Daļēji saulains
Daļēji saulains
Sestdiena, 18. maijs
Inese, Inesis, Ēriks

Laikraksts: CERN zinātnieki atklājuši Higsa bozonu, vēlreiz pārbauda rezultātus

Kā liecina pagaidam neoficiāla informācija, Eiropas Kodolpētniecības centra (CERN) zinātniekiem, kuri strādā Lielajā hadronu kolaiderā (LHC), izdevies atklāt tā dēvēto Higsa bozonu jeb tā dēvēto Dieva daļiņu, vēsta laikraksts The Daily Mail. Kaut arī par „pilnvērtīgu zinātnisko atklājumu” runāt pagaidām ir pāragri, jau tuvākajā laikā zinātnieki informēs par saviem novērojumiem, savukārt ar galīgiem panākumiem meklējumi var vainagoties nākamā gada dažos pirmajos mēnešos.

Kā paskaidro izdevums, Higsa bozons „paziņo” masu daļiņām, atomu sasstāvdaļām, bet no atomiem savukārt „sastāv viss, kas atrodas Visumā – no planētām līdz cilvēkiem”. Higsa bozona esamību 1964. gadā teorētiski pierādīja Edinburgas universitātes fiziķis Pīters Higss.

LHC ātrumos, kas ir tuvi gaismas ātrumam, notiek protonu kūlīšu sadursmes, radot apstākļus, līdzīgus tiem, kādi pastāvēja dažas sekundes daļas pēc Liela sprādziena. Atbilstoši darba teorijai, katra triljona sadursmju laikā rodas daži Higsa bozoni. Šīs daļiņas gan ir ļoti nestabilas un ātri sabrūk, tādēļ tieši to sabrukuma pēdu novērošanai jākļūst par liecībām Higsa bozona esamībai, teikts rakstā.

Laikraksts apgalvo ka pirmdien datus, kas liecina par Higsa bozona esamību, neatkarīgi viena no otras ieguvušas divas zinātnieku komandas. Tomēr paziņojums par „galīgu uzvaru” neizskanēs līdz laikam, kamēr pētnieki nepārliecināsies, ka šie rezultāti nav nejaušība. Ja eksperimenta rezultāti tiks apstiprināti, sāksies Higsa bozona īpašību izpēte, lai pārbaudītu to atbilstību esošajām teorijām. Jāatgādina, ka ar LHC palīdzību plānots pierādīt vai noraidīt tā dēvēto Standarta modeli, kurš izskaidro, kā tieši iekārtots Visums.