Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies

Jauni produkti ļauj augt straujāk

Dižozols plus atguvis iepriekš zaudēto un strādā ar rekordlielu neto apgrozījumu.

«Šogad plūcam to mājasdarbu augļus, kurus veicām 2023. un 2024. gadā,» kopējo situāciju raksturo SIA Dižozols plus līdzīpašnieks Ģirts Plakans. Viņš norāda, ka teju divus gadus veiktas dažādas aktivitātes pasūtījumu piesaistei, jo pirms vairāk nekā diviem gadiem tika piedzīvots neticamais, kad lielākie klienti pasūtījumus samazināja pat par teju 50%. «2023. gads bija savdabīgs apjukuma laiks, jo nebija prognozējams, kas notiks – vai šie klienti atjaunos pasūtījumu apjomus un kad tas varētu notikt,» tālaika situāciju ieskicē uzņēmējs. Tajā brīdī bijis ļoti daudz neatbildamu jautājumu. 

SIA Dižozols plus nodarbojas ar mēbeļu ražošanu jau vairāk nekā ceturtdaļgadsimtu, bet kopš 2009. gada specializējusies liekti līmētu mēbeļu detaļu, lielākoties dažādu veidu krēslu, ražošanā ārvalstu, galvenokārt Skandināvijā bāzētiem, zīmoliem, taču «2023. gads bija salīdzinoši ar vissliktākajiem finansiālajiem rādītājiem, jo pasūtījumu apjoma kritumu piedzīvojām pirmo reizi, šķiet, par 18%, un diemžēl arī 2024. gads bija bēdīgs, kad pieredzējām apjoma kritumu vēl par aptuveni 15%», stāsta Ģ. Plakans. Viņš secina, ka šie notikumi burtiski piespieda izstrādāt ļoti daudz jaunu produktu un uzrunāt daudz potenciālu jaunu sadarbības partneru ārzemēs: «Pasūtījumu sarukuma apstākļos jauno produktu attīstības daļa būtībā teju vai ik nedēļu piedāvāja vairāk nekā vienu jaunu produktu, bet krēsla ražošanas pilna cikla izstrādei ir vajadzīgi dažreiz pat divi līdz četri mēneši. Iepriekš tādos apstākļos uzņēmumam nebija nācies darboties.» 

Slūžas atveras

«Tika radīts rekordliels jaunu produktu skaits – teju 80, un tagad ievācam ražu. Vienlaikus jāspēj nodrošināt pasūtījumu izpilde atbilstošos termiņos. Tas ļauj prognozēt, ka 2025. gads varētu būt ar vislielāko neto apgrozījumu uzņēmuma vēsturē,» pieredzi klāsta Ģ. Plakans. Viņš ir gandarīts, ka ieguldītais darbs atmaksājies, jo šāgada janvārī «atvērās slūžas, kas liek nevis domāt par jaunu pasūtījumu piesaisti, bet gan visu uzmanību veltīt, lai spētu atbilstošā termiņā izpildīt visus pasūtījumus».  

«Iepriekš uzņēmums nebija īpaši atsaucīgs uz nezināmu tirgotāju pieprasījumiem par iespējām saražot konkrētus produktus, jo ražošanas jaudas bija noslogotas ar jau labi zināmo esošo klientu pasūtījumiem un papildus jaunu klientu pasūtījumu pieņemšana jau nozīmētu vajadzību pēc ražotnes paplašināšanas vai, kā minimums, darba organizācijas izmaiņām, turklāt nebija jau arī garantijas, ka jaunpienācēji turpinās izvietot ražošanas pasūtījumus tieši mūsu rūpnīcā,» skaidro uzņēmējs.

Dižozols plus lielākais eksporta tirgus ir Dānija, no kurienes arī ir vislielākie pasūtījumu pieauguma apjomi. «Ir atvērti arī citu valstu tirgi – Austrija, Vācija, tomēr to devums nav ļoti milzīgs,» uz jautājumu par citiem noieta tirgiem atbild Ģ. Plakans.

Jāceļ darba efektivitāte

Pašlaik apmēram 30% no neto apgrozījuma ģenerē jaunie produkti, turklāt jau ilgus gadus bijušie klienti šogad atsākuši sava pasūtījumu portfeļa palielināšanu. Tas Ģ. Plakanam ļauj prognozēt, ka šis gads tiks pabeigts ar aptuveni 11 miljonu eiro lielu neto apgrozījumu. «Uzņēmuma darba specifika ir pietiekami liels darbaspēka skaits, jo iekārtas bez operatora pagaidām vēl nestrādā, tāpēc jau darbs vairumā iecirkņu notiek 24/7, tātad būtiskākais jautājums būs par darba efektivitāti,» pašreizējo izaicinājumu atklāj Ģ. Plakans. 

Viņš gan atzīst, ka situācijā, kad tālākās nākotnes prognozes nav iespējamas, būtiskākais būs laikus un atbilstošā kvalitātē īstenot pasūtījumus un, komunicējot ar esošajiem klientiem, rast risinājumus izaicinošu brīžu pārvarēšanai. «Tā ir recepte, lai klients, izvēloties starp Dižozols plus un kādu citu ražotāju konkurentu, izvēlētos pasūtījumu izvietot Latvijā, nevis tur, kur pārdošanas cena ir par dažiem centiem zemāka nekā mūsu ražotnē,» tā Ģ. Plakans. Viņš secina, ka pašlaik nav indikāciju, kas liecinātu par kādām straujām – uz leju vai, tieši pretēji, uz augšu – pārmaiņām.

Svarīgi – noturēt līmeni

2026. gadam vajadzētu būt 2025. gada līmenī gan pēc ražotnes noslodzes, gan arī pēc ienākumu līmeņa, taču pēdējos gados pieredzētais liedz saukt konkrētus, precīzus ciparus, uz jautājumu par 2026. gada prognozi piesardzīgi atbild Ģ. Plakans. Viņš steidz piemetināt, ka tā ir optimistiska prognoze, kurā nav ietverti kādi pašlaik nezināmi ģeopolitiskie notikumi. «Vēlos, lai katrs nākamais gads būtu labāks par iepriekšējo, vienlaikus risinot darba efektivitātes jautājumus un novēršot tā saucamos šauros pudeles kaklus jauno produktu ražošanā,» skaidro uzņēmuma vadītājs.

Pašreizējos apstākļos gan ar jaunu produktu izstrādi tikšot piebremzēts, jo šobrīd ir jāspēj saražot jau radītos jaunos produktus. «Ražošanas jaudas un uzņēmuma kapacitāte ir tāda, ka pašlaik arī par jaunu potenciālo klientu piesaisti īsti nevar runāt,» tā Ģ. Plakans. Viņš gan pieļauj arī kāda jauna klienta piesaisti, taču prioritāte būs esošo klientu pasūtījumu izpilde.

Unikāla situācija, kas jāizmanto

IEVA ERELE MĒBEĻU RAŽOTĀJU ASOCIĀCIJAS IZPILDDIREKTORE

Dizaina krēslu ražošana Latvijas mēbeļu rūpniecībā savā ziņā ir unikālas bizness, tāpēc prieks, ka SIA Dižozols plus šajā segmentā ir izcīnījusi savu vietu ar piedāvātajiem risinājumiem. Jāņem vērā, ka runa nav tikai un vienīgi par pašu produktu, kas, protams, ir ļoti svarīgs, bet gan arī par klientu servisu, to, kā Latvijas ražotājs spēj piedāvāt savu pieredzi, tādējādi radot papildu pievienoto vērtību. Tikai abi kopā – labs, tirgus prasībām atbilstošs produkts komplektā ar izcilu klientu servisu – spēj sasniegt labus rezultātus un nodrošināt izaugsmi. Tas arī var kalpot citiem kā labs piemērs. Vienlaikus kopumā mēbeļu ražošanas nozarē situācija nav tāda, kāda tā ir SIA Dižozols plus, kura būtībā pašlaik atrodas unikālā stāvoklī, kad jaunus klientus un pasūtījumus nav iespējams apkalpot, jo ražošana ir pilnībā noslogota un brīvu jaudu nav. Diemžēl, bet ir pietiekami daudz nozares ražotāju, kuru ražošanas jaudas nav noslogotas pilnībā. Kopumā nozarē daļa ražotāju pašlaik sāk pārskatīt tos produktus, to sortimentu un pakalpojumus, ko piedāvā klientiem, jo, iespējams, labu ilgtermiņa attiecību uzturēšanai tiek veiktas darbības (sniegti pakalpojumi), kas ražotājam ir ekonomiski neizdevīgi, bet klientus priecējoši. Tā nav patīkama nodarbe, kura ietver sevī arī risku sabojāt attiecības ar klientiem, kuri produkciju pirkuši jau daudzus gadus, taču ražotāji nevar strādāt bez peļņas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses