Eiropas Komisijas piedāvātie nodokļu paaugstināšanas priekšlikumi veicinās nelegālās tirdzniecības pieaugumu un stiprinās organizēto noziedzību. Vēstules autori atsaucoties uz KPMG pētījumu norāda, ka 2024. gadā 38 Eiropas valstīs kopumā nelegāli jau tika patērēti 52 miljardi cigarešu, kas valstīm radīja zaudējumus 19 miljardu eiro apmērā jeb 15 % no kopējiem nodokļu ieņēmumiem.
Nelegālā tirdzniecība atņem resursus ieguldījumiem veselības aprūpē, infrastruktūrā un izglītībā. Vienlaikus legālie tirgotāji cieš zaudējumus, bet noziedzīgie grupējumi izmanto normatīvu nepilnības.
Jau šobrīd daļai tabakas produktu nodokļi veido vairāk nekā 80% no mazumtirdzniecības cenas. Nodokļu palielinājums radītu inflācijas kāpumu ES vēl par aptuveni 0,5 %. Salīdzinoši vairāk tas skartu iedzīvotājus ar zemākiem ienākumiem un mazinātu investīciju pievilcību, jo īpaši mazāk kaitīgu produktu segmentos. Augstākas minimālās likmes nesamērīgi ietekmētu mazāk turīgās valstis un palielinātu sociālo nevienlīdzību.
Jaunākie TED izmaiņu priekšlikumi būtībā ir turpinājums tai politikai, ko mēģināja īstenot Francija un Nīderlande, un kur tā piedzīvoja smagu neveiksmi. Tāpēc to nebūtu lietderīgi mēģināt atkārtot visas Eiropas mērogā. Šobrīd Francijā 4 no 10 cigaretēm ir nelegālas un valsts nodokļu zaudējumi sasniedz jau 9,5 miljardus eiro, turklāt smēķētāju īpatsvars joprojām ir 27 %. Savukārt Nīderlandē pēc straujā nodokļu pieauguma 2020–2024. gados kopējais cigarešu patēriņš pat pieauga par 1 %, bet ārpus valsts iegādāto cigarešu īpatsvars sasniedza 45 %. Tādejādi Nīderlande nodokļu zaudējumi veidoja gandrīz 900 miljonus eiro.
Vēstulē uzsvērts, ka “Eiropa atrodas pagrieziena punktā. Tā saskaras ar stagnējošu izaugsmi, investīciju samazināšanos un pieaugošiem ģeopolitiskiem riskiem. Šajos apstākļos nedrīkst paļauties uz novecojošu un neefektīvu politiku. Ir jāmeklē risinājumi, kas balstās inovācijās, zinātnē, tehnoloģijās un var sniegt labumu sabiedrībai.”
Pārorientācija uz mazāk kaitīgu nikotīna produktu izstrādi, kas balstīta stingros kvalitātes un drošības standartos, ir iespēja stiprināt ES vietējo ražošanu, piesaistīt investīcijas un nodrošināt Eiropas vadošo lomu sabiedrības veselības un ekonomikas risinājumos.
Pārmērīgs nodokļu pieaugums, kas neņem vērā atšķirības starp kaitīgiem un mazāk kaitīgiem produktiem, var raidīt nepareizu priekšstatu patērētājiem. Eiropai ir nepieciešama jauna, pragmatiskāka pieeja, kas palīdzētu sasniegt tās izvirzīto mērķi līdz 2040. gadam samazināt smēķēšanas izplatību zem 5 %, pausts nozares pārstāvju vēstulē.
EK priekšlikumi izmaiņām Tabakas akcīzes direktīvā paredz minimālās akcīzes nodokļa likmes palielināšanu cigaretēm par 140 %, tinamajai tabakai par 260 %, kā arī būtisku nodokļu pieaugumu mazāka riska, inovatīviem produktiem, piemēram, veipiem, nikotīna spilventiņiem un karsējamajai tabakai. Priekšlikumi neparedz diferencētu akcīzes nodokļa piemērošanu proporcionāli produktu kaitējuma profilam.
https://www.eureporter.co/politics/european-commission/2025/12/10/a-tax-plan-that-will-blow-up-europe-industry-blasts-von-der-leyen-and-hoekstra-as-ted-revolt-erupts-across-the-eu/

