Здесь был Саша*, jeb kas ir Foursquare?
Foursquare, atšķirībā no Twitter sākumiem, ir zināma bāze - pats Twitter tīkls. Šodien praktiski ikviena jauna mājas lapa vai mobilā tālruņa aplikācija tiek piedāvāta ar Twitter un Facebook integrācijas iespējām, lai visas darbības, ko jūs veicat, varētu atspoguļot jūsu personiskajā ziņu lentē. Arī Foursquare izmanto Twitter kā ziņu transporta un lietotāju bāzi. Kas ir Foursquare? Lai tā nebūtu gluži akadēmiska atbilde, dodos vēlreiz ciemos Artura Medņa. Birojs Tērbatas ielā liekas dzīvs kā skudrupūznis. Noslēdzamies no trokšņa nelielā sapulču “zālē”, kas pēc formas atgādina olu, malkojam tēju un bez mazākās iesildīšanās iegrimstam jaunā sociālā tīkla Latvijas un Pasaules veiksmes stāstos, kaut Foursquare lietotāju skaits Latvijā pēc statistikas datiem, ko apkopojusi mājas lapa 4sq.lv, ir vēl neliels - uz raksta sagatavošanas brīdi nedaudz vairāk par 1500. (Uz raksta publicēšanas brīdi Diena.lv skaits ir 1995.
Cik tad šodien mums Latvijā ir Twitter lietotāji un vai Foursquare augs tikpat strauji?
Arturs stāsta: “Latvijā šobrīd ir kādi 40 - 50 tūkstoši Twitter lietotāju. Foursquare ir tajā pašā stadijā, kā Twitter divus gadus atpakaļ. Tas aizies ļoti strauji, taču lai attīstītos pa īstam, nepieciešamas komercintereses. Visticamāk lielākā daļa Foursquare lietotāju Latvijā lieto arī Twitter, kas arī ir Foursquare izaugsmes pamatā - lietotāju iespēja informēt citus - Twitter vai Facebook lietotājus.”
Kas ir foursquare? “Mobilais sociālais tīkls, kuram tu vari piekļūt arī no datora, taču foursquare būtība ir tikt lietotam tālrunī. Tas ir ģeogrāfiski piesaistītu notikumu sociālais tīkls. Piemēram, tu atnāc uz bāru vai kafejnīcu un mobilajā tālrunī atzīmē, ka tur atrodies. Līdz ar to, visi tavi draugi redz, kur tu šobrīd atrodies. Savukārt es kā lietotājs, kaut vai sēžot tajā pašā kafejnīcā varu redzēt, kur šobrīd ir un ko dara mani draugi - kurš birojā, kurš pusdienās. Un ja es vēlos draugu satikt, es zinu, uz kuru vietu man doties.
Ejot, piemēram uz “Pienu”, redzu, ka tur jau ir mani draugi un “iečekojoties” vietā, iespējams pievienot attēlu, lai citi redz, kas tur šobrīd notiek, vai ir daudz cilvēki. Bildes, protams, ir iespējams komentēt. Patiesībā Foursquare ir pirmais sociālais tīkls, kuram pateicoties cilvēki ir motivēti doties ārā no telpām. Īsts cilvēkus socializējošs pasākums, no kura ir jēga tieši pārvietojoties, nevis sēžot birojā un čatojot.”
Sociālais tīkls, kas cilvēkus aicina “nokāpt” no datora?! Draugiem satikt draugus reālā dzīvē, nevis čatā?! Šeit arī man sāk likties, ka šis sociālais tīkls būs savādāks, nekā pārējie “notikumu” saraksti. Vai esmu vienīgais, kam šķiet absurdi pavadīt stundām laiku pie datora, audzējot virtuālus tomātus vai lopus?
Cilvēki satiek cilvēkus. Vai tas ir viss? Tāpēc foursquare? Arturs purina galvu : “Nē, ir papildus motivējošie elementi. Piemēram, atkarībā no tā, cik reizes kurā vietā tu esi “iečekojies”, tev pienākas sasniegumu nozīmītes, jeb tā caucamie “bedži”. Atceries, skautos ir sasniegumu nozīmītes? Skautos ir jāpierāda, ka esi bijis vietās, pārgājienos vai arī proti šo vai to. Arī Foursquare lietotājs saņem nozīmītes. Tas ir tāds motivējošs elements - tu krāj šos “bedžus” un kļūsti par līderi kādā kafejnīcā vai savā rajonā. Citi lietotāji redz, kuri ir kafejnīcas regulārākie apmeklētāji, ko viņi iesaka pagaršot.” - Interesanti, lietotāju raksturo viņa darbi, nevis vārdi :).
Nozīmītes ir daudz un dažādas, piemēram “Superstar”, ja esi atzīmējies vismaz 50 vietās vai arī “Local”, ja atzīmējies kādā vietā vismaz 3 reizes nedēļas laikā. Bez tā, ka katrai vietai ir savi regulārie apmeklētāji, tiek iegūts arī priekšstats par pašu vietu un atsauksmes tās labumiem, kafejnīcas gadījumā ēdieniem, galeriju gadījumā mākslas darbiem vai notikumiem. Bez jau pieminētajām “nozīmītēm”, katrai vietai ir pieejami lietotāju ieteikumi, jeb “Tips” - ko citi lietotāji iesaka nogaršot vai aplūkot. Šķiet tik dabiski un pareizi, ejot pa ielu redzēt nevis komersantu reklāmas skatlogos īpašajiem piedāvājumiem, bet gan reālu apmeklētāju ieteikumus un atsauksmes - šis serviss veicinās kvalitāti! Turklāt bez ieteikumiem, iespējams veidot un izmēģināt “ToDo”, jeb lietas, kas konkrētā vietā ir jāapskata vai jāizmēģina.
Te Arturs nonāk pie nākamās Foursquare atšķirības - Foursquare jēgas komercsektoram: “Atšķirībā no Twitter pirmssākumiem, Foursquare ir acīmredzams labums gan tā lietotājiem, gan komersantiem. Piemēram, jau pieminētajai kafejnīcai ir sava vieta - atrašanās vieta gan uz ielas, gan talruņa kartē - ar lietotājiem, šobrīd tur esošajiem apmeklētājiem, atsauksmēm, ieteikumiem. Ja man patīk vieta, kurā šobrīd ēdu un tā nav iepriekš reģistrēta Foursquare tīklā, es to varu reģistrēt, atzīmēties. Tagad ir jēga arī ietvītot vai iefeisbukot, pieliec arī kādu komentāru, piemēram, lai noteikti pamēģina ceptuves radziņus vai siera kūku. Pati iestāde var reģistrēties Foursquare un pasūtīt speciālu uzlīmi, ko ielīmēt stiklā - “Foursquare. Check in here”*, lai gadījumā, ja neskatos pēc idejas vietai pusdienām savā tālrunī, atrodoties jaunā rajonā, redzu šo uzlīmi skatlogā. Tas ir tālāk katras vietas rokās, kā viņa šo savieno ar savu lojālo klientu programmu, atlaidēm un marketinga politiku, piesaistot sev apmeklētājus.
Šo tiešām var novērtēt ārzemēs. Ja tu esi Foursquare lietotājs un esi, piemēram, Londonā, atver tālrunī Foursquare un redzi sarakstu ar pabiem sev apkārt, palasi “Tips”, piemēram “Šeit ir labākais Fish’n’Chips pilsētā” un ir skaidrs, kur ir jāiet ēst. Šos ieteikumus ir pievienojuši reāli cilvēki. Stāvot uz ielas bez Foursquare nezini cik metri no tevis ir itāļu vai ķīniešu virtuve un iespējams, nekad neuzzināsi kā garšo labākais Fish’n’Chips. Man Londonā ir daudz draugu, zinu, kur varu piebiedroties un kopā ietusēt.”
Saskaņā ar 4sq.lv datiem, uz raksta izveides brīdi ir 5125 vietas Latvijā, kurās iespējams atzīmēties. Pēc pašu Foursquare datiem, šī gada janvāra beigās pasaulē ir reģistrēti 6 miljoni Foursquare lietotāju. Tas ir bijis gads ar 3400% pieaugumu! Iespējams, cilvēkiem patīk jaunas lietas, jaunas izklaides, taču varbūt Foursquare ir uztaustījis “īstu” sociālā tīkla būtību - savienot cilvēkus, apvienot grupās un interesēs. Cilvēkiem nav jābūt pie datora, lai citiem pavēstītu, iespējams iepriekšējās dienas notikumu, kas pazudīs pārpublicētu internetā atrastu jociņu, bildīšu un citu “draudzēšanās” notikumu plūsmā.
Būtiski ir atcerēties par savu drošību. Neskatoties uz to, ka tikai tavi draugi redzēs, cikos un kur tu šobrīd esi vai iečekojies, atceries par to, ka tajā brīdī Tu neatrodies savās mājās un tevi var apzagt, izpētīt tavus paradumus un kā jebkuru internetā neapdomīgi publicētu informāciju, vērst pret tevi pašu. Nav nekāds ļaunums no tā, ka esi publicējis Twitterī, ka kādā klubā būsi līdz pieciem rītā vai arī LinkedIn ar Tripit palīdzību visus informējis, ka nedēļu atradīsies Londonā, kamēr apzinies, ka mājās kāds ir vai arī pret zagļiem esi nodrošinājies.
Tu nevari pasargāt savu dzīvokli vai auto visu diennakti, tomēr nebūtu pareizi visiem zināt, ka katru dienu atrodies tur, kur tavs auto ir ārpus novērošanas kameru skata. Cilvēki nereti publicē internetā savu mājas ballīšu bildes, kurās bez jautrām sejām, vērīgi cilvēki noteiki uzzinās vai tev ir vai nav suns, vai fotogrāfijās tev istabas stūros ir redzami kustību sensori, vai televizors fotogrāfijā ir simts vai tūkstoš latu vērts. Atceries, ka tavas bildes ir tavas un tās ir jāredz tikai cilvēkiem, kuriem ir paredzēts tās redzēt. Ja ko noliec publiski redzamu, padomā, vai tur redzamais vai lasāmais tev var kaitēt.
Par satura, vietu un Foursquare lietošanas kvalitāti aizdomājušies arī trīs citi Latvijas puiši - Internet Marketing Group komanda: Artis Āre, Mairis Skuja un Vitālijs Silins. Artim Ārem radās ideja veidot Foursquare vidi labāku un piedāvāt iespēju grupēt vietas pēc interesēm. Tika izstrādāta speciāla sistēma kas apkopo visas Foursquare Latvijas vietas un lietotāju aktivitātes. Izveidojās arī visu veidu statistika un topi, tajā skaitā populārākās vietas. Jau no Foursquare sākumiem Latvijā, atšķirībā no Twitter, sistēma sniegs precīzu informāciju par to, cik ir lietotāji un vietas.
Tāpat ir izveidota interaktīva Latvijas Foursquare vietu karte, atsevišķi pieejams saraksts ar atlasītiem “Specials”, jeb īpašajiem piedāvājumiem tikai Foursquare lietotājiem. Piemēram kafija par brīvu kādam ar “mēra” statusu kādā kafejnīcā vai tīklā, tehnikas prezentācija vai izmēģinājuma brauciens kādam īpaša sasnieguma nozīmītes īpašniekam. Interaktīvā veidā lietotājiem ir apkopota informācija, kas nav pieejama vienkopus pašā Foursquare aplikācijā.
Tālruņa sarunā viens no 4sq.lv veidotājiem, Mairis Skuja stāsta : “Šis ir marketinga jautājums pašā tā saknē. Mēs no pašiem pirmssākumiem veiksim precīzu uzskaiti, apkoposim Foursquare vietas un aktivitātes. Pēdējā mēneša laikā Foursquare lietotāju skaits Latvijā ir audzis par 21%, daudz neatpaliekot no pasaules vidējā rādītāja, kas ir ap 30 procentiem. Lietotāju skaitam augot, tas agri vai vēlu sasniegs kritisko masu un būs interesants marketingam. Savlaicīgi plānots un pareizi projektēts marketinga instruments, kas savukārt mūs pozicionē kā ekspertus.”
Ja runājam par jaunajiem medijiem kā biznesu, ir arī citi veidi, kā prasmīgi pielietot sociālos tīklus. Piemēram, zīmola marketings. LiveRiga ir pirmais Baltijā veiksmīgais gadījums, Rīgas tūrisma attīstības birojam izveidojot Rīgas Foursquare vietni - foursquare.com/liveriga - Rīga pievienojusies tādām lielpilsētām kā Ņujorka un Londona, lai Foursquare vidē informētu viesus par tūrisma iespējām. Starp citu, Rīgas Lidosta ir populārākā, jeb apmeklētākā Foursquare vieta Latvijā - daudzie ārzemju ceļotāji, ielidojot, atzīmējas Lidostā. Jauns marketinga potenciāls? Kā pratīsim to izmantot?
Kā otrs veids, noteikti ir jāpiemin Online Guerilla marketings - jeb kā sistēmu izmantot savos nolūkos un rīkoties citiem neprognozējami, kamēr citu rīcība būs prognozējama.
Lūk, kā tika veikta oriģināla HR kampaņa: “Paskatījos, ka 90% no reklāmas aģentūrām nebija pieejamas Foursquare. Ar kolēģiem piereģistrējām visas, kopā ap 150 reklāmas, PR un mediju aģentūras. Man bija nepieciešams atrast labus jaunus talantīgus speciālistus, sekojoši izmantojām Foursquare savai kampaņai - izvietojām “Tip” šajās vietās, lai cilvēki iesaka savus kolēģus darbam aģentūrā. Mēs nelietojām Twitter, bet gan tieši Foursquare un tas radīja lielu “Buzz”, jeb notikuma vibrāciju. Iedomājies, klients vai darbinieks atnāk uz reklāmas aģentūru un redz, ka cita aģentūra būtībā ir ievietojusi savu reklāmu. Mērķis bija, lai konkurenti saceļ traci un pateicoties saceltajam “buzz” notika tieši tas, kam bija jānotiek - mūsu oriģinālā personāla atlases kampaņa tika plaši izreklamēta twitterī un citos sociālajos tīklos, un to pat nedarījām mēs.
Skaidrs, ka Foursquare ekoloģija jāsaglabā, tādēļ “tips” ar saiti uz mūsu personāla atlases projekta lapu šajās 150 aģentūrās tika izdzēsts. Konkurenti pievērsa uzmanību, vienā dienā 250 cilvēki ieteica kādus 600 citus cilvēkus. Sanāca tāds Guerilla crowdsourced HR solution, ka mēs nevis meklējām publicējot sludinājumus, bet citi cilvēki mums ieteica labākos. Tālāk jau jārunā ar tiem, kas visvairāk ieteikti. Tieši tos sociāli aktīvākos mēs arī meklējam.”
Šodien bez Draugiem vai Twitter, mums ir pieejami desmitiem dažādu sociālo tīklu, no populārākajiem pieminot kaut vai Facebook, Linkedin vai Orkut. Kādēļ mums būtu nepieciešams vēl viens, šoreiz divu Ņujorkas puišu izveidots, jauns sociāls tīkls? Neliela aptauja Dienas portāla tehnoloģiju sadaļā uzdodot jautājumu cik sociālajos tīklos lasītājs ir reģistrēts, parādīja, ka dominē divas atbildes - vienā un četros. Turklāt, ja vēl Padomju laikiem mūsu sabiedrībai patīk ar krāsu uz sētas vai arī ar ūdensizturīgo flomāsteri uz Pētera baznīcas torņa uzšņāpt uzrakstu - *Te bija Saša (vai tik pat labi Jānis), tā pieņems arī šo - foursquare.
Raksts pirmpublicēts Dienas pielikumā SestDiena.