Šovasar starptautiskais pasažieru pārvadātājs FlixBus atzīmēja savu piekto jubileju Latvijā un kopumā Baltijas reģionā. Patlaban, izmantojot FlixBus pakalpojumus, Latvijas iedzīvotāji var ceļot 19 maršrutos vairāk nekā uz 80 pilsētām desmit valstīs, arī izvēloties savienojumus ar kaimiņvalstīm Igauniju un Lietuvu, kā arī galamērķus Polijā, Vācijā, Austrijā, Slovēnijā un Somijā. Populāri galamērķi no Rīgas ir Tallina, Viļņa, Kauņa, Varšava un Pērnava.
Ceļošana ar autobusu kļūst arvien populārāka arī īsās brīvdienās, īpaši vasarā. No Rīgas pasažieri var ērti sasniegt piejūras pilsētas, nacionālos parkus un vasaras festivālus visā Baltijā. Sezonālie un nakts maršruti, piemēram, Rīga–Vīne vai Daugavpils–Ļubļana, kas ir arī garākais – 1845 kilometri (km) – tiešais maršruts no Latvijas, ir padarījuši Eiropas izzināšanu pieejamāku un ērtāku. Ievērības cienīga ir arī garākā biļetē reģistrētā ceļojuma izvēle – 4730 km no Rīgas līdz Seviljai ar trim pārsēšanās punktiem un kopējo brauciena ilgumu 74 stundu garumā.
Mēs redzam, ka arvien vairāk cilvēku izvēlas autobusus biznesa braucieniem. Tas attiecas arī uz pārrobežu darījumu braucieniem un nokļūšanu lidostās, īpaši situācijās, kad trūkst uzticamu dzelzceļa savienojumu. Autobusi bieži vien ir ātrākais un ekonomiski izdevīgākais veids, kā nokļūt svarīgos galamērķos.
Lai gan FlixBus veiksmīgi darbojas visā Baltijā, mums nav atļauts piedāvāt iekšzemes pārvadājumus Latvijā. Tas nozīmē, ka pasažieri nedrīkst iekāpt autobusā vai no tā izkāpt Latvijas teritorijā, pat ja tas ir starptautisks maršruts. Šāda situācija ierobežo reģionālo attīstību un samazina iedzīvotāju iespējas. Mēs uzskatām, ka Latvijas tirgus atvēršana – kā tas ir noticis Igaunijā – sniegtu ieguvumus pasažieriem, videi un ekonomikai. Tas būtu arī saskaņā ar Eiropas Savienības transporta regulējumu, kas veicina tirgus liberalizāciju un konkurenci.
Vēl viens izaicinājums ir infrastruktūra. Lai arī Latvijas ceļi ir labi, vēl ir, ko pilnveidot, lai nodrošinātu atbalstu modernam, ilgtspējīgam transportam. Elektriskie autobusi pagaidām nav reāla alternatīva tālsatiksmes maršrutos, jo trūkst uzlādes staciju.
Ikvienam ir jābūt piekļuvei uzticamai, pieejamai un klimatam draudzīgai mobilitātei, taču tas prasa izmaiņas pašreizējā sistēmā, un progress šajā jomā būs iespējams tikai ar kopīgu valdības, pašvaldību un pakalpojumu sniedzēju iesaisti.

