Laika ziņas
Šodien
Smidzinošs lietus

Boeing nedienu laikā pie milzu pasūtījuma tiek Airbus

Kamēr ASV aviobūves gigants Boeing risina krīzes situāciju ar tās 737. sērijas lidaparātu jaunajām MAX modifikācijām, Eiropas avioražotājs Airbus ticis pie apjomīga pasūtījuma no Ķīnas, vēsta CNN. Jāatgādina, ka nepilna pusgada laikā, iespējams, kļūdainas programmatūras dēļ, nogāzās divi Boeing 737 MAX 8 lidaparāti, un pēc otrā gadījuma šīm lidmašīnām uz laiku gaisa telpu slēdza Ķīna, Eiropa, Austrālija, Lielbritānija un daudz citu valstu. Tādējādi daudzi jaunie lidaparāti šobrīd ir dīkstāvē un rada pamatīgus zaudējumus aviokompānijām.

Airbus pirmdien paziņoja, ka ar Ķīnas aviokompānijām panākta vienošanās par 300 pasažieru aviolaineru piegādi. Līgums parakstīts Ķīnas prezidenta Sji Dzjiņpina vizītes Francijā laikā.

Līgums paredz 290 Airbus A320 sērijas (tas ir tiešais Boeing 737 lidaparātu konkurents) un 10 lielāko Airbus A350 sērijas lidaparātu piegādi.

Kopējā līguma summa nav nosaukta, bet, vadoties pēc Airbus norādītajām cenām, kopējā lidaparātu tirgus vērtība ir apmēram 35 miljardi ASV dolāru jeb 30,9 miljardi eiro. Tomēr jāņem vērā, ka lielu pasūtījumu gadījumā parasti ir vienošanās par zemākām cenām.

Labi veicas arī Airbus akcijām - tās pēc paziņojuma par līgumu ar Ķīnu otrdien vien pieaugušas par 1,5%.

Tikmēr pagaidām pretēja situācija ir Boeing nometnē. Pēc tam, kad Ethiopian Airlines avārija tika sasaistīta ar pērn rudenī notikušo Lion Air avāriju - abos gadījumos avarēja jaunās Boeing 737 MAX 8 lidmašīnas -, lielākā daļa šo lidaparātu nu ir piespiedu dīkstāvē, kamēr nav precīzi noskaidrots avāriju cēlonis un veikti nepieciešamie uzlabojumi. Reaģējot uz šiem notikumiem, aviokompānijas izvēlas atcelt MAX sērijas lidaparātu pasūtījumus, piemēram, Indonēzijas kompānija Garuda grasās atcelt pasūtījumu par kopējo summu vairāk nekā 4,3 miljardi eiro.

Tomēr eksperti lēš, ka avioindustrijas specifikas nebūs situācijas, ka Boeing nedienas rezultēsies Airbus pilnīgā tirgus pārņemšanā šo lidaparātu segmentā. "Lielākoties tās lidsabiedrības, kuras jau pasūtījušas MAX lidmašīnas, turpinās sadarbību ar Boeing, jo ir investējušas prāvus līdzekļus šiem lidaparātiem piemērotā infrastruktūrā un apmācību programmās. Mainīt visu, lai pielāgotos Airbus lidaparātiem, izmaksātu ļoti dārgi," spriež avioindustrijas analītikas uzņēmuma FlightGlobal eksperts Eliss Teilors.

Zināmu lomu šobrīd spēlē arī Ķīnas un ASV tirdzniecības karš. Proti, kaut Ķīnas aviokompānijas iepriekš pasūtījušas arī Boeing lidaparātus, šobrīd "pārāk liela komunikācija Boeing un Ķīnas starpā nav," klāsta Teilors un norāda, ka nedienas ar MAX sērijas lidaparātiem Ķīnas gadījumā varētu negatīvi ietekmēt nākotnes pasūtījumu perspektīvas.

Top komentāri

kondors
k
ta beidzot atriebas par Concord !
Skatīt visus komentārus

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Rīgai vieglāk pretoties krīzei(2)

Ekonomikas struktūra Latvijas reģionos ievērojami atšķiras. Tas savukārt nozīmē, ka gadījumā, ja pasaules ekonomiskās izaugsmes tempi bremzējas un situācija starpvalstu tirdzniecības jomā turpina p...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses