Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā -1 °C
Daļēji apmācies
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Bīstamus Boeing 737 MAX autopilota "niķus" konstatējuši arī amerikāņu piloti

Vismaz divos ASV aviokompāniju reisos, kuros izmantotas Boeing 737 MAX sērijas lidmašīnas, piloti saskārušies ar bīstamu autopilota kļūmi, kas pēkšņi koriģē lidmašīnas purngalu uz leju un liek tai strauji zaudēt augstumu, vēsta ziņu aģentūra Associated Press. Ir aizdomas, ka autopilota kļūme varētu būt vainojama arī pērn oktobrī notikušajā Lion Air un aizvadītajā nedēļas nogalē notikušajā Ethiopian Airlines katastrofā.

Lion Air katastrofas gadījumā pērn tika ziņots, ka iespējamais cēlonis varētu būt kļūme automātiskā drošības sistēmā, kas ieviesta MAX sērijas lidmašīnās, lai neļautu uzņemt augstumu pārāk strauji. Proti, ja lidmašīnas priekšgalu, attiecīgi arī spārnu virsmu, paceļ pārāk stāvā leņķī, lidaparāts zaudē celtspēju un sāk krist. Modernos lidaparātos ieviestas automatizētas sistēmas, kas neļauj pilotiem izdarīt šādas kļūdas un automātiski koriģē leņķi, ja pilots pacelšanos veic pārāk strauji.

Šajā gadījumā izmeklētājiem pieejamie dati liecina, ka 29. oktobrī Lion Air lidmašīnas automatizētā sistēma, iespējams, aktivizējusies nevietā, turklāt vairākkārt, proti, koriģēja lidaparāta leņķi un "spieda" priekšgalu uz leju arī tad, kad lidmašīna pacēlās normāli un nebija riska zaudēt celtspēju. Šāda kļūme var rasties, piemēram, bojāta sensora dēļ, kurš tādējādi piegādā drošības sistēmai kļūdainus datus. 

Ar līdzīgu lidmašīnas "uzvedību" uzreiz pēc autopilota ieslēgšanas saskārušies vismaz divu ASV aviokompāniju reisu piloti. Tas noticis pērn, un par incidentiem toreiz tika iesniegti brīvprātīgi ziņojumi, kuri neuzliek par pienākumu publiski nosaukt aviokompānijas, kuru reisos fiksētas šīs problēmas. Par laimi šajos gadījumos viss beidzies laimīgi - piloti nekavējoties atslēguši autopilotu un pārņēmuši lidaparāta vadību.

Tiesa, saskaņā ar Boeing tehnisko dokumentāciju, kas nodota aviokompāniju rīcībā, automātiskajai aizsardzības sistēmai, kas nepieļauj pārāk stāvu augstuma uzņemšanas leņķi un attiecīgi celtspējas zaudēšanu, nevajadzētu darboties, ja ieslēgts autopilots, bet gan tikai tad, ja lidmašīnu manuāli vada piloti. 

Piloti arī sūkstījušies, ka kompānija Boeing, piegādājot jaunās MAX modifikācijas lidmašīnas, neesot gana skaidri uzskaitījusi un izskaidrojusi jauninājumus lidaparātu vadības un drošības sistēmās. "Man atliek vien minēt - ko vēl par šo lidmašīnu es nezinu. Instrukcija ir teju krimināli nepilnīga," ziņojumā bažījies kāds no Boeing 737 MAX pilotiem.

Jāatgādina, ka pēc Ethiopian Airlines katastrofas Eiropas gaisa telpa lidojumiem ar šī modeļa aviolaineriem ir slēgta. Tādu pašu lēmumu pieņēmusi Austrālija, Ķīna, Indonēzija un virkne citu valstu, kamēr ASV avioindustrijas giganti turpina lidojumus ar Boeing 737 MAX lidmašīnām. American Airlines paziņojumā apgalvoja, ka neviens no kompānijas pilotiem par problēmām nav ziņojis. To pašu norādīja arī Southwest Airlines.

Top komentāri

ļuļa
ļ
norvēģija jau pieprasa boeing kompensāciju par šitām lidmašīnām.
Bildē
B
skaidri redzams, kādēļ vispār kļūdainā programma bija vajadzīga! Dzinēji neatrodas zem spārniem kā parasti, bet gan ir izbīdīti uz priekšu. Rezultātā var sanākt, ka pārtrūkst gaisa strāva virs spārniem, ja lidmašīnas priekšgals paceļas par daudz uz augšu. Kļūdainaijai programmai šo parādību vajadzēja novērst. Izrādās, ka dzinēji attiecīgajam lidaparātam bija par lielu, jo sākotnēji bija domāti Airbusam, kuram spārni ir tālāk no zemes, bet Boeingam šos dzinējus varēja piekabināt tikai spārnu priekšpusē. Faktiski krimināls un nevajadzīgs gājiens jau no paša sākuma, iespējams pieļauts naudas taupīšanas nolūkos, lai nebūtu jākonstruē jauna turbīna, kas derētu Boeing lidmašīnai zem spārniem
Citos avotos
C
gan minēts, ka kļūdaini strādājošā programma darbojas tieši tad, kad ieslēgts autopilots, un tā automātiski neizslēdzas, kad pilots izslēdz autopilotu! Pašlaik uzskata, ka piloti itkā neesot zinājuši, kā izslēgt kļūdaini darbojošos programmu, ja tiek izslēgts autopilots un attiecīgā programma tomēr liek lidmašīnai sasvērties ar priekšgalu uz leju.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Baltijas valstis

Vairāk Baltijas valstis


Eiropa

Vairāk Eiropa


ASV

Vairāk ASV


Krievija

Vairāk Krievija


Tuvie austrumi

Vairāk Tuvie austrumi


Cits

Vairāk Cits