Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +11 °C
Skaidrs
Piektdiena, 18. oktobris
Rolanda, Rolands, Ronalds, Erlends

Hibrīdu loģika

AutoDiena testē Honda Insight un Lexus RX45h — hibrīdautomašīnas no dažādām pasaulēm. Kas kopīgs Ceļu policijai un hibrīdautomobiļiem? Visdrošākā atbilde ir nekas, tomēr — kas zina? Piemērs no dzīves — Šmerļa iela. Pusotru kilometru garais asfalta gabaliņš starp Brīvības un Eizenšteina ielām, par kura eksistenci daudzi rīdzinieki nemaz nenojauš, pēkšņi kļuvis par bieži apspriestu objektu internetā un televīzijas raidījumos.

Ne jau tāpēc, ka uz tās būtu novērojamas paranormālas parādības, bet gan tāpēc, ka klusais, priežu ieskautais ceļš kļuvis par perfektu uzskates līdzekli Kas (vai drīzāk, kā) notiek Latvijā? Vispirms to remontēja četrus mēnešus ilgāk, nekā bija solīts.

Pēc tam tur tika uzbūvētas trīs nevienam nevajadzīgas saliņas, pret kurām ziemā nolauzt riteņus, un brīnumjauks gājēju celiņš, pa kuru vizināties ar skrituļslidām, jo kaut kur mērķtiecīgi iet kājām pa Šmerļa ielu nav nepieciešamības, bet tumsā vienkārši bail. Saliņu ierīkošanās degsmē aizmirsās pabeigt asfalta segumu, tāpēc vienā joslā tika atstāts seksīgs "slieksnis", kas iedzina stresā zemprofila riepu cienītājus. Drīz pēc tam pārsimt metru tālāk segums iebruka vispār, izveidojot krāteri, kurā nolauzt riteņus, ja nav pacietības gaidīt ziemu, līdz varēs aizķert saliņas, kuru konfigurācija darītu godu mākslīgajiem sēkļiem Arābu Emirātos. Kad beidzot viss tika savests kārtībā un pa Šmerļa ielu varēja normāli braukt — vai vēl sekojat domai? —, uz tās nekavējoties paslēpās Ceļu policija. Tā uzcītīgi ņēmās raut malā pārkāpējus, kas bija atļāvušies braukt ar šausminošu ātrumu, piemēram, 74 km/h. Tā kā iela ir šaura arī pēc heroiskās rekonstrukcijas un pa to kursē autobuss, apturētajiem auto lika izbraukāt mīkstās apmales, kuras tieši pirms nedēļas svīstot savās oranžajās "robās" iekopuši un apsējuši ceļa strādnieki. Klusībā apzinoties, ka bez viņiem satiksme šeit ir drošāka nekā ar viņiem, kārtības sargi izvēlējās sen izstrādāto taktiku — iedvest vadītājiem vainas sajūtu, pirms viņi paspējuši atvērt muti. Krustojums, gājēju pāreja, atļautais ātrums, avārijas — nu, vai nu jūs nezināt...

Vaļu glābšana pie stūres

Pēc līdzīgas sistēmas darbojas ikviens hibrīdauto. Pirms jūs paspējat aizdomāties par ieceres lietderīgumu kā tādu, automašīna ņemas hipnotizēt braucēju ar uzrakstiem ECO, kas nodziest, tiklīdz neuzmanīgāk nospiež gāzes pedāli. Rafinēti izstrādāti borta datori padara jūs atkarīgus no puķīšu vai uzkrāto kilovatu brikešu audzēšanas. Ja tāda vai citāda iemesla dēļ daļa bremzēšanā iegūtās enerģijas tomēr nejauši tiek izniekota, automobilis sazīmē pārmetošas līknes un nolemj jūs bezmiega naktij, kurā jūs metāsities pa spilvenu, dzirdot mirstošo vaļu vaidus izkusušās Grenlandes piekrastē vai gara acīm skatot izbadējušos bērnus Āfrikā. Īsāk sākot, hibrīdautomobilis, apzinoties, ka arī bez tā dzīve nemaz nav tik nicināma, arī cenšas izraisīt vainas apziņu. Protams, kā jebkurā mehānismā, ko radījuši inženieri, hibrīdautomašīnai piemīt vērienīga porcija loģikas. Reizēm pat lielāka nekā policista aizrādījumiem.

Pirmais reālais konkurents


Daudzu autobraucēju (neslēpšu, arī manu) rezervēto attieksmi pret hibrīdiem jeb automašīnām ar kombinētām spēka iekārtām nereti izraisa nozares pioniera Toyota uzstājīgā propaganda. Tāpēc jo simpātiskāks ir pirmais reālais konkurents Honda Insight. Automašīnu pircējam nemēģina "iebarot" kā panaceju pret astronomiskām degvielas cenām, globālo sasilšanu un krīzi, bet gan kā alternatīvu parastam Accord. Būtu bijis vēl labāk, ja Insight arī izskatītos līdzīgs parastam auto, taču tā nav. Honda diezgan bezkaunīgi nokopējusi iepriekšējā Prius formu, tāpēc Insight izskatās pēc tāda paša gludekļa. Taču atšķirībā no 1999.gada Insight I, kas bija būvēts Jauno tehniķu stacijā, Insight II ir prāva automašīna ar piecām durvīm, 4—5 sēdvietām un ietilpīgu bagāžnieku.

Gandrīz kā motorlaiva

Tehnoloģiju fanātiķiem, kas komentāros zem konceptauto bildēm raksta — "Kā es gribētu braukt ar tādu!" — vajadzētu nekavējoties izpārdot visu iedzīvi un dauzīties pie Honda dīlera durvīm. Pie Insight stūres nepamet sajūta, ka braucam ar eksperimentālu automobili. Ne jau tāpēc, ka tas nepārtraukti stāda rīsus infodisplejā, lai atgādinātu par apdraudētajiem vaļiem. Insight ir visdīvainākā sēdpozīcija, kādu gadījies redzēt ielas automašīnā. Stūre atrodas tik zemu, it kā brauktu ar motorlaivu, bet, ja stūri paceļ augstāk, tad neredz elektronisko spidometru. Tā kā šī ķeza neilgā laika sprīdī gadās jau otro reizi un jau otrā automašīnā, atliek secināt, ka elektroniskie ātruma rādītāji nav paredzēti 1,82 m gariem ļaudīm. Insight salonam ir vēl kāda īpatnība — tas izgatavots no mazās klases automobiļa un, kā jau ekomobilis, arī pārstrādātas plastmasas. Nezināmu iemeslu dēļ japāņu mazmašīnās katrs kloķis un poga ir četras reizes lielāks nekā premium auto. Tāpēc Insight radio ir tik liels, ka faktiski jau atrodas pasažiera pusē. Bērniem uz stingrāko jānoliedz mest saldējuma kociņus caurumos blakus aizmugurējam sēdeklim, jo tie dzesē 84 sekciju akumulatoru zem grīdas.

Ar 4,5 litriem pa pilsētu


Atšķirībā no Toyota hibrīdiem, kas spēj nelielu attālumu nobraukt ar elektromotoru vien, Insight to nevar. Tāpēc, pagriežot atslēgu, uzreiz ieskanas 1,3 litru dzinējs. Cīņā ar fizikas likumiem to atbalsta niecīgs 10 kilovatu elektromotors. Pa abiem šis tandēms izspiež nedaudz vairāk par 100 ZS, taču pilsētā ar to pārpārēm pietiek. Uz šosejas viss ir nedaudz citādi. Paātrinoties ātri vien tiek iztērēta akumulatorā uzkrātā enerģijas rezerve, un benzīna motora mazspēja kļūst fiziski jūtama. Taču, ja neņem vērā saspringto motora troksni, apdzenot pat satiksmes autobusu, Honda Insight tīri labi iekļaujas plūsmā un pat saglabā hibrīda cienīgu degvielas patēriņu — zem 7 litriem. Pilsētā var iemanīties nobraukt ar 4,6 l/100 km — bez jokiem! Taču par 100% pilsētas automašīnu Honda Insight padara pavisam kas cits. Pirmām kārtām, tā ir piekare, kas neizceļas ar normālām hondām raksturīgo komfortu un stabilitātes savienojumu pat pa dārgajiem Latvijas ceļiem.

Taupa pat uz gaisa rēķina


Braukšana ar Insight pa zemesceļu vispār ir satriecošs piedzīvojums, jo ekoriepas pa granti lāgā negrib turēties, bet paļauties uz kuslā motora un CVT variatora izlēmīgu rīcību nevar. "Ātrumu" lāpstiņas zem stūres gan noder. Labi, neviens nebūvē hibrīdautomobiļus, lai ar tiem nēsātos pa Latvijas granti, taču izrādās, ka tos nebūvē arī braukšanai stiprā vējā. Pavasara negaisu vētras pļaukāja Insight superaerodinamisko virsbūvi uz nebēdu. Tas, protams, atkal uz atklāta lauka un pa šoseju, tomēr plāno durvju dēļ sajūta ir neomulīga. Tātad jāslēpjas pilsētā. Tur savukārt atklājas, ka Honda ietaupījusi uz elektroierīču rēķina, jo Start & Stop sistēma reizē ar motoru izslēdz arī kondicionieri (Prius tā nav). Motors parasti iedarbojas, pirms vēl nodzisusi sarkanā gaisma un atlaista bremze. Turklāt tā notiek arī ECON režīmā, kad kondicionieris vispār nedarbojas. Un vēl — lai izvairītos no loģikas sacensībām ar CP, nedrīkst paļauties uz cruisecontrol, jo Honda Insight tā darbojas ar pielaidi abos virzienos, lai ekonomētu degvielu ceļa kāpumos.

Hibrīds bez kompromisiem

Braukšana ar hibrīdautomobili nebūs saistīta ar kompromisiem un neērtībām, ja samaksāsiet par to trīs Insight cenas un tas sauksies Lexus. Te durvis ir biezas, skaņas izolācija vienreizēja, klimata sistēma darbojas vienmēr, cruisecontrol ir attāluma radars un pēc tā visa vēl paliek enerģija highend stereosistēmai ar 15 skaļruņiem. Lexus RX450h turpina Toyota korporācijas sekmīgo ieceri ieviest hibrīdmotorus dārgos krosoveros. Šim piemēram gatavojas sekot arī citi ražotāji, un tikai saprātīga alternatīva moderna dīzeļa izskatā bremzē elektromotoru triumfu dārgos džipos. Tā kā Lexus RX dīzeļa nav un nebūs, daudzviet Eiropā to vispār pārdod tikai hibrīda formā, jo rijīgajam benzīna RX350 tur nav nekādu izredžu. Pie mums tas joprojām ir cieņā, taču netrūkst arī tādu, kas grib uz sava RX redzēt zilu Lexus logotipu un uzrakstu Hybrid. Vaļu liktenis viņiem, protams, nerūp, vienkārši braukt ar Lexus, kam pēdējais burts ir h, ir prestiži.

Sastrēgumu karalis


Hybrid Sinergy Drive ir sarežģītāks un progresīvāks mehānisms par Honda Integrated Motor Assist, kurā starp dzinēju un ātrumkārbu vienkārši ieskrūvēts elektromotors. Lexus RX450h demonstrē apbrīnojamu dinamiku, V6 motors labi velk pat bez abu elektromotoru palīdzības, un degvielas patēriņš pilsētā ir apbrīnojami mazs divas tonnas smagam automobilim — aptuveni 8 litri uz 100 km un pat 6,6, ja nedaudz piedomā. Lexus benzīna motors darbojas pēc Atkinsona cikla, kas paaugstina tā lietderības koeficientu. Diemžēl variators joprojām "bremzē" aktīvas braukšanas fāzē, un tā padara motoru no virzītāja par ģeneratoru. Šī iemesla dēļ ārpus pilsētas, kad motoram jādara tas pats, kas parastās automašīnās, degvielas patēriņš aug kā atomsēne.

Darbs ar piekari

Lexus uzklausījis kritiku, kas bija mērķēta RX viduvējām gaitas īpašībām un stūres atsaucībai. 450h prioritāte joprojām ir komforts pāri visam, taču Lexus kaut ko tomēr centies darīt. Piemēram, ieviesis aktīvos stabilizatorus, kas līkumos cenšas "pievilkt" aizmugurējo piekari, lai auto labāk sekotu stūrei un ceļa profilam. Nešaubos, ka vairākums vai pat visi RX450h tiks pārdoti ar pneimatisko piekari, kas šajā gadījumā ir drīzāk prestiža nekā laba, jo jaunais RX pavisam cienījami brauc ar visparastāko standarta piekari. Hidraulisko statņu reakcija uz bedrēm, kas testos Ungārijā ļoti atgādināja mūsējās, bija nevienāda, un pāris reižu skaisti iztapsētais salons saņēma nelāgus būkšķus. Honda Insight eksperimentālo izskatu var izskaidrot ar aerodinamiku, taču Lexus RX insekta fizionomijai nav nekāda izskaidrojuma. Lai gan RX nekad nav bijis pārākais skaistulis un tas nav traucējis. Un, kaut arī viens elektromotors griež pakaļējos riteņus, kas veido virtuālu 4x4 formulu, RX450h uz zemesceļa jūtas tāpat kā Insight — kā mamuts uz kūstoša ledusgabala. Tajā pašā laikā — cik bieži esat redzējuši veco 400h braucam pa granti? Droši vien ne biežāk kā mamutu uz ledus.

***

Cena Ls

Honda Insight 1.3 S 15 280

***

Honda Insight

* * * Dizains

* * * Tehnika

* * * Komforts

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Zirnis joko - 18.10.2024.

45 gadu vecumā briesmīgākais ir nevis tas, ka tev vairs nepievērš uzmanību 15 gadus jaunākas sievietes, bet tas, ka sāk pievērst uzmanību 15 gadus vecākas sievietes.

Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko