Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +9 °C
Skaidrs
Sestdiena, 19. oktobris
Drosma, Drosmis, Elīna

Šlēgelmilhs soli pa solim tuvāk F-1

Apbrīnojama ir 20 gadus vecā Latvijas autosportista Haralda Šlēgelmilha pārliecība, ka agrāk vai vēlāk, bet viņš brauks Pirmajā formulā. Šim mērķim tiek upurēts daudz — izglītība augstskolā, prāva ģimenes budžeta daļa. "Ja nesasniegšu pēc diviem gadiem, sasniegšu pēc četriem," droši atbild Haralds.

Taču ceļš uz virsotni nav gluds. Tajā netrūkst paša kļūdu, mehāniķu neizdarības un neskaitāmas klauvēšanas pie sponsoru durvīm gan tuvajā Rīgā, gan tālajā Dubaijā. Viens no tuvākajiem uzdevumiem — nomaksāt parādus par tikko pabeigto sezonu. KĻŪDA PĒC KĻŪDAS Uzdevums bija uzvarēt Formula Master sacensībās, taču kopvērtējumā paliki ceturtais. Neesi apmierināts? Ceturtā vieta gandrīz 40 sportistu konkurencē nav nemaz tik slikti, lai gan mērķis bija uzvarēt. Tas bija reāli, to apliecināja ātrums atsevišķās sacensībās. Taču sešos posmos dažādu iemeslu dēļ paliku ārpus punktiem. Cik daudz bija objektīvu iemeslu, cik — paša kļūdu? Pirmajos trijos posmos vēl nebijām tikuši skaidrībā ar formulu, ar riepām. Lai gan bija GP2 pieredze, bija jāņem vērā, ka komanda Master čempionātā startē pirmo gadu. Bija daudz muļķīgu kļūdu, kuras tāda līmeņa komandai nevajadzēja pieļaut.Cik punktu zaudēji meistarības trūkuma dēļ? Divās sacensībās bija švaks starts. Ošerslēbenē startā nogriezu ceļu krievam, un iedeva sodu. Varbūt vajadzēja palaist un pēc tam apdzīt.Kāpēc kļūdījies? Tas ir viens mirklis — redzu, ka iet garām, un... Taču otrajā braucienā Ammermillers startā Driftu iespieda sienā, bet viņu nesodīja. Vēl divi sportisti konkurentus izsita no trases, un arī viņus nesodīja. Ar ko tas saistīts — ar komandu, valsti, kuru pārstāvi? Galvenais tiesnesis katru situāciju redz citādi. Viņa viedokli grūti apstrīdēt. Pēc sacensībām prasīju, kāpēc mani sodīja, ja aizstāvēju pozīciju. Vienreiz trajektoriju drīkst mainīt. Atbilde bija — mana rīcība neesot bijusi adekvāta. Vai pēc šādām situācijām nākamajās sacensībās esi piesardzīgāks? Noteikti. Vienreiz sodīja ar piecām starta vietām, jo kvalifikācijā zem dzeltenā karoga uzlaboju rezultātu vienā sektorā. Pēc tam Imolā un Moncā pie dzeltenajiem karogiem biju gandrīz vienīgais, kurš neuzlaboja apļa laiku. Septiņi citi to neievēroja, bet sākumā nevienu nesodīja. Gājām pie tiesnešiem, un diviem, kuri uzlaboja laiku visos sektoros, sodu tomēr iedeva.Ar ko pirmie trīs bija labāki? Driftam jau bija pieredze — pērn Master bija otrais. Brauca labākajā komandā, bija ātrs. Leimers sezonas sākumā bija ātrs, taču nestabils. Ammermilleram ir F-1 pieredze. Bijis Red Bull testu pilots, braucis arī GP2. Neizcēlās ne ar apdzīšanu, ne labiem rezultātiem, bija lēns, taču brauca stabili. Neredzu viņam iespējas atgriezties F-1.JĀNOMAKSĀ PARĀDASTES Vai arī šogad līdzekļi bija jāmeklē pašiem? Ziemā bija vairākas cerīgas sarunas ar potenciāliem sponsoriem Dubaijā un Milānā. Izskatījās, ka šosezon sanāks kaut ko nopelnīt, bet visas runas palika runas. Palika tikai Latvijas meža, Merks, dažu mazāku sponsoru un tēva atbalsts. Kopš Eštorilas pirms katrām sacensībām vēl nezināju, vai braukšu. Piemēram, Ošerslēbenē nebraucu oficiālos testus, jo nebija zināms, vai sacensībām pietiks naudas. Komanda un formula bija, bet visi brauca, kamēr es sēdēju boksos un skatījos. Ko tad komanda? Tā sniedz noteiktu atbalstu, taču komandai jau bijām parādā ārkārtīgu lielas summas. Atradām kompromisu, braukt ļāva. Tagad lidošu uz Milānu. Ar tēvu meklējam sponsorus arī tur. Komandai jāsamaksā, lai nākamgad drīkstētu braukt citā čempionātā.Cik iegulda komanda un cik — sponsori? Komandas atbalsts bija no 25 līdz 30%. Latvijas atbalsts bija 15%, pārējais tēva un manas atrastās summas. Sezonas budžets bija 1,1 miljons eiro, ieskaitot startu Āzijā.Kad beigsies sava maciņa vēršana? Tikai tad, ka nonāksi F-1? Runājām ar cilvēkiem Krievijā, kas jau atbalsta sportistus no GP. Runājām ar vairākām lielām kompānijām, ieskaitot vienu Latvijā. Ļoti ceru, ka pa ziemu atradīsim iespējas. Gandrīz ir apstiprināti vieni testi, kuros pārbaudīsies seši braucēji. Diviem labākajiem dos sponsoru pusmiljonu eiro katram. Tā ir enerģijas dzērienu firma. Būs arī testi Amerikā, par kuriem nav nekādas nojausmas. Saucas Indie lights. Tā ir sērija Indie car. Katru dienu sēžu pie datora un cenšos panākt, lai nākamajā sezonā varētu domāt tikai pa braukšanu. Pārējie Master piloti arī tērē savu naudu? Četriem pieciem ir valsts atbalsts. Lielai daļai ir lieli uzņēmumi. Piemēram, japānim, Leimeram ir Šveices būvfirma, rumānim visa mašīna Rumānijas karogā, bulgāram ir Bulgārijas Telekoms. Nevienu sezonu vēl neesi pelnījis? Ir naudas balvas par pirmo vietu. Master par uzvaru braucienā 10 000, par otro — 8000. Smieklīgas summas, salīdzinot ar to, kas ieguldīts.Vēl ir palikuši parādi? Jā. Meklējam iespējas, kā nākamgad braukt GP2 vai citā čempionātā. Ir piedāvājums no komandas nākamgad braukt Master čempionātā par velti un nelielu algu. Nebūs tā, ka nākamgad nekur nebraukšu.Paliksi Trident komandā? Nezinu, vai to gribu un vai tas būtu labākais. Trident mani gribētu. No vienas puses, esmu sastrādājies ar inženieri. Optimāli būtu paņemt līdzi uz citu komandu, taču viņam noslēgts līgums uz 10 gadiem. DIVI GADI LĪDZ F-1Esi teicis, ka no Master vai F-3 pa taisno var tikt F-1. Uzvarot Master čempionātā, to var paveikt. Vai nav prātīgāk nākamgad braukt Master, kur jau zini virtuvi, nekā sākt no nulles GP2? GP2 ir ļoti smags čempionāts. Smagākais pēc F-1. Pirmajā gadā uzvarēt vai pat iebraukt trijniekā ir gandrīz nereāli. Pirmajā gadā jāgūst pieredze, otrajā — jāparāda rezultāti. No vienas puses, prātīgāk pārliecinoši uzvarēt Master un tikt pie F-1 testiem. Sakārtot finanses un vēsu prātu novinnēt. Vai GP2 pilotiem arī savs maciņš jāver? Līdz F-1 nav čempionātu, kur varētu braukt pa velti. Izņemot talantīgus vāciešus ar lieliem sponsoriem! Jā. Kas vēl bez fakta, ka esi jauns čalis, kurš labi brauc, šķiet interesanti ārzemju sponsoriem? Šogad uztaisījām jaunu projektu Fast on track not on road, kas jaunus cilvēkus mudina nebraukt ātri uz ceļa, bet braukt sacensībās. Abi ar Robertu Kubicu esam projekta sejas. Sponsorus interesē iespēja atbalstīt šādu kampaņu.Šlēgelmilhu ģimenes ideja? Nē. Starptautisks projekts. Viņi atrada tevi? Projekts tapa kopā ar komandas šefu. Vairāk viņa ideja.Cik daudz sponsoru meklējumos piedalies tu, cik tēvs? Abi. Tēvs, cik var, dara Latvijā. Lielu daļu daru es. Tagad mēģinu vienoties ar cilvēku, kurš varētu būt mans menedžeris, lai varu domāt tikai par braukšanu.Tas traucē? 2006.gadā Vācijas F-3 bija krietni vieglāk braukt. Bija fiziskie treniņi un sacensības. Pārējais bija brīvais laiks, kad varēju atpūsties un gatavoties sacensībām. Šogad spēri soli pretī F-1? Jebkura sezona ar daudzmaz labiem rezultātiem ir solis tuvāk. Ceru, ka viens vai divi gadi, un mērķis būs piepildāms. Esmu runājis ar vairākiem F-1 aprites cilvēkiem — iespējas ir ļoti reālas. Ja aizej pie jebkuras F-1 komandas un tev ir 20 gadu, viņi ir ieinteresēti, lai vēl divas sezonas nobrauc un pilnveidojies. Viņi seko līdzi. Nekas, ka esi no valsts ar 2,2 miljoniem iedzīvotāju un tirgus iespējas ir salīdzinoši mazas? Dažādi. Ir F-1 komandas, kuras interesē tikai bizness, respektīvi, uzvaras. Ir vienalga, kaut vai indiānis, galvenais — ātrs kā Kubica. Lai gan arī Polijā ir liels tirgus. Igauni Marko Asmeru paņēma par testa pilotu BMW — ne tāpēc, ka būtu kaut kādas liela tirgus iespējas.Kas vēl jāizdara, lai nokļūtu F-1? Vajadzīgas finanses, lai bez galvassāpēm varētu nobraukt divas sezonas GP2. Ar to pietiks! Esmu pārliecināts: ja būs iespēja braukt GP2 — nobraukšu labi.AR BRAUKŠANU NEPIETIEK Kurš no iepriekšējiem čempionātiem bijis augstākās raudzes? Šogad GP2 Āzijā. Bruno Senna, Grošāns — daudz spēcīgu braucēju. Senna nākamgad brauks F-1. Ar viņu pēdējā posmā Dubaijā cīnījāmies par septīto vietu. Viņš man neko nespēja izdarīt. Mēģināja vairākas reizes apdzīt, bet tad atpalika.Par savām pilota iemaņām šaubu nav? Nekādu. Inženieris ir sajūsmā par manu darbu. Viņš ir pārliecināts, ka sasniegšu mērķi. Ar braukšanu vien nepietiek, jāmāk sastrādāties arī ar inženieri? Tieši tā. Formulas regulācija ir ļoti svarīga rezultāta sastāvdaļa. Milzīga puzle, kas jāsaliek, lai formula turētos uz ceļa un būtu ātra. Inženierim ir svarīgi, lai braucējs precīzi raksturo formulas uzvedību trasē. Kas notiek, kad ej uz gāzi, ieej līkumā, esi līkuma izejā, uz apmalītēm, kur mainās segums, bedrēs... Jāmāk pateikt, kas mainījās, ja par vienu grādu pacēla priekšējo antispārnu vai riteņu sagāzumu. Tik daudz detaļu, uz kurām precīzi jāatbild. Tas ir iedzimts talants? Iedzimta var būt jušanas spēja, pārējais ir pieredze un darbs. Vai izmanto arī grāmatas? Nē, tikai braukšanu un analizēšanu. Līdz šim inženieriem vienmēr izprasīju sīkāko niansi, kāpēc tas tā vai tā, lai pats zinātu. Nav tā, ka braucējs vienkārši brauc un inženieris dara savu. Jāstrādā komandā. Ja teiksi, ka formula sūds un komanda nekāda, rezultāta nebūs. Braucējam jāmāk motivēt, sastrādāties. Ja divu gadu laikā neiekļūsi F-1 apritē, cik ilgi vēl būsiet gatavi sisties? Mērķis paliks. Strādājam, lai to varētu darīt neatkarīgi no ģimenes ieguldījumiem. Ja nesasniegšu pēc diviem vai trim gadiem, tad pēc četriem. Man būs tikai 24 gadi. Daudziem, kas tagad nonāk GP2, ir 25 un 26 gadi. No vecuma viedokļa problēmu nebūs. Rezerves variants? Kaut kur tālu manā prātā. Koncentrējos uz F-1. Ja nonākšu situācijā, ka tikt F-1 nebūs iespēju, ir vairākas iespējas braukt Amerikā un Eiropā ar salonmašīnām. Tur ir liela nauda.LIETAS KĀRTO BOKSOS Ja pafantazētu: tev iedod Ferrari F-1 Moncas trasē. Kurā vietā finišētu? Ja divas dienas pirms tam varētu izbraukt testus, desmitniekā noteikti iebrauktu. Esmu pārliecināts. Esmu testējies ar dažiem F-1 pilotiem. Piemēram, 2006.gadā ar Adrianu Zutilu. Viņam bija divu gadu F-3 eirosērijas pieredze, bija vinnējis Japānas F-3, bija testa pilots Midland. Viņš aizvadīja visu dienu, es — pusi. Ja nemaldos, biju par kādu simtdaļu ātrāks.Vai pieļauj, ka kāda komanda tevi jau ir nolūkojusi, tik gaida, kad nobriedīsi kā braucējs? Iespējams. Ir vairākas shēmas, pie kā strādājam, lai tur nokļūtu. Runāju ar tiem, kas aizbīdījuši Kubicu. Ir pieredze, kā tur tikt no nezināmas valsts. Daudz kas notiek boksos? Tieši tā. Jābūt apritē. Tāpēc aizbraucu uz posmiem Spānijā, Beļģijā un Itālijā. Visu laiku jāparādās, jārunā, "jābūt virtuvē". Tevi F-1 bosi jau pazīst? Bosi ne. Bet cilvēki, kas tam ir tuvu, gan. Mihaels Šūmahers vēl nezina uzvārdu Šlēgelmilhs? Vienreiz sasveicinājos, bet diez vai atceras. Viņš bija arī uz posmu Dubaijā. Ar Villiju Vēberu ir runājis tēvs. Tas bija 2006.gada, kad biju priekšā Hulkenbergam. Šogad viņš uzvarēja F-3 eirosēriju. taču esmu latvietis, bet viņš — vācietis. Šogad īkšķus turi par Kubicu? Ne par vienu. Vienkārši skatos sacensības. Manis pēc lai uzvar jebkurš. Kurš ir labākais? Varētu būt Kubica.Ar viņu ir arī privāts kontakts? Pazīšanās ir caur komandas šefu, kurš ir labos draugos. ***ŠLĒGELMILHS FORMULA MASTER 2008.GADA SEZONĀ Valensija (8. un 2.vieta): 9 punkti — labs sezonas sākums. Po (bez punktiem): ielu sacensība kā Monako. Apdzīt neiespējami. 1.braucienā komandas mehāniķa dēļ pārdega vads un formula apstājās. Nulle punktu, un 2.braucienā jāstartē no pēdējās vietas. Brno (8./1.): abus braucienus aizvadīju ar tehnisku kļūmi, bet izdevās uzvarēt 2.braucienā. Eštorila (4./5.): stabils rezultāts abos braucienos. Brensheča (0/4.): atrodoties 3.vietā, izstājos, jo pirms līkuma pēkšņi nolūza antispārns. Otrajā braucienā startēju no pašām beigām un tiku līdz 4.vietai. Ošerslēbene (0/0): biju trešais, bet 3.aplī saņēmu sodu (jāizbrauc caur boksiem) par it kā agresīvu braukšanu. 2.braucienā startā atkal no beigām. Aizkūlos līdz 7.vietai, bet Drifts nolauza antispārnu, un atkal bija jābrauc boksos. Imola (6./4.): dzinēja defekta dēļ formula taisnē bija 0,8 sekundes lēnāka nekā komandas biedram. Biju pārliecināts par uzvaru, taču taisnēs neko nevarēju izdarīt. Monca (5./0): treniņos ar vecām riepām biju pussekundi ātrāks nekā kvalifikācijā ar jaunām, jo riepās bija nepareizs spiediens. Tāpēc kvalifikācijā tikai astotais. Pirmajā braucienā biju piektais, otrajā biju pat vadībā, taču taisnēs visi aizgāja garām. ***IEPRIEKŠĒJĀS ČETRAS SEZONAS 2005 3.vieta Austrijas čempionātā 2006 Austrijas čempions, 3.v. Vācijas F-3 čempionātā 2007 8.v. Zandvoort Master F-3 (PČ), 14.v. F-3 eirosērijā 2008 4.v. Formula Master, 17.v. Āzijas GP2PERSONĪGIE ĀTRUMA REKORDI Braucot ar formulu, Haralds maksimāli spējis attīstīt 315 km/h. Tas izdevās Malaizijas GP2 laikā. Rekords ar ielas mašīnu šogad krita Moncas trasē Itālijā, kur Haralds ar Chevrolet Corvette traucās ar ātrumu 290 km/h. Līkumos gājis ar sānslīdi ar 140 km/h. Bīstami? Haralds piekrīt, bet sajūtas arī neaizmirstamas.CETURTAIS FORMULA MASTER Šogad Formula Master sezonas kopvērtējumā (8 posmi, 16 braucieni) Haralds sakrāja 46 punktus un ieņēma ceturto vietu (komandai 2.vieta). Sekmīgāk brauca tikai Kriss van der Drifts no Jaunzēlandes (ir arī Nīderlandes pase; 101 punkts), šveicietis Fabio Leimers (79) un vācietis Mihaels Ammermillers (74). Debitantu ieskaitē Haralds trešais. SĀKĀS PIRMS 12 GADIEM Ar autosportu Haralds nodarbojas kopš astoņu gadu vecuma. Virkne uzvaru Latvijas, Baltijas un arī sacensībās Eiropā mudināja no karta pārsēsties ātrākos spēkratos. 2003.gadā viņš testēja BMW formulu, bet gadu vēlāk aizvadīja pirmo pilno sezonu, izcīnot 5.vietu Skandināvijas Formula Renault 2000 kopvērtējumā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Hokejs

Vairāk Hokejs


Basketbols

Vairāk Basketbols


Futbols

Vairāk Futbols


Teniss

Vairāk Teniss


Volejbols

Vairāk Volejbols


Motoru sports

Vairāk Motoru sports


Vieglatlētika

Vairāk Vieglatlētika


Riteņbraukšana

Vairāk Riteņbraukšana


Ziemas sports

Vairāk Ziemas sports


Citi

Vairāk Citi