Slovākijas Patērētāju asociācijas pētījumā tika testēti pazīstamu tirdzniecības marku izstrādājumi astoņās ES dalībvalstīs: Vācijā, Austrijā, Čehijā, Polijā, Slovākijā, Ungārijā, Rumānijā un Bulgārijā. Vienu un to pašu zīmolu kafijas, kolas, šokolādes un citu izstrādājumu kvalitāte vecajās un jaunajās ES dalībvalstīs izrādījās stipri atšķirīga. Zīmīgi, ka nebija neviena gadījuma, ka zemākas kvalitātes produkts ar tādu pašu nosaukumu būtu izvietots Vācijas vai Austrijas lielveikalā.
Vai tiešām transnacionālās kompānijas eiropiešus dala pirmās un otrās šķiras cilvēkos? Šajā gadījumā jēdziens «divu līmeņu» Eiropa ir pārāk burtisks.
Slovākijas patērētāju aizsardzības organizācijas pētījums ir radījis starptautiskas politiskas sekas. Bulgārijas lauksaimniecības ministrs ir vērsies Eiropas Komisijā un Eiropas Pārtikas drošības uzraudzības aģentūrā ar oficiālu jautājumu: vai starptautiskās kompānijas atļaujas piegādāt zemākas kvalitātes produkciju jauno dalībvalstu iedzīvotājiem?
Latvijas lielveikali netika iekļauti slovāku pētījumā. Tomēr visas tās pašas markas, kas tika testētas, ir labi pazīstamas arī latviešu pircējam. Nebūtu brīnums, ja pētījuma rezultāti Latvijā izrādītos līdzīgi. Sadzīves līmenī bieži brīnāmies par no rietumvalstīm atvesto produktu labāko kvalitāti, kaut iesaiņojumu rotā tas pats nosaukums. Pēc skandāla Austrumeiropā Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centram būtu pienākums rīkoties.
Pienākums reaģēt būtu Latvijas politiķiem, atbalstot Bulgārijas ministra jautājumu, jo tas tieši attiecas arī uz mums. Laiks pamosties no miega, kurā ievedušas gadiem skaitītās mantras par Eiropas Savienību. Tas traucē kritiski vērtēt attieksmi pret dažādām ES valstīm, ieskaitot Latviju. «Divu līmeņu» Eiropa mums nav vajadzīga.