RD datubāzēs nav informācijas ne par veloceliņa būvprojekta saskaņošanu, ne tā sabiedrisko apspriešanu
Zaļajam veloceliņam, kas vedīs no Vanšu tilta pa Pārdaugavas zaļajām teritorijām līdz pat Bieriņiem pie Jūrmalas šosejas, Rīgas iedzīvotāju un tūristu lietošanā vajadzētu nonākt jau šajā rudenī. Tomēr izskanējis satraukums, ka tā izbūves laikā Mārupītes parka teritorijā izpostītas dabas vērtības. Rīgas domē (RD) norāda, ka juridiski parkam nav piešķirts īpašs statuss, tāpēc arī darbi var notikt. Pagaidām gan domē nav skaidrības, vai darbu veikšanai saņemtas visas nepieciešamās atļaujas. Lai to noskaidrotu, vides departamentā sākta dienesta pārbaude.
"Mēs neesam pret to, ka Rīgai vajadzīgi veloceliņi," saka Elita Kalniņa, pēc kuras pārstāvētā Vides aizsardzības kluba lūguma Latvijas Dabas fonda eksperte Ieva Rove veikusi Mārupītes parka apsekošanu. Tās laikā konstatēts, ka iznīcināts Eiropas Savienībā īpaši aizsargājams biotops — melnalkšņu staignājs. To faktiski izpostījuši uzbērumi Mārupītes krastā, stāsta E.Kalniņa. Viņasprāt, nekas tāds nenotiktu, ja dome jau divu sasaukumu garumā neievilktu lēmumu par Mārupītes dabas parka statusa piešķiršanu, kas liktu to vairāk sargāt.
"Cik ekspertu, tik viedokļu!" saka vides departamenta vadītājs Askolds Kļaviņš (LZP) un pauž pārliecību, ka "katastrofa nav notikusi". A.Kļaviņš gan nenoliedz, ka viens veloceliņa posms atrodas "bioloģiski jutīgas vietas tuvumā", tomēr tas neesot darīts apzināti. "Savulaik ceļš bija iezīmēts pāri vairākām privātām zemēm. Tā kā to īpašnieki iebilda, to nācās pārvietot uz pašvaldības zemēm. Tā nu tas nonāca līdz šai bioloģiski jūtīgajai," paskaidro A.Kļaviņš.
RD vides komitejas vadītājs Dainis Īvāns (LSDSP) gan apgalvo, ka veloceliņu būvēt pagaidām nekas neliedz. "Parkam nav noteikts īpašs statuss," viņš uzsver un piebilst, ka drošības pēc gan lūgts arī citu biologu novērtējums par radušos situāciju. Viņš gan ir pārliecināts, ka rīdziniekiem šis veloceliņš būs vērtīgs ieguvums, turklāt jau pēc pāris mēnešiem uzbērumi apaugs ar zāli un nekas neliecinās, ka tur kaut kas ir darīts. "Tur nekas netiks asfaltēts. Celiņi būs ar noblietētu granti. Arī mašīnas pa to nevarēs pārvietoties, jo pie iebraukšanas parkā celiņš būs sašaurināts," mierina D.Īvāns.
E.Kalniņu satraucot arī kas cits — vai darbu veikšanai ir saņemtas atļaujas. Proti, oficiālajās RD datubāzēs nav iespējams atrast informāciju ne par veloceliņa būvprojekta saskaņošanu, ne tā sabiedrisko apspriešanu. "Tādai vajadzēja būt, ņemot vērā, ka darbi notiek dabas pamatnes teritorijā. Tad arī mēs būtu ātrāk noreaģējuši, nevis tikai tagad, kad darbi jau pusē," saka E.Kalniņa. To, ka ar dokumentiem viss ir kārtībā pagaidām, Dienai apgalvot nevar arī D.Īvāns. To Dienai piektdien neizdevās noskaidrot arī ne pie darbu veicējiem SIA Roadeks, ne pilsētas attīstības departamentā. "Tas viss tiks noskaidrots dienesta pārbaudē," apgalvo D.Īvāns un teic, ka tās rezultāti varētu būt zināmi nedēļas laikā.