Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Spiediens riepās un kādēļ maksimālais nav labākais

Ikviens autovadītājs zina, ka pareizs riepu spiediens ir svarīgs, taču, vai autovadītāji zina, kādēļ riepu spiedienam jābūt pareizam un kādas sekas var radīt pārāk liels spiediens? Auto riepu gumijai ir nozīmīga loma auto vadīšanā, drošībā un komfortā, tādēļ riepām jāpievērš īpaša un regulāra uzmanība. Lūk, svarīgākā informācija par spiedienu riepās un to, kādēļ maksimālais spiediens riepās nav labākais!

Kādam jābūt spiedienam riepās?

Uz riepas sānmalas, tieši zem lielā un treknā ražotāja nosaukuma atrodas vārds “Max”, kuram blakus ir noteikts skaitlis. Šis skaitlis izteikts kilopaskālos (kPa) vai mārciņās uz kvadrātcollu (PSI) un tas norāda maksimālo spiedienu, kas rada riepai maksimālo iespējamo slodzi.

Tomēr riepās nevajadzētu ievadīt maksimālo noteikto spiedienu. Ieteicamais spiediens parasti ir no 30 līdz 35 PSI. Ražotāja optimālais vai ieteicamais riepu spiediens ir atrodams ražotāja rokasgrāmatā. Dažiem auto modeļiem ir arī informatīva uzlīme uz bagāžnieka vai, piemēram, degvielas vāciņa.

Kādēļ maksimālais spiediens nav labākais?

Spiediens riepās mainās līdz ar gaisa temperatūru. Padomā par to šādi - katru reizi, kad gaiss kļūst par 10 grādiem aukstāks vai siltāks, spiediens riepās mainās par apmēram 1-2 psi. Jautājums par to, kādēļ maksimālais spiediens riepās nav labākais, tiek apspriests jau sen, tādēļ radījis dažādas domstarpības.

Pilnībā drošs vari būt par vienu -  tik ilgi, kamēr spiediens Tava auto riepās nav sasniedzis maksimālo, viss ir kārtībā un Tev nav jāuztraucas. Lūk, daži iemesli, kādēļ vajadzētu izvairīties no maksimālā spiediena riepās:

  • Mazinās riepu veiktspēja

Riepām, kas piepumpētas līdz maksimumam, nav izlīdzināts smaguma centrs, līdz ar to auto zaudē stabilitāti, negatīvi ietekmējot vadīšanu, manevru veikšanu, bremzēšanu un apstāšanos. Viens neprecīzs nodilums, un riepas var pavisam vienkārši izslīdēt.

  • Mazinās riepu ilgtspēja

Kad riepas ir piepūstas par daudz, gumija izstiepjas un notiek priekšlaicīga riepas centra dilšana. Riepa zaudē savu formu, tādējādi dzīves ilgums mazinās vismaz par 25%.

  • Pastāv sprāgšanas risks

Maksimāls spiediens samazina riepu vilci, tādēļ riepa var pat uzsprāgt. Kad riepa uzsprāgst, autovadītājs var zaudēt kontroli, izraisot avāriju. Ja vēlies nodrošināties pret neparedzamiem izdevumiem, kas saistīti ar auto bojājumiem un riskiem, Tev vajadzētu uzzināt, kas ir kasko.

  • Palielinās degvielas patēriņš

Auto ar mazāk piepūstām riepām ir palielināta rites pretestība, kas prasa vairāk degvielas, lai uzturētu tādu pašu ātrumu kā ar pareizi piepūstām riepām.

  • Tiek radītas lielākas emisijas

Pārāk liels spiediens riepās mazina degvielas efektivitāti, tādējādi auto rada lielākus izmešus jeb CO2 emisijas.

Riepu spiediena pārbaude

Kad ir labākais laiks, lai pārbaudītu riepu spiedienu? Daži noderīgi ieteikumi: ik reizi, kad pildi degvielu, ik pēc 10 grādu temperatūras maiņas vai ik pēc 30 dienām. Riepu spiediena pārbaude ir pavisam vienkārša – dodies uz tuvāko degvielas uzpildes staciju, noņem no riepas vārsta uzgali un novieto manometru un riepas vārsta. Apskati, kāds ir Tava auto riepu spiediens un, ja nepieciešams, papildini to. Ņem vērā - manometrs pieejams ikvienā degvielas uzpildes stacijā!

Ja vēlies būt drošs, ka Tava auto riepas tiek piepumpētas pareizi, vislabāk, protams, doties uz autoservisu, kur riepas aprūpēs profesionāļi. Turklāt vajadzības gadījumā varēsi turpat uzreiz arī nomainīt riepas.

Neaizmirsti arī pārbaudīt, vai Tavam auto ir derīga octa polise. Pārbaudīt octa mūsdienās ir ātri un vienkārši (lasīt vairāk) !

 

 

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!


Aktuāli


Reklāmraksti

Vairāk Reklāmraksti