Nesen Latvijas mērogam liela uzņēmuma valdes loceklis atzina, ka valde jutusies nedaudz samulsusi pēc tam, kad mātesuzņēmuma IT vadītājs stāstījis par koncerna plāniem tehnoloģiju jomā. Neviens arī nav uzdevis nekādus jautājumus, jo tiek taču uzskatīts, ka valdes loceklim jāzina un jāsaprot viss.
Minētais liecina par to, ka uzņēmējdarbības vidē ir notikusi paradigmas maiņa. IT joma uzņēmumos vairs nav tikai atbalsta funkcija. IT joma ir kļuvusi par biznesa stratēģijas un inovāciju pamatelementu. Tāpēc uzņēmumu vadītājiem, ja viņi grib plānot stratēģiju, saglabāt uzņēmuma konkurētspēju un palielināt biznesa efektivitāti, jāmācās ne tikai orientēties tehnoloģijās, bet arī jāapgūst, kā tās organizēt un vadīt uzņēmuma ietvaros. Citiem vārdiem sakot, ir jāapgūst datoriķu valoda. Tiesa, te jāpiebilst, ka IT speciālistiem, ja viņi vēlas paaugstināt savu profesionālo vērtību, savukārt derētu apgūt biznesa valodu. Uzņēmuma attīstībai nāks par labu, ja tajā visi darbinieki runās tā, lai cits citu saprastu.
Kas traucē ne IT specialitātes vadītājiem apgūt ar IT saistītās lietas? Iemeslu ir daudz, varu minēt dažus. Pirmkārt, protams laika trūkums. Otrkārt, IT joma iekļauj tik daudz dažādu tēmu, ka grūti saprast, ar ko sākt, ko un cik pamatīgi apgūt un kā tajā visā orientēties. Treškārt, psiholoģiskais faktors. Vadītājiem bieži ir grūti atzīties, ka viņi kaut ko nezina vai nesaprot, īpaši, ja runa ir par to, ko gan teiks padotie.
Paraudzīsimies uz situāciju no tāda skatpunkta, kādēļ uzņēmumu vadītājiem vajadzētu pārzināt IT jomu. Iemesli ir vairāki. Mūsdienu digitālajā laikmetā uzņēmumi, kas neizmanto tehnoloģijas, riskē zaudēt konkurences cīņā. Izprotot tehnoloģijas, vadītāji var palīdzēt savām organizācijām apsteigt konkurentus un noteikt jaunas izaugsmes iespējas. IT var racionalizēt darbības, automatizēt uzdevumus un samazināt izmaksas. Mācoties par IT jomu, vadītāji var saskatīt iespējas, kā uzlabot uzņēmumu efektivitāti. IT ir tehniska joma, un vadītājiem var būt grūti efektīvi komunicēt ar IT speciālistiem. Apgūstot IT specifiku, vadītāji var labāk izprast IT profesionāļu lietoto terminoloģiju, kas var veicināt veiksmīgāku saziņu un sadarbību starp dažādām komandām. Pieaugot tehnoloģiju izmantošanai, organizācijas saskaras arī ar jauniem riskiem, piemēram, ar kiberdraudiem. Izprotot IT specifiku, vadītāji var identificēt iespējamos riskus un īstenot pasākumus to mazināšanai. IT var būt inovāciju katalizators, un vadītāji, kuri saprot tehnoloģijas, var definēt jaunus veidus, kā izmantot tehnoloģijas, lai veicinātu uzņēmējdarbības izaugsmi.