Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +10 °C
Skaidrs
Piektdiena, 18. oktobris
Rolanda, Rolands, Ronalds, Erlends

Dacia modeļu saimes jaunumi

Kad 2004.gadā franču kompānija Renault ķērās pie pirmā visai Eiropai domātā budžeta automobiļa izlaides, par tagad uzbrūkošo vispasaules ekonomisko krīzi neviens vēl skaļi nerunāja. Taču izrādījās, ka Rumānijā montētie lētie ģimenes automobiļi Dacia Logan kļuva par pieprasītu preci jau treknajos gados.

Pirms četriem gadiem vairākums gan jau neiedomājās arī par to, ka drīz ar Dacia zīmolu tiks ražota vesela modeļu sērija. Tagad ar diviem jauniem modeļiem Dacia laužas iekšā arī komertransporta tirgū.

Furgons un pikaps

Iegādes brīdī un vēlāk arī ekspluatācijā lēts, bet vienlaikus praktisks auto veiksmīgai komercdarbībai aktuāls ir bijis vienmēr, bet jo īpaši krīzes apstākļos. Dažnedažādu mazkravas furgoniņu piedāvājums Eiropā ir gana plašs, bet mazo pikapu, kas būtu vienkāršāki un daudz lētāki, nekā tādi pilnpiedziņas smagsvari kā Nissan Navara vai Toyota Hilux, gandrīz nav. Vienīgi Fiat Strada, taču Dacia pikaps gatavojas to uzvarēt ar zemāku cenu.

Uz Renault globālās platformas, kas izmantota ne tikai Dacia, bet arī vairākos Renault modeļos, būvētais furgons Dacia Logan Van Rumānijā un Bulgārijā pārdošanā ir jau no 2007.gada februāra, bet Logan Pickup no 2008.gada marta. Kopumā pārdots jau vairāk nekā 13 000 furgonu un 4500 pikapu, un Rumānijā šie pašmāju ražojumi savos segmentos jau aizņem lielāko tirgus daļu. Tagad pienākusi kārta izmēģināt spēkus arī pārējā Eiropas daļā.

Abi automobiļi tiešām ir ārēji nepretenciozi un uzbūvē vienkārši. Priekšējā piekarē visvienkāršākie McPherson statņi, bet aizmugurē sija un trumuļu bremzes. Tiesa, piekare salīdzinājumā ar pasažieru Logan ir pastiprināta, lai izturētu paredzētās kravas slodzes. Komercmašīnām ir arī mazliet lielāks virsbūves attālums no zemes un kartera aizsargi.

Furgona kravas telpas ietilpība ir tieši 2,5m³, un tas spēj vest pat līdz 800 kg smagu kravu. Iekraušanai un izkraušanai izmantojamas gan divdaļīgas aizmugures durvis, gan kā standarta pasažieru mašīnai veramas sāndurvis. Ērtākas būtu bijušas bīdāmas sānu slīddurvis, bet tādas sadārdzinātu ražošanas izmaksas. Pikapa kravnesība ir tāda pati, tikai kravas telpa ir vaļēja, un tas ļaus transportēt arī negabarīta kravas. Pikapa kabīnē aiz sēdekļiem ir arī 300 litru liela telpa sīkākām mantām, ko nebūtu ieteicams vest vaļējā kravas kastē. Abiem darbarūķiem ir 2,9 m gara riteņu bāze (Logan - 2,63 m), tikpat, cik ar piecām vai septiņām vietām aprīkotajam palielinātas ietilpības pasažieru Logan MCV.

Par dizainu un braukšanas īpašībām Dacia gadījumā, īpaši saistībā ar komercmodeļiem, runāt ir gandrīz lieki. Viss ir maksimāli vienkāršs un bez pretenzijām. Taču Dacia lepojas tieši ar to, jo par zīmola pamatvērtībām tiek izcelta vienkāršība, robustums, ietilpība un zema cena.

Tanī pat laikā drošības aspekti netiek ignorēti. Bremzes aprīkotas ar jaunākās paaudzes Bosch antibloķēšanas sistēmu ar spēka sadali EBD. Ražotājs apgalvo, ka virsbūvēs izmantoti Renault jaunākie sasniegumi triecienizturībā un kinētiskās enerģijas izkliedēšanā. Pat robustais mērinstrumentu panelis esot veidots no absorbējoša šūnveida materiāla, lai avārijas gadījumā no ievainojumiem pasargātu ceļgalus. Kājas sargājot polsterējums abās auto pusēs, bet sēdekļi un durvju polsterējums - gurnus.

Progresīvi dzinēji

Dacia Logan dzīve savulaik sākās ar vecmodīgu Renault astoņvārstu benzīna motoru, taču vēlāk šinī ziņā latiņa tika pakāpeniski celta uz augšu. Eiropas ekoloģisko prasību un energoresursu taupīšanas iespaidā Dacia dzinēju gamma kļūst arvien modernāka. Sākumā to bija grūti iedomāties, bet tagad arī Dacia dzinējiem ir eco² līnija - motoru plejāde ar pazeminātu CO izmešu līmeni (140 g uz km un zemāk) un samazinātu degvielas apetīti.

Šāds eco² dzinējs ir arī furgonam un pikapam: 1,5 l tilpuma dCi motors ar divām jaudas versijām - 70 un 85 ZS. Degvielas patēriņš vidēji ap 5,2-5,3 litri uz 100 km. Bez dīzeļa pieejami arī agrāk zināmie benzīna motori - 1,4 l (75 ZS) tikai furgonam, bet 1,6 l (90 ZS) abiem. Dacia jauno komercnieku draudzība ar ekoloģiju nav tikai dzinējos. Abos modeļos izmantots vismaz 5% pārstrādātas plastmasas, ko pēc lietderīgā ekspluatācijas perioda beigām iespējams vēlreiz pārstrādāt.

Jaunumi visiem modeļiem

Sākot jauno 2009.gadu, zināmus uzlabojumus ir ieguvusi visa Dacia modeļu saime. Vecais Logan un Logan MCV ir saņēmuši minimālus dizaina uzlabojumus auto priekšpusē, un tagad visām pasažieru Dacia ir līdzīgi sejas vaibsti. Tāpat papildinājumi ir arī aprīkojuma izvēlē. Taču nozīmīgākie jaunumi skar spēka agregātus. Tiek izvērsta dzinēju kombinētā benzīna un gāzes barošanas sistēmas uzstādīšana Logan, Sondero un Logan MCV modeļiem, savukārt Sandero jau tiek aprīkots pat ar 1,6 l bioetanola dzinēju. Tiesa, Baltijas tirgiem šāds Sandero pagaidām nespīd, jo nav atbilstoša degvielas uzpildes tīkla.

Mazāk saprotama ir cita jaunuma pašreizējā nepieejamība. Proti, priekš Sandero un Logan ir sagatavots jauns 1,2 l (75 ZS) tilpuma 16 vārstu benzīna motors. Mazulis, protams, ir diezgan gauss uz paātrināšanos, taču nudien ekonomisks. Vidējais patēriņš 5,9 l uz 100 km. Jācer, ka modeļi ar šo dzinēju tomēr drīzumā būs pieejami arī pie mums.

Dacia iekaro pasauli

Kopš Dacia izlaišanas sākuma visā pasaulē (vietām zem Renault zīmola) pārdoti vairāk nekā 1,2 miljoni visu modifikāciju šo salīdzinoši lēto automobiļu. Ražošana notiek gan Eiropā, gan Āzijā, gan Dienvidamerikā un pat Āfrikā. Uz Franciju, lai demonstrētu žurnālistiem, pat bija atvests Indijā ražots Logan ar stūri labajā pusē, kā arī Brazīlijā saliktais Sandero Stepway, kas nav vis maziņš SUV, kā maldīgi liecina izskats, bet gan vienkārši augstāk no zemes pacelts priekšpiedziņas auto ar rūpnīcas tūninga elementiem. Ļoti iespējams, ka salīdzinoši drīz Stepway, tāpat kā Sandero, būs pieejams arī Eiropas pircējiem.

Diemžēl līdz šī materiāla nodošanai redakcijā Polijas distributori tā arī nepaspēja noziņot Logan Van un Pickup cenas Latvijai, tādēļ, cik tās būs demokrātiskas un pievilcīgas ekonomiskās krīzes apstākļos, varēsim spriest vēlāk, interesējoties dīleru salonos.

***

Dacia Logan Pickup

** Dizains

** tehnika

*** komforts

Dacia Logan Van

* Dizains

** tehnika

*** komforts

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Zirnis joko - 18.10.2024.

45 gadu vecumā briesmīgākais ir nevis tas, ka tev vairs nepievērš uzmanību 15 gadus jaunākas sievietes, bet tas, ka sāk pievērst uzmanību 15 gadus vecākas sievietes.

Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko