Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +9 °C
Skaidrs
Sestdiena, 19. oktobris
Drosma, Drosmis, Elīna

Grib pacelt 13.janvāra ielu

Stockmann vēlme būvēt stāvvietu zem 13.janvāra ielas pilsētai rada raizes


Satiksmes risinājumi ap somu kompānijas Stockmann centrs iecerēto pazemes autostāvvietu zem 13.janvāra ielas, kas piedāvā braukšanu organizēt gan pa apļiem, gan kliņģeriem, gan izliekt 13.janvāra ielu un to paaugstināt, sabiedrībā radījuši virkni jautājumu. Piemēram, vai šī vieta ir piemērota pazemes stāvvietas veidošanai? Vai viena veikala intereses neradīs sabiedrībai daudz vairāk grūtību kā ieguvumu? Līdzīgi jautājumi rodas arī Rīgas domes satiksmes departamentam, kas neatbalsta nevienu no piedāvātajiem variantiem. Atbildes uz neskaidrajiem jautājumiem centās rast arī Diena.

Vairākkārt jau rakstīts, ka Stockmann centrs vēlas zem 13.janvāra ielas būvēt divu stāvu pazemes stāvvietu 400 automašīnām, bet zem Gogoļa ielas izveidot gājēju tuneli.

Tuneli sāks būvēt maijā


Tuneļa būvniecība varētu sākties jau maijā, saka projekta autors transporta speciālists Elmārs Daniševskis. Tas tiks būvēts zem Gogoļa ielas un savienos Stockmann ar tuneli, kas atrodas pie Centrālās stacijas. E.Daniševskis jau tagad brīdina, ka satiksme Gogoļa ielā šajā vasarā būs problemātiska.

Ja tuneļa būvniecība netiks pabeigta līdz gada beigām, uzņēmumam pašvaldībai būs jāmaksā aptuveni 200 000 latu sods. To paredz RD lēmums, ko tā pieņēma, kad teju četrus gadus Stockmann ignorēja zemes nomas līgumā ar pašvaldību iekļauto punktu, kas uzņēmumam lika izbūvēt šādu divu līmeņu gājēju pāreju. Tagad tas iekļauts zem lielveikala esošā zemesgabala privatizācijas noteikumos un tā izpildei dots laiks līdz gada beigām.

Radīs vairāk problēmu


Ja par tuneli ir zināma skaidrība, par stāvvietu vēl gaidāmas garas diskusijas. Lielākoties tās būs, kā organizēt iebraukšanu un izbraukšanu stāvvietā. Stockmann piedāvājumā tā paredzēta pie Rīgas Galvenās policijas pārvaldes Radio ielas tuvumā, uz kuru ved vairāki piebraucamo ceļu varianti. Tiek izskatīts arī variants par 13.janvāra ielas izliekšanu, kā rezultātā kinoteātra Coca–Cola Plaza priekšā izveidotos pusloka laukums.

Šiem risinājumiem gan nepiekrīt satiksmes departamenta pārstāve Eva Kalviņa, jo tie ir pretrunā ar Rīgas vēsturiskā centra attīstības plāna nostādnēm šim rajonam, kur prioritāte ir jādod gājējiem un sabiedriskajam transportam. "Acīmredzams, Stockmann intereses ir pēc iespējas mazāk ieguldīt ielu infrastruktūrā," saka E.Kalviņa, uzsverot, ka arī paši projektētāji atzinuši, ka, realizējot šobrīd piedāvātos risinājumus, pasliktināsies gan satiksmes drošība, gan plūsma. Tas savukārt varētu radīt jaunus sastrēgumus vietās, kur to līdz šim nav bijis.

No departamenta preses sekretāres Ievas Prauliņas teiktā izriet, ka atbalstīta varētu tikt iecere, kas būtu kontekstā ar paša E.Daniševska izstrādāto 13.janvāra ielas rekonstrukcijas projektu (varētu realizēt līdz 2012.gadam), kas šajā rajonā paredz paplašināt zaļo zonu, dot priekšroku sabiedriskajam transportam utt.

Nevajag spiest par varītēm


Galvenais vērtēšanas kritērijs, pēc satiksmes eksperta TV raidījuma Zebra vadītāja Paula Timrota teiktā, varētu būt, vai kopējā transporta organizācija pēc šāda projekta īstenošanas nepasliktināsies. "Ja tā stāvvieta traucēs, tad nevajag to nemaz būvēt," viņš saka. Arī stratēģiskās vadības eksperts Edmunds Bērziņš uzsver, ka "stāvvietas būvniecības procesam nevajadzētu kļūt par pašmērķi", ja redzams, ka tas radīs vairāk problēmu kā ieguvumu.

Problēmas, iespējams, nerastos, ja projektētāji domātu mūsdienīgāk, un iebraukšanu un izbraukšanu neplānotu ar apļiem un kliņģeriem, bet gan 13.janvāra ielas malā izveidotu vairākas kabatas — liftus, kas paceltu un nolaistu mašīnas uz un no stāvvietas, saka E.Bērziņš. Rīgas Tehniskās universitātes profesore un satiksmes plānošanas firmas Imink vadītāja Ija Niedole savukārt pieļauj, ka vajadzētu pārskatīt iecerēto stāvvietas ietilpību, jo tieši vēlme izbūvēt maksimālo, radīs problēmas.

E.Daniševskis nenoliedz, ka pie projekta ir daudz problēmu, taču pastāv arī uz to, ka nevar izpildīt satiksmes departamenta aicinājumu projektēt atbilstoši nākotnē vēlamajam 13.janvāra ielas satiksmes organizācijas modelim. "Lai mēs realizētu nākotni, jābūt izpildītiem vairākiem priekšnoteikumiem — no 11.novembra krastmalas jānovāc smagā transporta satiksme, Elizabetes un Turgeņeva iela jāsavieno ar tuneli, lai būtu stacijas rajona apbraucamais ceļš u.c., kas nav atkarīgs no Stockmann," paskaidro E.Daniševskis.

Nedrīkst cilāt ielu


Bez dažādajiem viedokļiem par satiksmes organizāciju ir arī vairāki pilsētbūvnieciski jautājumi. Līdz šim skaļi neizskanējusi ir Stockmann vēlme mainīt 13.janvāra ielas līmeni. Pilsētas arhitekts Jānis Dripe uzsver, ka pilsēta negrib ļaut ielas līmeņa cilāšanu. Sākotnēji to piedāvāts pacelt par 1,4 metriem (tik augstu, cik patlaban atrodas gājēju priekšlaukums 13.janvāra ielas malā), tagad par 80 centimetriem (galda augstumā). Kā skaidro E.Daniševskis, tas nepieciešams, lai pazemē savienotu plānoto stāvvietu ar jau esošo, kas atrodas zem lielveikala un ir pārāk sekla.

Otrs jautājums ir par gaidāmajiem arheoloģiskajiem izrakumiem. Pēc Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas vadītāja Jura Dambja teiktā, Stockmann pirms pāris mēnešiem ir veicis 13.janvāra ielas pazemes skenēšanu, kas liekot nojaust, ka "tur apakšā kaut kas būs". To apstiprina arī E.Daniševskis, sakot, ka veikala fasādes tuvumā konstatēts "akmeņu sabiezējums", kas varētu būt kādas vēsturiskas ēkas pamati. No turienes tad arī paredzēts sākt arheoloģiskos izrakumus. Tas būtu visprātīgāk, jo vērtīgu izrakumu gadījumā, projektu nāktos krietni pamainīt vai pat apturēt pavisam, norāda J.Dambis.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas