Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā -1 °C
Daļēji apmācies
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Ārsti: Uztura bagātinātāju reklāmas ir maldinošas

Ik vakaru televīzijā reklāmā mums stāsta, cik ļoti uztura bagātinātājs Actimel stiprina imunitāti. Tās ir pilnīgas muļķības, tikpat labi kā imunitātes stiprinātāju var reklamēt rūgušpienu, portālam Diena lv atzina imunologs Lauris Līcītis.Cardioace - tavas sirds veselībai, Actimel -  imunitātes stiprināšanai, Artro Stop - locītavu stiprināšanai, zivju eļļa  - imunitātei, tie ir tikai daži no uztura bagātinātājiem, kurus plaši reklamē televīzijā.

Daudzi no šiem uztura bagātinātajiem ir salīdzinoši dārgi, tā, piemēram, Cardioace 30 tablešu iepakojums maksā ap 10 latiem. Jautājums, protams, cik šie uztura bagātinātāji ir efektīvi, vai to reklāmas nemaldina labticīgos pircējus?

Ģimenes ārste Sarmīte Veide portālam Diena.lv skaidro, ka uztura bagātinātāji nevienu slimību izārstēt nevar, taču reizēm tie var uz kādu laiku nomākt simptomus. Un pacients iluzori iedomājas, ka simtomi ir vājinājušies, pie ārsta nevēršas un tādējādi tikai ielaiž savu kaiti. "Pašlaik populāri ir reklamēt dažādus vitamīnus pret nogurumu. Taču es gan ieteiktu, cilvēkiem, kuri izguļ normālās 8 stundas un tomēr jūtas visu laiku noguruši, vērsties pie ārsta, jo nogurums var būt simptoms kādai saslimšanai. Pieaugušam cilvēkam pietiek ar 8 stundām miega, ja tas tiek ievērots, veselam cilvēkam nevajadzētu justies visu laiku nogurušam. Tam ir kāds cēlonis, kuru var diagnosticēt tikai ārsts. Tāpat, ja cilvēkam ir ilgstoši traucēts miegs, vajadzētu vērsties pie ārsta," savu pārliecību pauda S.Veide.

Uztura speciāliste, RSU pasniedzēja Lolita Neimane portālam Diena lv atzina, ka viņu smīdina dažādu kapsulu un citu brīnumlīdzekļu reklāmas liekā svara samazināšanai, kur tiek vēstīts, ka, lietojot šīs kapsulas, nevajag nekādas mokošas diētas un apgrūtinošu fizisko slodzi, svars samazināsies pats no sevis."Ar pilnu atbildību varu teikt, ka pasaulē nav izgudrotas tādas brīnumkapsulas, kuras dzerot un nemainot savus ēšanas paradumus, samazināsies svars. Tās ir muļķības un cilvēku maldināšana. Varu teikt, ka lielos daudzumus lietotas tējas svara mazināšanai arī var būt kaitīgas, jo mēdz izsaukt caurejas, kas nav labi."

Dermatovenerologs profesors Jānis Ķīsis portālam Diena.lv norāda, ka problēma ir ne tikai ar uztura bagātinātāju reklāmām.  "Intensīvi tiek reklamēts šampūns Head and Shoulders. Taču, vai jūs zināt, ka tā lietošana grūtniecēm var negatīvi ietekmēt augļa attīstību? Vai reklāma par to brīdina?," retoriski jautā profesors.

Imunulogs L.Līcītis uzsver, ka šāda veida reklāmas ir maldinošas un reizēm pat kaitīgas, jo, piemēram, daudz reklamēto zivju eļļu vīriešiem pēc 40 gadiem lietot nevajadzētu. Imunologs uzskata, ka sabiedriskā kārtā būtu jāapvienojas speciālistiem un jārada antireklāmas tiem preparātiem, kuru reklāmas ir maldinošas. Jautāts, kas šādas antireklāmas varētu finansēt, L.Līcītis atbildēja ironiski: tāpat kā savulaik Repšem jālūdz, lai tauta saziedo, tas taču būtu viņu izglītošanai un pasargāšanai no maldināšanas.

Veselības ministrijas Sabiedrības veselības departamenta direktore Santa Līviņa portālam Diena lv skaidro, ka uztura bagātinātāji ir pārtikas produkti, kuri tiek reģistrēti Pārtikas un veterinārajā dienestā. To reklāma nav aizliegta, taču likums aizliedz tiem piedēvēt ārstnieciskas īpašības. Šo normu gan var dažādi interpretēt. Piemēram, uztura bagātinātāja Cardioace reklāmā sauklis ir – Tavai sirds veselībai. Par to, protams, var strīdēties, vai šis sauklis piedēvē konkrētajam preparātam ārstnieciskas īpašības vai nē.

Uztura bagātinātāju reklāmas uzrauga Patērētāju tiesību un aizsardzības centrs. Kā skaidro šī centra pārstāvji, uztura bagātinātāju reklāmu korektums ir liela problēma. "Daudzreiz šīs reklāmas ir patērētāju maldinošas. Līdz ar to šogad ir uzsākts liels monitoringa projekts, kura rezultātā mēs lūgsim ražotājus koriģēt vēstījumus tajās reklāmās, kuras ir maldinošas," skaidro centra darbinieki.

Līdztekus uztura bagātinātāju reklāmām tiek reklamēti arī bezrecepšu medikamenti, piemēram, Ibustar, Prostamol Uno, Menopace. Ģimenes ārste S.Veide ir pārliecināta, ka bezrecepšu medikamentu reklāma ir aizliedzama. Citiem speciālistiem gan ir atšķirīgs viedoklis. Tā, piemēram, profesors Ķīsis norāda, ka, viņaprāt, bezrecepšu medikamentu reklāmas nebūtu jāaizliedz, taču pacientiem vajadzētu ievērot reklāmās redzamos norādījumus, ka pirms medikamenta lietošanas jākonsultējas ar ārstu. Turklāt, kā norāda J.Ķīsis, vispareizākā rīcība kādu veselības sūdzību vai traucējumu gadījumu būtu: precīza ārsta diagnoze un precīza ārsta nozīmēta terapija.

Imunologs Lauris Līcītis norāda, ka bezrecepšu mediakmentu reklāmas var būt bīstamākas par uztura bagātinātāju reklāmām. Jo bieži vien uztura bagātināju lietošanas ietekme ir nekāda, jo tie vienkārši ir ne kaitīgi, ne derīgi. Pretēji ir ar bezrecepšu medikamentiem, kuriem ir ļoti konkrēta iedarbība uz organismu. Un, piemēram, tāds plaši reklamēts medikaments kā Menopace, lietots konkrētajam cilvēkam nepiemērotā devā, var nodarīt lielu kaitējumu.

Bezrecepšu medikamentu reklāmas uzrauga Veselības inspekcija un tajās ir obligāti jābūt norādei, ka pirms medikamentu lietošanas ir jākonsultējas ar ārstu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas