Cilvēki pērk mazāk, bet dārgāku maizi. Cena ir noteicošais faktors baltmaizes iegādē, bet, piemēram, rudzu maizes izvēlē noteicošais kritērijs ir ražotājs un kvalitāte. Tāpat maizes ar pievienoto vērtību segmentā cenai pircēju izvēlē ir nebūtiska loma, galvenais, kam tiek pievērsta uzmanība, ir veselīgums un garšas kvalitāte. Maiznieki apliecina, ka šogad atsevišķiem maizes produktiem, īpaši tā dēvētajiem nišas produktiem ar augstu pievienoto vērtību, gaidāms cenu kāpums, jo pieaugušas cenas diedzētiem graudiem un sēklām, kas ir pircēju ļoti iecienītas un pieprasītas maizes sastāvdaļas.
To, ka maizes tirgū ir notikusi ievērojama lejupslīde, apliecina arī Latvijas Maiznieku biedrības dati, saskaņā ar kuriem maizes patēriņš kilogramos uz vienu iedzīvotāju kopš 2001. gada sarucis diezgan krietni. 2001. gadā tas bija 52,2 kilogrami maizes uz vienu iedzīvotāju, 2014. gadā – tikai 41,7 kilogrami. Aptaujātie maizes ražotāji to skaidro ar cilvēku ēšanas paradumu maiņu. Aizvien vairāk tiek domāts par veselīgu uzturu, maz kalorijām, nereti uzkodās tradicionālās sviestmaizes tiek aizstātas ar suši, picu vai pirkstiņuzkodām. Tomēr, kā uzsver viena no lielākajiem maizes ražotājiem, uzņēmuma Latvijas maiznieks valdes loceklis Māris Daude, maizes tirgus nav viendabīgs, to analizējot, jāraugās uz atsevišķiem tirgus segmentiem. Lielāks kritums ir tradicionālās maizes segmentā, taču pieaugums vērojams maizes ar pievienoto vērtību (ar dažādām sēklām, graudiem, augļiem, ar paaugstinātu šķiedrvielu daudzumu) nišā, tāpēc kopējais maizes tirgus kritums gadā varētu būt ap 3%.
Runājot par nākotnes maizes tirgus attīstības tendencēm, Latvijas maiznieka pārstāvis ir pārliecināts, ka aizvien lielāku vietu ieņems tā dēvētā bake off produkcija. Tas ir maizes ražotāju ražots maizes pusfabrikāts, kas izcepts par 70%, sasaldēts un nogādāts lielveikalos. Tālāk tur uz vietas tas tiek svaigi cepts un piedāvāts pircējiem. Daude norāda, ka šī bake off produkcija ir ļoti izplatīta Rietumeiropā un kļūst aizvien populārāka arī pie mums. Uzņēmuma Hanzas maiznīca komercdirektors Uģis Mihņevičs arī uzsver, ka viens no nozīmīgākajiem trendiem minētajā tirgū ir aizvien pieaugošais pieprasījums pēc tikko ceptas maizes lielveikalos.
Savukārt Fazer Bakery Baltic rīkotājdirektors Mindaugs Snarskis teic, ka tā dēvētās saldētās maizes segmentā – tā ir maize un smalkmaizītes, kas tikko ceptas lielveikalu ceptuvēs, konkurence ir ievērojami lielāka, jo saldētu maizi piedāvā lieli starptautiski uzņēmumi, kas savu produkciju eksportē uz daudzām valstīm.
VIsu rakstu lasiet otrdienas, 10. janvāra, avīzē Diena!
Lugums
nesapratu
Sficficki