Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +2 °C
Skaidrs
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Auto apdrošinātāji: Cik daudz maksājam neapzinīgo autovadītāju vietā?

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas jeb OCTA likums nosaka - ja ceļu satiksmes negadījumu (turpmāk – CSNg) izraisījušā transportlīdzekļa īpašniekam nav bijusi derīga OCTA, tad cietušajiem pienākas atlīdzība no Garantijas fonda. Tādējādi daudzu gadu garumā, kopš 1997.gada, kad tika ieviesta OCTA un izveidots arī Garantijas fonds, no tā ir veiktas regulāras izmaksas, un līdz šim atlīdzībās izmaksāti 23,13 miljoni eiro, kas galvenokārt ir atlīdzības neapdrošināto vietā.

Garantijas fondā līdzekļi uzkrāti kopš OCTA pirmsākumiem, sākotnēji lielākoties  līdzekļu uzkrājums veidojās no katras apdrošinātāju pārdotās OCTA polises. Fonda līdzekļiem sasniedzot noteiktu apmēru, iemaksas fondā tika pārtrauktas, fonda stabilitāti nodrošinot ar līdzekļu ieguldīšanu gan depozītos, gan izmantojot citus finanšu instrumentus, kā arī atgūstot līdzekļus regresa kārtībā un rūpējoties par neapdrošināto skaita samazināšanu.  

Diemžēl skaudrā patiesība ir tāda, ka bieži braukšanai bez OCTA līdzi iet citi pārkāpumi: transportlīdzeklim nav izieta tehniskā apskate, vadītājs brauc dzērumā, tiek piekopts agresīvs braukšanas stils utt. Tā rezultātā tiek izraisītas avārijas, turklāt visbiežāk viena avārija seko otrai. Citiem vārdiem sakot, šādi autovadītāji - recidīvisti ikdienā apdraud ne vien sevi un citus satiksmes dalībniekus, bet kļūst par finansiālu slogu godīgajiem autoīpašniekiem, kas regulāri iegādājas OCTA. Faktiski auto īpašnieki, kuri iegādājas OCTA, kolektīvi maksā par to transportlīdzekļu izraisītajiem CSNg, kuri piedalījušies ceļu satiksmē bez OCTA. Kā liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (turpmāk – LTAB) apkopotā statistika, patlaban uz Latvijas ceļiem ir aptuveni 2-2.5% transportlīdzekļu bez OCTA.

Rodas pamatots jautājums – cik daudz mēs maksājam neapzinīgo autovadītāju vietā? LTAB aplēses par pēdējiem pieciem gadiem liecina, ka katrs polises pircējs  vidēji gada laikā no saviem līdzekļiem 2,95 eiro samaksā par tiem autoīpašniekiem, kas pārkāpjot likumu, OCTA polisi neiegādājas. Šī summa ir aptuveni 4,6% no OCTA polises vidējās cenas. Salīdzinoši pa gadiem, lielākā vidējā summa bijusi 2011.gadā – 3,45 eiro, zemākā gadu vēlāk – 2,53 eiro. Pērnajā gadā ikvienam OCTA pircējam  negodprātīgo autoīpašnieku rīcība, neiegādājoties OCTA polisi, izmaksājusi 2,82 EUR, kas sastāda 4,2% no vidējās polises cenas. Rezumējot – ja mūsu vidū nebūtu negodprātīgo un neapzinīgo autovadītāju – OCTA polise ikvienam no mums, iespējams, maksātu par aptuveni 3 eiro mazāk!

Pozitīvā ziņa ir tā, ka LTAB ikdienā strādā, lai regresa kārtībā atgūtu līdzekļus, kas samaksāti par neapzinīgo autovadītāju nodarītajiem zaudējumiem. Kopš 1997.gada, LTAB Garantijas fondā kopā atguvis 10,35 miljonus eiro, pērn - 0,82 miljonus eiro. Lai arī līdzekļu atgūšanas process nereti ir laikietilpīgs un bieži vien sarežģīts, ikvienam autoīpašniekam, kas bez OCTA piedalās satiksmē un izraisa ceļu satiksmes negadījumu, ir jāapzinās, ka nodarītie zaudējumi būs jāatlīdzina no savas kabatas. Jo ilgstošāka ir zaudējumu atmaksa, jo dārgāk tas izmaksā pašam vainīgajam - pamatsummai klāt nāk izdevumi par lietas administrēšanu, piedziņas un tiesu izdevumi.

LTAB aprēķinājis, ka 2015.gadā vidējā vienas OCTA cena bija 66,80 eiro. Mazākais ļaunums, mēģinot "ietaupīt" šos līdzekļus uz polises iegādes rēķina, ir ik dienu nervozēt, ieraugot ceļu policijas patruļu vai braucot garām fotoradaram, un saņemt sodu (autovadītājiem jāatceras, ka par braukšanu bez OCTA vienas dienas laikā var sodīt arī vairākkārt). Daudz nepiedodamāk ir apzināti pārkāpt likumu,  riskējot saņemt regresa prasību, kas var sasniegt pat vairākus miljonus eiro!

Varbūt ir pienācis laiks rīkoties līdzīgi kā Lielbritānijā, kur šādus neapdrošinātus transportlīdzekļus izņem no ceļu satiksmes? Nav apdrošināšanas – ej kājām vai brauc ar riteni! Sanāks lētāk gan pašam, gan sabiedrībai kopumā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vai Latvijai nepieciešami ārzemju studenti?

Latvijas universitātes, tāpat kā augstākās izglītības iestādes visā pasaulē, aktīvi strādā, lai piesaistītu ārvalstu studentus. Kādi ir galvenie iemesli, kāpēc augstskolas ir ieinteresētas ārva...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē