Laika ziņas
Šodien
Migla
Trešdiena, 16. oktobris
Daiga, Dinija, Dinārs

Bankas pretimnākošas visiem, izņemot bezcerīgus gadījumus un “hrestomātiskos celtniekus”

Lielākajā daļā gadījumu bankas cenšas nākt pretī finansiālās grūtības nonākušiem kredītņēmējiem, teic Diena.lv aptaujātie banku pārstāvji. Izņēmumi esot tie, kuru ienākumi ir ļoti minimāli un tuvākajā laikā nav paredzami papildu līdzekļi vai arī “hrestomātiskie celtnieki”, kuru finansiālās grūtības nav tik lielas, cik nevēlēšanās nomainīt lētāku dzīvokli vai automašīnu. 

Jau vēstīts, ka tirgus izpētes uzņēmuma Tirgzinis veiktajā aptaujā secināts, ka 44,3% Latvijas iedzīvotāju godprātīgi turpina pildīt savas kredītsaistības, bet 56,7% atzīst, ka pēdējā laikā viņiem ir radušās problēmas ar aizņēmuma savlaicīgu atmaksu. Lielākā daļa – 38,2% - šo cilvēku problēmas ar kredītsaistību savlaicīgu nokārtošanu centušies risināt vienojoties ar kredītiestādi par citiem maksājumu nosacījumiem, taču bankas pret šādu iniciatīvu izrādījušās ne visai pretimnākošas. 13,7% godīgi atzīst, ka neliekas par saviem parādiem ne zinis. 

Tie cilvēki, kuri uzskata, ka bankas nav bijušas pretimnākošas, vienkārši nav bijuši apmierināti ar viņiem piedāvātajiem risinājumiem, domā Swedbank pārstāvis Ivars Svilāns. “Diemžēl, ir daļa klientu, kuri negrib risinājumus pieņemt. Tie lielākoties ir cilvēki, kuri uzskata, ka bankai būtu jārisina problēmas viņu vietā,” skaidro I.Svilāns. Swedbank veiktā aptauja parāda, ka 86% klientu ir apmierināti ar piedāvātajiem risinājumiem gadījumos, kad ir grūtības atdot kredītu. “Par visām bankām nevaru teikt, bet, runājot par Skandināvu banku sektoru, mēs vienmēr cenšamies piedāvāt klientiem risinājumus, bet, ja nevaram, tad paskaidrojam, kādēļ,” portālam Diena.lv saka I.Svilāns.  

Visbiežāk problēmas esot tieši ar ikmēneša maksājumiem, bet bankas varot piedāvāt dažādus risinājumus – mazākus īstermiņa patēriņa kredītus pievienot hipotekārajam kredītam, atlikt procentu vai kredīta pamatsummas maksājumus, kā arī pat atlikt maksājumus vispār. 

Tomēr esot rūpīgi jāizvērtē cilvēki, kuriem šāda pretimnākšana vispār kaut ko nozīmētu. “Ir tāda cilvēku grupa, ja tā var teikt, “hrestomātiskais celtnieks”, kuram īslaicīgi bijuši ļoti augsti ieņēmumi, kas tagad strauji kritušies un nav paredzams, ka tie tuvākajā laikā varētu pieaugt. Tādiem cilvēkiem ir jāatsakās no BMW X5 un jāpārsēžas Hyundai Getz. Tā nav folklora – šādiem parādniekiem problēma parasti ir nevis tā, ka nevar nopirkt paēst, bet negrib mainīt mašīnu vai dzīvokli pret lētāku,” skaidro Swedbank pārstāvis. 

Viņš gan arī uzsvēra, ka pašām bankām nepatīk nodarboties ar īpašumu atsavināšanu, jo tas bojājot to tēlu un atsavināt tāpat gandrīz nekad neizdodoties tik, cik aizdots. Tomēr, “ja cilvēka ienākumi ir pārsimt latu mēnesī, bet ikmēneša maksājums 3000, tur neko darīt nevar”. 

Nordea bankā no jūlija līdz septembrim kredīta maksājumus virs 90 dienām kavējuši 8,81 % uzņēmēju, informē bankas pārstāvis Juhans Rass. Tāpat viņš pauž, ka nereti pēc konsultācijas vēršoties citu banku klienti, kuri nonākuši finansiālās grūtības. 

Nereti klientiem trūkstot zināšanu un informācijas, kā rīkoties finansiālu grūtību gadījumā, pauž bankas Citadele Hipotekārās kreditēšanas daļas vadītāja Inguna Orlova. “Bankas stratēģija sadarbībai ar grūtībās nonākušiem kredītņēmējiem ir izvērtēt un pēc iespējas akceptēt līguma noteikumu grozījumus,” viņa teic. 

Banka piemērojot kredītņēmēju atbalsta programmu, kuras ietvaros nāk pretī tām privātpersonām, kuras ņēmušas kredītu vienīgā mājokļa iegādei, bet patlaban nonākušas finansiālas grūtības. Uz laiku tiekot piedāvāti atviegloti kredīta atmaksas nosacījumi. Tāpat izdevīgi nosacījumi esot bezdarbniekiem, trūcīgām personām, kā arī klientiem, kuri ilgāku laiku ir darba nespējīgi vai pēdējā gada laikā piešķirta invaliditāte. 

Gadījumi, kad banka Citadele izdevīgāku nosacījumu piemērošanu uzskata par neiespējamu, esot procentuāli maz. “Parasti tās ir situācijās, kad aizņēmēja ienākumi ir tik minimāli, ka tos nespēj novirzīt kredītsaistību pildīšanai un tuvākajā laika periodā nav paredzama situācijas uzlabošanās, vai arī klients atsakās vai izvairās no sadarbības ar banku,” teic I.Orlova. Ja kredītņēmējam rodas grūtības ar kredītatmaksu, situāciju vajadzētu apzināt pēc iespējas ātrāk, rekomendē bankas pārstāve.









Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Progresīvos premjere izmanto kā zibensnovedējus

Par to, cik iemeslu demisijai jau ir sakrājis aizsardzības ministrs Andris Sprūds, kāda aprēķina pēc premjere neprasa Progresīvo deleģēto ministru nomaiņu un cik ilgi izturēs Apvienotais saraksts, ar...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas