Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +6 °C
Apmācies
Trešdiena, 27. novembris
Lauris, Norberts

Palīdz izvērtēt braucienu efektivitāti

Pārvietošanās ar privāto automašīnu Latvijā joprojām ir populārākā transportlīdzekļa izvēle. Arī statistikas dati apliecina, ka uz tuvāko kaimiņvalstu galvaspilsētām – Viļņu un Tallinu – biežāk dodamies ar savu auto, nevis sabiedrisko transportu. Pasažieru pārvadātājs Lux Express, kas nodrošina pasažieru autobusu reisus uz Viļņu, Tallinu un citām pilsētām, aprēķinājis, ka Latvijas robežu šķērso automašīnas, kurās vidēji ir 1,2 cilvēki. "Tas nozīmē, ka daudzās no šīm automašīnām brauc tikai viens pasažieris, un tas nav ilgtspējīgs pārvietošanās veids," uzskata Lux Express Latvija valdes loceklis Krišjānis Reķis.

Lai aktualizētu jautājumu par to, kurš ir lētākais pārvietošanās veids darba komandējumos – sabiedriskais autobuss vai automašīna –, Lux Express, Korporatīvās atbildības un ilgtspējas institūts un vides uzņēmums Estonian, Latvian and Lithuanian Environment (ELLE) izveidojis kalkulatoru Nosver savus kilometrus. Tas radīts, lai uzņēmumos strādājošie varētu izvērtēt komandējumu braucienu efektivitāti.
 

Gudri plānot ceļojumu

"Strādājot ar Ilgtspējas indeksu un sadarbojoties ar Korporatīvās atbildības un ilgtspējas institūtu, biznesa klienti aizvien vairāk interesējas, ko vēl uzņēmums var darīt, lai samazinātu ietekmi uz vidi, kā attīstīties tālāk un ko uzlabot. Viena no iespējām ir gudri plānot ceļojumus, ietverot ne tikai videi draudzīga transporta izvēli un nomainot autoparku, bet galvenokārt plānojot komandējumu biežumu un dalībnieku skaitu tajos, kā arī apvienojot vairākas tikšanās vienā braucienā. Vairākiem uzņēmumiem – Ilgtspējas indeksa dalībniekiem – jau ir izstrādāta īpaša politika un rīcības varianti komandējumu plānošanai, taču pastāv arī vēl citas iespējas, izvēloties videi draudzīgāko transportlīdzekli," norāda vides uzņēmuma ELLE vides konsultante Jūlija Doktorova un turpina: "Kalkulators Nosver savus kilometrus ir vienkāršs rīks, kas uzņēmumiem ļauj noskaidrot finansiālos aspektus braucieniem darba komandējumā ar automašīnu vai autobusu, salīdzināt efektivitāti abos gadījumos, kā arī atklāt oglekļa dioksīda radīto ietekmi uz vidi brauciena laikā. Tas varētu būt pirmais solis ceļā uz izsvērtiem lēmumiem komandējumu plānošanā."

Darba devēji arvien biežāk izvērtē, vai to īstenotās pieejas ir finansiāli izdevīgas, un pārskata arī to, cik uzņēmumam izmaksā dažādu darba pasākumu organizēšana. Kalkulatora veiktie aprēķini bezkaislīgi atklāj, cik ievērojami var atšķirties izmaksas, ceļā dodoties vienam uzņēmuma pārstāvim ar automašīnu, – ja salīdzina tikai degvielas izmaksas uz vienu cilvēku un autobusa vidējo biļetes cenu, tad pirmajā gadījumā tas ir uz pusi dārgāk! "Uzņēmumam ELLE ir biroji arī Viļņā un Tallinā, mēs paši komandējumos dodamies bieži. Kalkulators aprēķina arī darbalaiku, ko darbinieks var pavadīt, autobusā strādājot, piemēram, gatavojot prezentācijas, vai arī vienkārši atpūšoties pirms lietišķām sarunām. Automašīnā nav iespējams tik ērti un kvalitatīvi strādāt, un, pie stūres esot, nav iespējams atpūsties. Kalkulatorā esam ietvēruši arī darbinieku atalgojumu – vai tā ir mēnešalga vai stundas likme, kā arī summu bruto. Tā var aprēķināt, cik ceļā uz Tallinu vai Viļņu patērētās četras stundas izmaksā darba devējam," iespējas atklāj Doktorova. Šādi nosverot kilometrus, darba devējs var pieņemt pārdomātu lēmumu attiecībā uz komandējumiem.

Neapšaubāmi oglekļa dioksīds nav vienīgais ar gaisa piesārņojumu saistītais elements, taču tas ir vieglāk aprēķināmais kritērijs, ja uzņēmuma stratēģijā ietilpst vides vērtības. "Autotransports rada negatīvu ietekmi uz vidi arī ar slāpekļa dioksīdu un putekļiem, taču šādi aprēķini būtu daudz sarežģītāki. Kalkulatorā gribējām samērā vienkārši parādīt, ko iespējams darīt saistībā ar ilgtspējīgu saimniekošanu. Ir skaidrs, ka došanās darba komandējumos ar autobusu ir videi draudzīgāks un arī ekonomiskāks pārvietošanās veids nekā brauciens ar privāto automašīnu, it īpaši, ja automašīnā brauc tikai viens cilvēks," uzsver Doktorova.


Labākā darba vieta uz riteņiem

Mūsdienīgs, videi draudzīgs autobusu autoparks ir viens no svarīgākajiem aspektiem pārvadātāja Lux Express uzņēmumu grupā, norāda Krišjānis Reķis. "Jau no pirmsākumiem tika izvirzīts mērķis mūsu autobusu autoparku uzturēt jaunu, un šis priekšnosacījums tiek ievērots. Mūsu autobusi netiek izmantoti ilgāk kā piecus gadus. Ja arī ar kādu autobusu braukts relatīvi maz, esam apsvēruši iespēju to izmantot līdz sešiem gadiem, bet noteikti ne ilgāk," skaidro Reķis un turpina: "Tas nozīmē, ka mūsu autobusu parkā nav autobusu bez tādu tehnoloģiju nodrošinājuma, kas paredz AdBlue šķīduma izmantošanu. AdBlue samazina slāpekļa oksīda daudzumu izplūdes gāzēs, tā veicinot efektīvāku dzinēja darbību un videi draudzīgu pārvadājumu."

Kompānija Lux Express iepērk jaunākās paaudzes Scania autobusus, to vidū ir arī Irizar i8, kas pērn atzīts par Gada labāko autobusu Eiropā. Ar šiem autobusiem tiek apkalpotas pasažieru pārvadājumu līnijas, piemēram, maršrutos Rīga–Viļņa un Rīga– Tallina. "Rūpējoties par ietekmi uz vidi, notiek arī autobusu vadītāju apmācības. Mēs sekojam līdzi autobusu kā transportlīdzekļa izmantošanas veidam, lai pasažieriem autobusa vadītāja izvēlētais braukšanas stils būtu pēc iespējas komfortablāks. Izvēloties pareizo ātrumu attiecīgajās situācijās uz ceļa, gadu gaitā esam samazinājuši degvielas patēriņu, jo strauja gāzēšana vai bremzēšana varbūt neatstāj būtisku ietekmi uz vidi, bet uz brauciena komfortu gan," norāda Reķis.

Viņš uzskata – dodoties komandējumā, autobuss ir labākā darba vieta uz riteņiem. Papildus autobusa aprīkojuma standartam – gaisa kondicionierim, tualetei – pasažieriem ir pieejams bezmaksas internets un 220 voltu uzlādes rozetes. "Pasažieriem nav jāraizējas, ka dators vai planšete darba režīmā var izlādēties, – pie katras sēdvietas ir iespēja uzlādēt elektronisko ierīci, savukārt automašīnā šādas iespējas nav. Arī sēdvietas autobusos ir izvietotas plašāk, nekā paredzēts pēc standarta. Ir vairāk vietas kājām, datoru var uzlikt uz galdiņa vai klēpī un brīvi strādāt," norāda Lux Express pārstāvis. Biznesa klientiem tiek piedāvāta arī iespēja maršrutos Rīga–Viļņa un Rīga–Tallina pirkt lounge biļetes, kas nodrošina paaugstināta komforta sēdvietas – tā dēvētās "2+1" –, tās ir vēl plašākas un ērtākas, gan ceļojot vienam, gan divatā. "Piedāvāt šādu variantu ieteica mūsu pastāvīgie klienti, kuri bieži ceļo ar Lux Express autobusiem. Dodoties ceļā vienatnē, ir jauki sēdēt vienam bez blakussēdētāja, savukārt divatā ceļojot, iespējams sēdēt netālu no kolēģa un pārrunāt darba detaļas. Šīs divas vietas autobusa aizmugurē ir plašākas un līdz ar to biznesa klientiem izdevīgākas," skaidro Reķis.


Trīs pasažieru grupas

Uzņēmums Lux Express veic savu pasažieru aptaujas, lai noskaidrotu ceļojuma mērķi un klientu vēlmes. "Ir trīs pasažieru mērķa grupas, kas izmanto Lux Express piedāvātos starpvalstu autobusu pakalpojumus. Pirmā ir biznesa un komandējumu ceļotāji jeb darījumu tūristi, respektīvi, cilvēki, kuri brauc darba darīšanās, it sevišķi, pa Baltijas valstīm. Otra mūsu pasažieru grupa ir cilvēki, kuri dodas pie radiniekiem un draugiem, kas ir vispopulārākais ceļošanas mērķis virzienā no Rīgas uz Sanktpēterburgu, Minsku un Maskavu, kā arī starp Baltijas valstīm. Un trešā mūsu autobusu pasažieru grupa ir atpūtnieki, kuri dodas tūrisma braucienos – visbiežāk vasarā, bet bieži arī pavasarī un rudenī. Tad arī novērojam, ka, piemēram, Vācijas vai Krievijas tūristi atceļo uz Rīgu, uzturas viesnīcā Latvijas galvaspilsētā un vienas vai divu dienu ceļojumam uz Viļņu vai Tallinu izvēlas autobusu. Daudzi vācu tūristi ar lidmašīnu atlido, piemēram, uz Tallinu un tad ar autobusu dodas cauri visām trim Baltijas valstīm, katrā no galvaspilsētām – Tallinā, Rīgā, Viļņā – uzturoties pāris dienu, un uz savu mītnes zemi atgriežas jau no citas lidostas, " stāsta Reķis.

Lux Express autobusos katrā reisā pa Baltijas valstīm ir aptuveni 25 vai 30 pasažieru. "Reisus veicam bieži, tāpēc autobusi nav vienmēr pārpildīti, savukārt nedēļas gribētājiem pat nepietiek. Piemēram, uz Tallinu ir norīkoti 13 reisi dienā vienā virzienā, uz Viļņu – 12 reisu dienā. Mūsu lielākajiem "konkurentiem" – tiem, kas dodas ceļā ar privāto automašīnu un atzīst, ka negrib būt piesaistīti pārvadātāja noteiktajam grafikam, – norādām, ka starp Baltijas valstīm autobusi kursē ik stundu, tāpēc nav jāuztraucas, ka galamērķī uz noteiktu pasākumu var neierasties laikā. Var izvēlēties automašīnu atstāt mājās un ļauties ceļojumam," aicina Reķis un piebilst: "Ceru, ka nākotnē kalkulatoru Nosver savus kilometrus sāks izmantot ne tikai biznesa cilvēki, kuri jau tagad interesējas par iespējām salīdzināt izmaksas, bet arī pārējie ceļotāji, kuri līdz šim izvēlējušies privāto automašīnu. Tā ir iespēja aprēķināt un salīdzināt izmaksas par degvielu un emocionālos ieguvumus, dodoties tūrisma braucienos, jo, braucot ar autobusu, vienam cilvēkam no ģimenes vai draugu kompānijas laiks nav jāpavada, faktiski strādājot pie stūres. Raudzīsimies, kā vēl kalkulatoru pilnveidot, ievietojot nepieciešamu un interesantu informāciju, lai to varētu izmantot ikdienā." 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Sociālajos tīklos jāuzmanās

Latvijā arvien vairāk dzirdam par krāpnieku nodarītajiem zaudējumiem. Šāgada pirmajā pusē tie pārsniedza desmit miljonus eiro.

Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses