Laika ziņas
Šodien
Sniegs
Rīgā -5 °C
Sniegs
Pirmdiena, 17. februāris
Konstance, Donats

Apakšveļa, kas palīdz neradīt atkritumus

Pieci jautājumi mēnešreižu apakšveļas zīmola ThatDay autorei un uzņēmējai Kintijai Bērzkalnei.

Ik gadu tiek patērēts miljoniem vienreizējas lietošanas higiēnas produktu, no kuriem lielākā daļa satur plastmasu, turklāt nonāk nekur citur kā nepārstrādājamos atkritumos. Protams, ka par veselību un higiēnu ir jārūpējas, taču arvien aktuālāka kļūst videi draudzīgāku produktu izstrāde. Pirms četriem gadiem Kintija Bērzkalne izlēma uzšūt apakšveļu, kas aizstātu tradicionālās higiēnas preces mēnešreižu dienās. Tapa zīmols ThatDay, kas rūpējas ne tikai par sieviešu labsajūtu, bet arī videi draudzīgu dzīvesveidu.

Kas pamudināja sākt ražot menstruālo apakšveļu?

Sākotnēji pati sev vēlējos atvieglot ikdienu menstruāciju laikā. Atrast risinājumu, kurš man būtu piemērots, jo tradicionālie higiēnas līdzekļi, kas tobrīd bija pieejami tirgū, mani neapmierināja, turklāt tie radīja ādas kairinājumu vai pat alerģiju. Tobrīd pārdošanā parādījās pirmās menstruālās piltuves, bet arī tās īsti nebija man piemērotas. Runājot par šo tēmu ar draudzenēm, uzzināju, ka ārzemēs ir pieejama menstruālā apakšveļa. Tā kā pie mums to nebija iespējams nopirkt, sapratu, ka pati sev gribu uzšūt kaut ko līdzīgu, kas būtu gan ilgtspējīgs risinājums, gan man piemērots. No sākuma nemaz nedomāju par ražošanu lielā apjomā, bet nu jau četrus gadus ar šādu apakšveļu iepriecinu ne tikai sevi, bet arī tūkstošiem citu sieviešu.

Šobrīd jau parādījušies vairāki zīmoli, kas kādreiz ražoja tamponus un higiēniskās paketes, bet nu savā piedāvājumā ievieš arī menstruālo apakšveļu. Mūsu galvenā atšķirība ir tā, ka mēs ražojam Latvijā. Tas ir roku darbs. Arī visi izejmateriāli nāk no Eiropas Savienības un ir izvēlēti ar vislielāko rūpību, lai nodrošinātu visaugstāko kvalitāti un komfortu. Jo bieži vien lēts risinājums sabojā pirmo pieredzi, radot grūtības uzticēties šādam produktam kopumā.

Daudzas sievietes nepamatoti uztraucas, ka šāda apakšveļa radīs pamperu sajūtu, taču mūsu ražotā apakšveļa ir ļoti plāna. Esam atraduši tādus audumus un tehniskos risinājumus, kuriem nav vajadzīgs šis papildu biezums. Arī biksīšu biezums atšķir mūsu produktu no citiem. Puscentimetrs ir biezākā uzsūcošā daļa. Bet mēnešreižu biksītēm, kuras paredzētas stiprākas asiņošanas dienām, mums ir cits tehnoloģiskais risinājums, kas novērš nepieciešamību pēc biezākiem auduma slāņiem.

Cik izaicinoši bija šo produktu palaist tirdzniecībā?

Lielākais sākotnējais izaicinājums bija šādas apakšveļas izgatavošana. Tā kā šī ir specifiska veļa, reti kurš Latvijā bija gatavs ko tādu uzņemties šūt. Apakšveļas šūšana ir ļoti specifiska. Arī konstruktoru un tehnologu atrast bija izaicinoši, jo bija nepieciešams speciālists, kurš pratīs salikt audumus un uzšūt pirmo paraugu, lai tas pildītu savas funkcijas. Pagāja aptuveni seši mēneši, līdz sapratām, kā to izdarīt.

Otrs lielākais izaicinājums, kurš pastāv arī šobrīd, ir strādāt ar sabiedrību, lai vispār normalizētu vārdu "mēnešreizes", jo mums patīk teikt "sarkanās dienas", "īpašās dienas" un vēl neskaitāmos veidos, nevis vienkārši "mēnešreizes". Ļoti būtiski ir arī informēt un likt aizdomāties par to, kādu ekoloģisko pēdu mēs atstājam uz planētas, izmantojot tradicionālos higiēnas līdzekļus.

Pirms četriem gadiem mēs bijām Latvijā kā tādi celmlauži. Neviens pirms mums par šo tēmu tik skaļi nerunāja. Nenoliedzu, ka pirms mums bija citi, kuri, piemēram, šuva auduma paketes, kas arī ir ilgtspējīgs risinājums, bet mēs bijām pirmie, kuri aktīvi sāka par to runāt, iesaistot sabiedrībā pazīstamus cilvēkus, lai arī viņi komunicētu par šīm tēmām publiskajā vidē. Man patīk domāt, ka mēs sagatavojām to augsni, lai Latvijā ienāktu arī citi tirgus spēlētāji, kuri šobrīd, iespējams, turpina vai cenšas attīstīt to, ko mēs esam iesākuši. Man ir prieks, ka mājasdarbs ir izdarīts un ka arī pie mums parādās jauni, inovatīvi risinājumi, kas nāk par labu videi.

ThatDay ir saņēmis arī vairākus nacionāla un starptautiska mēroga apbalvojumus, tajā skaitā otro vietu Baltic Sustainability Awards klimata ekonomikas aprites jomā. Ko nozīmē būt uzņēmējam, kurš domā un ražo ilgtspējīgi?

Šī balvu pasniegšanas ceremonija Baltijā ir ļoti iespaidīga. Tas, ko darām mēs, ir tikai maziņš ieguldījums labākai un zaļākai nākotnei. Tie tehnoloģiskie risinājumi, kas tur tiek apbalvoti, ir vienkārši neaprakstāmi!

Pie mums Latvijā ir grūti novērtēt šo ilgtspējības aspektu, jo mēs neredzam milzīgus atkritumu kalnus, mūsu acu priekšā nav piesārņotas ielas vai saindēts dzeramais ūdens, kā tas ir citviet pasaulē, tādēļ ir grūtāk pārliecināt sabiedrību domāt ilgtspējīgi. Turpretim, ja aizdomājamies par to globāli, tad paveras pavisam cita aina, jo process, kuram jebkura sieviete uz pasaules iziet cauri savā reproduktīvajā vecumā, ir viens un tas pats. Bijām aprēķinājušas, ka mēs un mūsu klientes nākamo piecu gadu laikā pasargājam dabu no aptuveni 51 tonnas higiēnas atkritumu. Tas ir iespaidīgs skaitlis, ņemot vērā, ka esam neliels uzņēmums.

Cilvēkiem pietrūkst apzināšanās un pārliecības, ka ikviens no mums ir spējīgs kaut ko labu izdarīt dabas aizsardzības jomā. Kas mainīsies, ja nelietošu higiēnas paketes, bet pāriešu uz šāda veida apakšveļu? Cilvēki neredz to kopbildi, ka mēs visi uz pasaules esam saistīti. Piedaloties talkās, ik gadu var redzēt izmestas paketes, kas salīmētas kopā un turpat dabā atstātas, taču reti kurš aizdomājas, ka tās dabā sadalīsies 500 gadu laikā.

Kādas vēl ir jūsu ikdienas mazās izvēles, lai dzīvotu un strādātu videi draudzīgi?

Tā kā ražojam ilgtspējīgu produktu, izvēlamies arī tādu iepakojumu, kas ir pārstrādājams un vairākkārt lietojams. Domājam par to, kā samazināt atkritumu daudzumu. Brīžiem jau ir grūti, jo cilvēki ir pieraduši pie komforta. Jebkuru no mums iepriecina, piemēram, paldies kartīte, kas pievienota pirkumam, bet katra šāda papīra kartīte atstāj kaut kādu ekoloģisko nospiedumu dabā.

Lepojamies, ka viss ražošanas process norit Latvijā. Mēs varētu izvēlēties ārpakalpojumu no Tunisijas, Indijas, Turcijas vai Ķīnas, kas mums noteikti izmaksātu lētāk, taču gribam dot savu artavu Latvijas ekonomikai. Viss, kas ir ap mums, tā ir tā ilgtspējība, izvēles, ko varam optimizēt, samazināt vai darīt citādi. Mēs vēlamies, lai mūsu un klientu dzīves kvalitāte nemainītos, izvēloties ilgtspējīgākus un draudzīgākus risinājumus dabai. Tāpēc rūpējamies, lai mūsu produkti būtu ne tikai labi videi, bet arī ērti un skaisti. Mēs gribam, lai tie atvieglotu ikdienu, nevis apgrūtinātu. Te, manuprāt, mūsu galvenais uzdevums ir katram individuāli saprast, kā apvienot savu dzīvesveidu un izvēles ar ilgtspējīgiem risinājumiem, lai nepazaudētu, bet vēl kvalitatīvāk nodrošinātu pilnīgu komfortu un pašapziņu.

Kā redzat zīmola attīstību tuvākajā nākotnē?

Turpināt attīstīties un neapstāties pie izaicinājumiem, kas skar mazos uzņēmējus. Tāpat gribētos turpināt izglītot sabiedrību. Doties uz skolām, dažādām izglītības iestādēm, dalīties ar jaunu informāciju un risinājumu. Mūsu mērķis nav tikai pārdot, bet arī izglītot, sniedzot iespēju pamēģināt inovatīvus risinājumus. Tā ir mana misija – iedot jaunām meitenēm, sievietēm iespēju veikt jaunas izvēles, kas var kļūt par ierastu ikdienas sastāvdaļu, tāpat kā kādreiz tamponi un paketes. Iedrošināt izvēlēties ilgtspējīgus un inovatīvus produktus, jo, iekļaujot tos savā ikdienā, mēs patiesi varam samazināt savu ekoloģisko pēdu un saudzēt dabu.

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Vides Diena

Vairāk Vides Diena


Tūrisms

Vairāk Tūrisms


Ceļošana

Vairāk Ceļošana


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena