Sāksim ar svarīgāko jautājumu: kas ir galvenais rādītājs, ka pienācis laiks mainīt veco ziemas riepu komplektu pret jaunu? Vai ir kāds noteikts termiņš, kas jāievēro?
Nav konkrēts laika intervāls, cik bieži jāmaina riepas. Daudz būtiskāk ir pievērst uzmanību konkrētiem apstākļiem. Primārais rādītājs vienmēr būs protektora dziļums jeb atlikums. Atbilstoši Latvijas likumdošanai, minimālais atļautais protektora dziļums ziemas periodā (gan ziemas, gan vissezonas riepām) ir 4 milimetri. Ja protektora atlikums tuvojas šai atzīmei, ir pēdējais brīdis domāt par riepu nomaiņu pret jaunu komplektu.
Tad sanāk, ka varu braukt, līdz tiek sasniegti 4 milimetri?
Teorētiski – jā, bet mēs nekādā gadījumā neiesakām gaidīt līdz pēdējam 0,1 milimetram virs atļautās normas. Drošības apsvērumu dēļ par jaunu ziemas riepu iegādi jāsāk domāt jau pie apmēram 5 milimetru protektora atlikuma. Turklāt ne visas četras riepas uz automašīnas vienmēr dilst vienmērīgi. Arī viena riepa var dilt nevienmērīgi.
Nevienmērīgu nodilumu var veicināt gan pārāk liels, gan pārāk mazs gaisa spiediens riepās, balstiekārtas stāvoklis, braukšanas paradumi, kā arī konkrētā auto īpatnības. Ja gadās, ka trīs riepām vēl ir nepieciešamie 4 milimetri, bet viena riepa ir nodilusi kaut vai līdz 3,8 milimetriem, šāds auto pēc likuma nav tiesīgs piedalīties ceļu satiksmē no 1. decembra līdz 1. martam.
Kādas sekas var rasties, ja kaut viena riepa neatbilst minimālajai normai?
Šāda automašīna var neiziet tehnisko apskati, un policijas reidā autovadītājs var saņemt naudas sodu. Savukārt, iekuļoties ceļu satiksmes negadījumā, ja riepa nav atbilstoša noteikumiem, tas var kalpot par iemeslu apdrošināšanas kompānijai atteikt vai samazināt atlīdzību.
Kas vēl, izņemot protektora dziļumu, var liecināt par vajadzību meklēt jaunas ziemas vai vissezonas riepas?
Jaunas vissezonas vai ziemas riepas obligāti jāmeklē, ja tām ir kāds defekts. Piemēram, uzplēsts borts, “pumpa”, kas liecina par bojātu kordu, vai arī acīmredzami nevienmērīgs riepas nodilums. Tas var rasties gan iepriekš minēto iemeslu dēļ, gan no nepareizas riteņu savirzes un dinamiskas braukšanas.
Kā ar riepas vecumu? Vai pēc, piemēram, 5 gadiem tās nav automātiski jāmaina?
Vidējais aritmētiskais autobraucējs riepu komplektu parasti nobrauc 3–4 gados jeb ziemas sezonās. Šādā gadījumā par riepu vecumu nav īpaši jāuztraucas. Taču, ja ziemas riepas tiek lietotas jau vairāk nekā 5 gadus, nenāks par ļaunu rūpīga vizuālā apskate.
Jāskatās, vai riepas sānos un protektora daļā nav parādījušās daudz plaisas. Autovadītājs pats kādā brīdī var saprast un sajust, ka riepas vairs nenodrošina agrāko saķeri un drošības sajūtu. Arī tad ir pienācis laiks iegādāties jaunas ziemas riepas.
Pāriesim pie likuma prasībām. No kura datuma ziemas riepas Latvijā kļūst obligātas?
To, kad auto obligāti jābūt aprīkotam ar ziemas riepām, nosaka likums. Šis periods ir no 1. decembra līdz 1. martam, un attiecas uz ikvienu automašīnu un autobusu, kura pilna masa nepārsniedz 3500 kilogramus. Tas gan nenozīmē, ka jāgaida novembra otrā puse vai beigas, lai veiktu riepu maiņu.
Laikapstākļi Latvijā nereti jau vairākas nedēļas iepriekš nav piemēroti vasaras riepām. Turklāt, ja atliek šo procesu uz pēdējo brīdi, servisos novembra otrajā pusē mēdz būt ļoti lielas rindas, kā arī riepu piegāde var būt lēnāka, jo pieprasījums ir milzīgs, bet noliktavas – patukšotas.
Kāds būtu tavs ieteikums optimālajam riepu maiņas laikam?
Primāri ir jāvēro laikapstākļi un to prognozes. Taču, lai sev atvieglotu dzīvi un atbrīvotos no galvassāpēm, ziemas riepas var nomainīt oktobra sākumā vai vidū. Jau no +7 grādiem un zemākās temperatūrās tās strādā labāk nekā vasaras riepas un, pretēji populāram mītam, pastiprināti nedilst.
Arī pavasarī labāk nesteigties. Pat ja marta sākumā ir silts, tā beigās un vēl aprīlī var būt gan sals, gan sniegs un cīruļputenis. Labāk nedaudz pagaidīt, lai pilnībā pārliecinātos, ka laikapstākļi vairs nesagādās pārsteigumus.
Daļa autovadītāju dod priekšroku radžu riepām. Kādi ir noteikumi par to lietošanu?
Ziemas riepas ar radzēm Latvijā ir atļautas no 1. oktobra līdz 1. maijam. Tomēr ikvienam, kurš plāno ceļot, ir jāņem vērā, ka daudzviet radžotu ziemas riepu sezona atšķiras vai tās pat ir aizliegtas. Tādēļ pirms ceļojuma vienmēr jāiepazīstas ar attiecīgās valsts likumdošanu.
Ko tu domā par ziemas riepu izmantošanu vasarā?
Likums ziemas riepas neaizliedz izmantot visu cauru gadu (vienīgais izņēmums ir radžotās riepas, kuras līdz ar 1. maiju ir jānomaina obligāti). Lai gan tas ir atļauts, mēs to neiesakām. Ziemas riepas ir veidotas no mīkstāka gumijas sastāva, kas augstā vasaras temperatūrā kļūst vēl mīkstāks. Tas būtiski pasliktina vadāmību, palielina bremzēšanas ceļu un veicina straujāku nodilumu.
Taču, ja cilvēks brauc ļoti maz vai arī ir uzstādījis cietā sastāva ziemas riepas, tās var izmantot arī vasaras mēnešos. Tomēr lielākajai daļai autovadītāju riepu maiņa divas reizes gadā ir labākais un drošākais risinājums.
Ko tu ieteiktu darīt autovadītājam, kurš vēl tikai meklē ziemas riepas?
Šādā gadījumā noteikti ir vērts apmeklēt Riepu garāžas mājaslapu Riepugaraza.lv, kur atradīsi plašu riepu klāstu par draudzīgām cenām ar bezmaksas piegādi visā Latvijā. Mūsu piedāvājumā ir arī riepu montāža Rīgā, turklāt tai vari pierakstīties turpat mājaslapā, pērkot ziemas riepas. Šis gan ir tiešām pats pēdējais brīdis!

