sprout Head veidotāji.

Mācību uzņēmuma darbības sākumā skolēni nebaidījās daudz eksperimentēt, meklējot īsto ražošanas formulu un piemērotākos materiālus produktam, kas pilnvērtīgi varētu pildīt savu funkciju. Pirmie eksperimenti gan cieta sakāvi. Pašas pirmās saražotās rotaļlietas aizgāja bojā, taču puiši turpināja meklēt risinājumus un drīz vien nonāca pie pirmajiem veiksmīgajiem produktiem – no zeķes un kūdras izveidotajiem cilvēciņiem. "Kad bija skaidrs, ka ražosim cilvēciņus, un sākām to darīt, sapratām, kuras ir labas zeķes – tādas, kas retāk irst, veidojot rotaļlietas formu. Mums mājās bija zāles sēklas no iepriekšējās vasaras, tās bija jāpārbauda un jāpārliecinās, vai vispār dīgst. Laika gaitā arī sapratām, kuru kūdru labāk pirkt un kuru nepirkt," pieredzē dalās Eduards, Alekss un Ralfs. 

Pēc pirmo kvalitatīvo produktu saražošanas puišiem dzima iecere vēl par kādu pievienoto vērtību – īpašo dienasgrāmatu, kurā rotaļlietas īpašnieks var reģistrēt novērojumus zāles audzēšanas procesā. Ideja tika realizēta. Rotaļlietas drīz vien bija iegādājamas kopā ar dienasgrāmatu, kas saturēja ne tikai vietu pierakstiem un audzēšanas instrukciju, bet arī iestrādātu lineālu, lai izaudzēto zāli būtu iespējams izmērīt. Tālāk sekoja cītīgs ražošanas process. Puiši produktu izgatavošanai veltījuši vakarus un arī brīvdienas. Vienas rotaļlietas izgatavošana prasa aptuveni 30 minūšu. 


Klients – pirmajā vietā 

Mācību uzņēmumam ir aktīvi sociālo tīklu profili. "Mums ir atvērts Sprout Head profils Facebook un Instagram. Tur ir pieejamas fotogrāfijas, produkta apraksts. Tur mēs publicējam dažādus ierakstus, aicinot savus draugus sekot mūsu profilam, braukt pie mums uz tirdziņiem un balsot par mums sociālo tīklu konkursos." Tāpat Sprout Head ir prezentējis un pārdevis savus ražojumus ne tikai Junior Achievement Latvia organizētajos SMU tirdziņos, bet arī viesojoties citās Latvijas pilsētās. 

Laika gaitā skolēni nonākuši pie vairākiem secinājumiem un mārketinga paņēmieniem efektīvākai pārdošanai. "Ātri sapratām: lai kaut ko pārdotu, ir jābūt aktīviem un jāstrādā kopā. Vienam ir jārunā ar to pircēju, kas pats izrādījis interesi un apstājies pie mūsu stenda, bet pārējiem jāpiesaista citi – garāmejošie. Ja ir burzma pie stenda, tad tas ir ļoti labi. Ja viens pērk un otrs to redz, un tam otram jau ir izstāstīts par produktu, tad pastāv ļoti liela iespējamība, ka otrs arī nopirks," puiši ievērojuši. "Katrs klients mums ir ļoti svarīgs. Mēs vienmēr cenšamies strādāt pie tā, lai pircējs saņemtu vislabāko produktu un vislabāko apkalpošanu."

Šis gads gan ir ierobežojis ne tikai daudzus lielos un mazos uzņēmējus, bet mainījis pārdošanas piegājienu arī skolēnu mācību uzņēmumu vidū. Taču skolēni nav zaudējuši apņēmību un turpina aktīvi darboties. Pavasarī puiši bija sagatavojuši savus produktus tirdzniecībai reģionālajos tirdziņos, kā arī Lieldienu tirdziņam Carnikavā, taču plānotie pasākumi tika atcelti, un tas mudināja viņus sākt aktīvu pārdošanu sociālajos tīklos: "Galvenokārt tās bija dažādas Facebook grupas, kurās produktu reklamējām. Daudzi bija ieinteresēti, lielākoties tās bija māmiņas. Savukārt šobrīd plānojam produktu piedāvāt Carnikavas bērnudārziem kā Ziemassvētku dāvanu."


Iemācās darot

Puiši uzsver, ka SMU programma ne tikai sniedz iespēju iegūt un attīstīt iemaņas uzņēmējdarbībā, bet arī uzstāties plašas publikas priekšā. Un, protams, tas ir arī viens no veidiem, kā jau skolas gados sākt pelnīt naudu. "Skolēniem vajadzētu iesaistīties šajā programmā, jo tādā veidā diezgan agrā vecumā iegūsti vērtīgu pieredzi uzņēmējdarbībā, kā arī pieredzi, uzstājoties, sadarbojoties, pārvaldot finanses. Iegūsti visu to, ko, visticamāk, šādā vecumā citādi nevar iemācīties," uzskata Eduards, Alekss un Ralfs. 

Arī Carnikavas pamatskolas direktors Pauls atzīst, ka ir pārsteigts par jauniešu aktivitāti un gatavību izmantot iespējas. "Šī ir lieliska iespēja sajust uzņēmēja gēnu, darbojoties drošā vidē, jo risks kaut ko pazaudēt ir ļoti mazs. Ir iespēja iegūt visas prasmes," viņš norāda. 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Sociālajos tīklos jāuzmanās

Latvijā arvien vairāk dzirdam par krāpnieku nodarītajiem zaudējumiem. Šāgada pirmajā pusē tie pārsniedza desmit miljonus eiro.

Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses