Busiņu pakalpojuma iepirkumu organizēja nu no Rīgas satiksmes amata atstādinātā un pašlaik apcietinājumā esošā Leona Bemhena vadītā valde, bet iepirkumu komisiju vadīja Igors Volkinšteins, kurš, kā svētdienas vakarā ziņo Latvijas Televīija, atbrīvots pret 100 000 eiro drošības naudu. Jaunais Rīgas satiksmes vadītājs Matīss līdz šim dāsni lobēto mikroautobusu satiksmes pakalpojumu grib ierobežot.
Lai nokļūtu no pilsētas nomalēm uz centru un atpakaļ, rīdzinieki var braukt ar Rīgas satiksmes braucamajiem vai izmantot mikroautobusus. Busiņi Rīgā skaitās paaugstināta komforta transports, lai gan cena par vienu braucienu neatšķiras no pārējā pilsētas transporta.
No 2012. gada minibusu pakalpojumu pilsētā sniedz viena firma – Rīgas mikroautobusu satiksme. Ik gadu tā pārvadā 12 miljonus pasažieru. Līgums ar Rīgas satiksmi beidzās 2018. gada sākumā, taču arī nākamajā iepirkumā firma uzvarēja un varēs pilsētniekus pārvadāt vēl astoņus gadus.
Rīgas mikroautobusu satiksme ir uzņēmumu B-Bus un Sabiedriskais autobuss pilnsabiedrība. Tā izveidota 2012. gadā. Ar krietnu peļņu strādā visi - gan pati pilnsabiedrība, gan tās dalībnieki. Uzņēmumu B-Bus un Sabiedriskais autobuss īpašnieks ir Beļģijā reģistrēta kompānija B – international. Lai arī iepriekš bija ziņas, ka uzņēmumu kontrolē Rīgas satiksmes darbinieks un partijas Gods kalpot Rīgai ietekmīgs biedrs Aleksandrs Brandavs, tomēr viņš to noliedza un centās izvairīties no tiešām atbildēm.
No 2018. gada Latvijā palika stingrāki naudas atmazgāšanas novēršanas likumi. Visām firmām bija jādeklarē patiesie labuma guvēji, kas līdz šim varēja slēpties ārvalstīs reģistrētās firmās.
Tagad komercreģistrā atrodams, ka Brandavs ir patiesais labuma guvējs gan SIA B-Bus, gan līdz ar to arī SIA Rīgas mikroautobusu satiksme. Tas nozīmē, ka viņš kontrolē uzņēmumu, kas sniedz pakalpojumu Rīgas satiksmei, un tajā pašā laikā no Rīgas satiksmes puses kā Elektronisko norēķinu un projektu daļas vadītājs un no Rīgas kartes kā valdes loceklis kontrolē savstarpējos norēķinus.
Rīgas mikroautobusu satiksmei bizness arvien iet uz augšu. Pavasarī uzņēmums ieguva tiesības pārvadāt skolēnus un pensionārus, par kuru braucieniem maksā pašvaldība. No decembra papildus parastajai biļetes cenai - 1,15 eiro - firma no Rīgas satiksmes par katru pārvadāto pasažieri saņem vēl divdesmit centu. Rīgas satiksmei tas mēnesī rada 700 tūkstošu eiro lielus zaudējumus.
Lai izvēlētos minibusu pakalpojumu sniedzēju nākamajiem astoņiem gadiem, Rīgas satiksme iepirkumu izsludināja jau 2016. gadā. Ar Brandava uzņēmumu centās konkurēt uzņēmumi, kur īpašniekos ir ekspremjera Andra Šķēles ģimene un Itera Latvija prezidents Jurim Savickis. Liepājas autobusu parka un sabiedrības Nordeka apvienība centās apstrīdēt nolikuma punktus, kas prasīja aprakstīt jaunus maršrutus, prognozēt iespējamo pasažieru plūsmu un raksturot iecerētos biļešu veidus - lai tos sagatavotu, bija jāsadarbojas ar SIA Rīgas karte, bet šī uzņēmuma valdes loceklis ir Brandavs. Tādējādi ieceres būtu jāapspriež ar personu, kas ir otra pretendenta - Rīgas mikroautobusu satiksmes - patiesais labuma guvējs.
Jaunais līgums darbību sāka decembrī, ar to mainījās norēķinu kārtība. Līdz šim Rīgas mikroautobusu satiksme saņēma 1,15 eiro par katru braucēju. Jaunajā līgumā brauciena pašizmaksa ir 1,34 eiro. Tā kā biļetes cena nav mainīta, tad starpību jāpiemaksā busiņu pakalpojuma pasūtītājam – Rīgas satiksmei, turklāt pašvaldība ir atļāvusi četrpadsmit mikriņu maršrutos braukt arī skolēniem un pensionāriem, par kuru braucieniem maksā pilsēta. Ieņēmumi no šiem pasažieriem iet secen Rīgas satiksmes kasei, tāpēc uzņēmuma zaudējumi no apakšuzņēmuma darbības ir vēl lielāki.
"Protams, šos zaudējumus būtu jākompensē, un tas ir jautājums attiecīgi Rīgas domei, kādā veidā šos zaudējumus kompensēt, bet jāsaka, tā, ka šobrīd Rīgas satiksmes aprēķinātā pašizmaksa vienam braucienam ir 1,175 eiro. Ja mēs salīdzinām šos te skaitļus, tad mēs redzam, ka mūsu apstiprinātā pašizmaksa nesedz Rīgas mikroautobusu satiksmes cenu, kas ir noteikta konkursā. Mums noteikti šī pašizmaksa būtu jāpalielina. Pretējā gadījumā, ja mēs projicējam decembri uz šo gadu, tie zaudējumi var sastādīt sešus līdz septiņus miljonus eiro," atzina
Rīgas Satiksmei viena brauciena pašizmaksa ir apstiprināta 2015.gadā. Tā jau no 2017.gada nesedz uzņēmuma izmaksas. Pašizmaksa nav celta, jo tas ir politiski jutīgs jautājums. Būtisks pieaugums ļauj apšaubīt uzņēmuma vadības spēju strādāt saimnieciski. Tāpēc uzņēmums katru gadu prasa domei samaksāt zaudējumus. Pagājušajā gadā starpība starp formālo un patieso cenu bija jau vairāk nekā 17 miljoni eiro. Līgums ar Rīgas mikroautobusu satiksmi to palielina par 6 līdz 7 miljoniem eiro. Zaudējumus varētu mazināt, samazinot Mikroautobusu satiksmei uzticētos pārvadājumus.
Matīss uzskata, ka Brandavs nevar vienlaikus strādāt Rīgas satiksmē, uzņēmumā Rīgas karte un kontrolēt arī Rīgas mikroautobusu satiksmi.
"Esot bijuši pat Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pozitīvi atzinumi, bet es esmu uzdevis vēlreiz juristiem pārvērtēt, vai tiešām šeit neveidojas interešu konflikts un vai tiešām šeit nav nepieciešamas kaut kādas darbības, jo es nevaru iedomāties situāciju, ka mēs diskutējam Rīgas satiksme ar Rīgas mikroautobusu satiksmi ,un abās galda pusēs sēž viens un tas pats cilvēks. Tas nav pieņemami," uzskata Matīss.
Šobrīd Rīgas satiksmes valde jau esot atsaukusi atļauju Brandavam apvienot Elektronisko norēķinu un projektu daļas vadītāja amatu ar valdes locekļa amatu SIA Rīgas karte. Viņam mēneša laikā jāizlemj, palikt vienā vai otrā uzņēmumā.
Brandavs Nekā personīga aicinājumam izteikt savu viedokli par jauno situāciju neatsaucās. Uzņēmums Rīgas mikroautobusu satiksme atsūtīja atbildi, no kuras var noprast, ka uzņēmums negrasās atteikties no izdevīgajām pozīcijām.
Neslāvs
ērce
Māris