Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Vēstules. Pārdomas un priekšlikumi valsts līdzekļu taupīšanas sakarā

Vērojot un uz savas ādas izjūtot mūsu ekonomiskās un politiskās dzīves norises, tā vien nāk prātā spārnotais teiciens: "Esam tur, kur mēs esam." Pēc tiem "treknajiem gadiem", "valsts ekonomikas un tautsaimniecības straujas izaugsmes un uzplaukuma", "garantētas stabilitātes", vispārējas eiforijas un "patriotiskas pacilātības" nu esam iekļuvuši bezcerīgā inflācijā un pat valdības vīru negribīgi atzītā ekonomiskās krīzes stāvoklī.

Negribētos tik ļauni domāt, ka visi mūsu valdošie un vadošie ir ļaunprātīgi nelieši, kas to vien tikai dara, kā tīšuprāt kaitē valstij, korumpējas, zog un visādi blēdās. Visticamāk, pie vainas ir vispārēja profesionāla nekompetence, pašpārliecināta bravūra, protekcionisms, alkatīgs savtīgums un mūsu pašu vaina, ka tiem visu laiku esam naivi uzticējušies un neesam pieprasījuši atbildību, vai pat daudziem viss ir bijis vienaldzīgs. Ja jau tiekam aicināti taupīt un būt apdomīgiem, tad jau "valdošajiem kungiem" vajadzētu rādīt priekšzīmi un sākt ar sevi. Vispirms novērst kliedzošas un pat amorālas izšķērdības. Piemēram: Atteikties no labi apmaksātajiem, tā saucamajiem valsts pārstāvjiem, uzņēmumu padomēs. Visiem taču ir saprotams, ka tie ir attiecīgajās jomās profesionāli nekompetenti, nekādu praktiski reālu darbību neveic un tā ir tikai valdošo partiju barotne. Ja nu kādā vietā tādi tik tiešām ir ļoti nepieciešami, tad tikai attiecīgi profesionāļi ar stingri noteiktu atalgojumu. Atteikties no praktizētajiem "valdības līgumiem", kas ir kļuvuši par savējo un vajadzīgo darboņu piebarošanu. Atteikties no visādiem atalgotiem padomniekiem. Ministram, ierēdnim vai kādam attiecīgajam priekšniekam ir jābūt attiecīgi profesionāli kompetentam, lai par tādu vispār varētu iecelt. Izbeigt valsts un pašvaldību apmaksātos izklaides tūrisma braucienus zem pieredzes apmaiņas, semināru un tamlīdzīgu aizbildinājumu maskas. Nepieļaut valsts naudas izšķērdēšanu savtīgi politisku motīvu dēļ. Piemēram, parakstu vākšanu, kā arī attiecīgos referendumus Saeimas atlaišanas un pensiju sakarībā neapvienoja, līdz ar to visas izmaksas dubultojas. No formāli juridiskā viedokļa it kā pareizi, taču visiem ir skaidrs īstenais neapvienošanas iegansts. Protams, šādu pasākumu rezultātā ietaupītie līdzekļi mūsu strandējošo ekonomiku vēl neglābs. Vienīgi ļaudīm varbūt nedaudz palielināsies uzticība mūsu varasvīriem, jo tie vismaz būtu parādījuši savu labo gribu. Radikālākiem valsts dzīves uzlabojumiem ir nepieciešami radikālāki pasākumi. Manuprāt, tādus varētu realizēt tīri demokrātiskā ceļā. Piemēram: Sāksim ar visaugstāko līmeni - visu līmeņu deputātu kvalitāti, ievēlēšanas demokrātiju un viņu darbības neatkarību un atbildību. Manuprāt, uz deputātiem vajadzētu attiecināt vecuma, izglītības un psihiskās veselības cenzus. Ievest brīvi grozāmus vēlēšanu sarakstus, kad vēlētājs no visām listēm sastāda "savu komandu", kurai tad nu viņš var uzticēties un deleģēt pilnvaras. Tad ievēlēti tiks tie, kuri ir saņēmuši visvairāk balsu skaitu. Pēc ievēlēšanas tad lai dalās savās partiju frakcijās. Deputāts savos balsojumos lai būtu atbildīgs tikai savu vēlētāju un sirdsapziņas priekšā. Jebkāds spiediens uz deputāta balsojumu lai būtu krimināli sodāms noziegums. Valdības ministri un augstākie ierēdņi (departamentu vadītāji u.tml.) komplektējami tikai no profesionāla konkursa izturējušo pretendentu datubāzes, nevis no visādiem nekompetentiem partiju ielikteņiem. Valdību var veidot kompaktu, samazinot ministriju skaitu, radnieciskās darbības savietojot. Uzpūstais ministru skaits parasti veidojas, lai apmierinātu koalīcijas partiju savtīgās intereses. Ja ministri un augstākie ierēdņi tiks iecelti tikai no profesionālo konkursa izturējušo datubāzes, šī partiju tirgošanās dēļ ministru krēsliem atkritīs. Jāizveido tāda tiesiska sistēma, kad savas vadības un atbildības līmeņos ikviens priekšnieks un deputāts, valdes loceklis u.tml. nestu materiālu atbildību par savu rīcību, pieņemtajiem lēmumiem vai balsojumiem, ja tie valstij, sabiedrībai vai kādam indivīdam ir radījuši reālus zaudējumus. Tāda pat atbildība par zaudējumiem, kas ir radušies bezdarbības vai nepieņemtu lēmumu rezultātā. Pie šādas kārtības tīkotāju skaits uz deputātu un visādu priekšnieku siltajiem krēsliem krasi kritīsies, jo tas jau būs pat bīstami. Daudz ažiotāžas ir sacelts ap liela mēroga objektu celtniecību un ar to saistītiem izdevumiem. LNB (Gaismaspils) celtniecība ir pārlieku politizēta un sakaitēta. Manuprāt, šo ēku jau sen vajadzēja uzcelt. Jo ilgāk to marinēs un stieps garumā, jo dārgāka tās celtniecība kļūs un arī pats projekts sāk jau morāli novecot un zaudēt savu oriģinalitāti. Skopais un tuvredzīgais galu galā par visu samaksā daudzkārt dārgāk! Tik tiešām, igauņi un lietuvieši ir bijuši gudrāki un tālredzīgāki! Cita lieta ir neizdevīgais LNB celtnes izvietojums. Daudz prātīgāk to būtu uzcelt Uzvaras parka teritorijā gan no ekspluatācijas drošuma (applūšanas briesmas), gan no transporta līdzekļu izvietošanas un transporta maģistrāļu problemātikas, gan nevajadzētu nojaukt vērtīgas ēkas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas