Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +5 °C
Skaidrs
Sestdiena, 19. oktobris
Drosma, Drosmis, Elīna

Latvijas jaunieši piedalās globālās izglītības programmā

Eiropas globālās izglītības programmas GLEN (Global Education Network of Young Europeans), kas no 11. līdz 16.novembrim notika Vācijā, Eiropas globālās izglītības dienu (EGID) laikā atzīmējot GLEN piekto gadadienu, piedalījās arī Latvijas pārstāvji. Šajās dienās Vācijā satikās vairāk nekā 70 jauniešu no dažādām Eiropas valstīm.

Lai palīdzētu eiropiešiem labāk izprast savu lomu pasaulē, _GLEN _pirms pieciem gadiem nodibināja nevalstiskas organizācijas no septiņām Eiropas valstīm, tostarp - Latvijas. _GLEN _ir izveidojusies par vienu no aktīvākajām Eiropas organizācijām globālās izglītības laukā, bez tam Latvijā _GLEN _(biedrība _GLEN Latvija_) ir vienīgā šāda veida organizācija. Kopumā šobrīd _GLEN _programmā iesaistījušās 12 organizācijas no 12 dažādām Eiropas valstīm. _GLEN _mērķis ir veicināt ilgtspējīgu un godīgu dzīvesveidu Eiropā. Organizācija savu mērķu īstenošanai katru gadu sūta dalībniekus no dažādām Eiropas valstīm strādāt kopā attīstības valstīs dažādos projektos. Pēc atgriešanās Eiropā jaunieši rīko izglītības projektus sabiedrībai. To mērķis ir lauzt stereotipus par trešās pasaules valstīm un likt ikvienam indivīdam Eiropā aizdomāties par šo valstu problēmām, kā arī parādīt, ka ikviens eiropietis ar savu izvēli un rīcību spēj tieši vai netieši ietekmēt procesus Eiropā un pasaulē. Bez tam šie projekti iemāca arī eiropiešiem sastrādāties neparastos un sarežģītos apstākļos un līdz ar to lauzt dažādus iesakņojušos stereotipus starp Eiropas jauniešiem. Arī no Latvijas 17 jaunieši šo piecu gadu laikā ir strādājuši dažādos projektos Āfrikā un Āzijā.Johanness Krauze, viens no _GLEN _sadarbības organizācijas Vācijā (_ASA-Programm_) koordinatoriem, stāsta, ka, plānojot un veidojot _GLEN _2003.gadā, bija grūti paredzēt, vai šī ideja būs efektīva un spēs ilgstoši pastāvēt, vai jaunieši no dažādām Eiropas valstīm spēs mobilizēt spēkus, lai ne tikai runātu par globālām problēmām, bet arī iesaistītos to risināšanā. Atskatoties uz paveikto, Johanness ir apmierināts, jo jaunieši ir ļoti motivēti, lai darbotos kopā, un ir sajūta, ka sadarbojoties Eiropa kļūst vienotāka, tiek lauzti dažādi stereotipi.Johanness kā brīvprātīgais darbojās _GLEN _projektā Tanzānijā. Doties uz šo Āfrikas valsti viņu mudināja vēlme iegūt jaunu pieredzi. Johanness studēja politikas zinātni un vēlējās redzēt kā lekcijās pārrunātās tēmas darbojas realitātē. Projekta mērķis bija veicināt Tanzānijas jauniešu izpratnes veidošanos par norisēm politikā, kā arī mudināt viņus vairāk iesaistīties politiskajā un sociālajā dzīvē un saredzēt jaunas iespējas sevis pilnveidošanai. Johanness norāda, ka _GLEN _ir mainījis arī viņa ikdienas ieradumus, piemēram, viņš izvēlas bioloģisku produkciju, ja ir iespējams, nelido ar lidmašīnu un nebrauc ar automašīnu, bet izmanto sabiedrisko transportu. Johanness lasa arī lekcijas par globālās izglītības jautājumiem.Šarka Cihlarova no Čehijas, darbojas attīstības izglītības jomā un ir angļu valodas skolotāja. Čehijā Šarka ir viena no personām, kas darbojas attīstības izglītības jomā, viņas uzdevums ir vadīt seminārus skolotājiem par globālo izglītību un dažādiem aspektiem attīstības sadarbības veicināšanā. Viņa izglīto par globālās attīstības jautājumiem un rosina ikdienā veikt nozīmīgas izvēles, piemēram, iegādāties bioloģiskus produktus, nepirkt Ķīnā ražotas preces, izvēlēties vietējo un Godīgas tirdzniecības (_Fair Trade_) produkciju. Šarka atzīst, ka dažkārt ir vieglāk mācīt citus, nekā to īstenot pašai savā ikdienā. Iemesls ir vienkāršs: izvēloties šādu dzīvesveidu, tas izmaksā vairāk. Piemēram, bioloģiski produkti ir dārgāki kā citi. Tomēr ir daudzas lietas, kuras nekādus izdevumus neprasa, piemēram, atkritumu šķirošana vai iegādāto produktu likšana auduma maisiņā.Nikolass Venzels, sociālo zinātņu students no Berlīnes, 2007.gadā darbojās _GLEN _projektā Burkinafaso. Sākotnēji Nikolass nolēma piedalīties _GLEN _projektā, jo tā bija iespēja papildināt savas zināšanas un gūt jaunu pieredzi. Tagad Nikolass atzīst, ka šī pieredze būtiski mainīja viņa uzskatus un dzīvesveidu pēc atgriešanās Eiropā. Galvenais ieguvums ir apziņa, ka nedrīkst pasīvi noskatīties uz dažādām sociālām problēmām, bet ir aktīvi jāiesaistās to risināšanā; labāk ir mazāk runāt, bet vairāk darboties.Danute Dūra, Latvijas Okupācijas muzeja Izglītības programmas vadītāja, 2006.gadā piedalījās _GLEN _projektā «Muzejs atvērts sabiedrībai» Gruzijā. Piedalīties projektā viņu mudināja gan vēlme palīdzēt attīstīties citām bijušajām Padomju savienības valstīm, gan projekta atbilstība viņas profesionālajai darbībai. Atgriežoties no Gruzijas, Danute aktīvi iesaistījās dažādu aktivitāšu organizēšanā gan Latvijā, gan Eiropas līmenī. Bez tam _GLEN _sniegtā pieredze likusi aizdomāties arī par ikdienas izvēļu nozīmību. Danute cenšas ikdienā izvēlēties videi draudzīgu sadzīves ķīmiju, un samazināt patēriņu kopumā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

SKATIES VĒL:

VIDEO: Eiropas Attīstības dienas Strasbūrā

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas