Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Latvijā 2 - 3% bērnu varētu būt lasīšanas traucējumi

Latvijā 2 līdz 3% bērnu varētu būt lasīšanas traucējumi, ir pārliecināta Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas (RPIVA) Izglītības un sociālās psiholoģijas katedras lektore Anda Kauliņa, kura padziļināti pētījusi šo problēmu sava promocijas darba ietvaros."Lasītprasmes apguve ir svarīgs nosacījums ne tikai mācību procesā skolā - tā nosaka gan profesionālos panākumus, gan līdzdalību kultūras, politiskajā un sabiedriskajā dzīvē.

Rakstveida valodas apguves traucējumi apgrūtina dzīves plānu īstenošanu, jo sabiedrībā izveidojies stereotipisks spriedums par to, ka slikts lasītājs ir neizglītots vai nepietiekami attīstīts. Un tas savukārt veido negatīvu paštēlu, nereti rada uzvedības traucējumus un sociālās iekļaušanās grūtības," problēmu skaidro Anda Kauliņa.Kaut gan Latvijā šajā jomā nav veikti speciāli pētījumi, tomēr dati liecina, ka vidēji Eiropā 2 līdz 4% bērnu ir izteikti lasīšanas traucējumi. ASV situācija ir sliktāka, jo tur 10-17,5% cilvēku ir šāda problēma. Tas nozīmē, ka 20 skolēnu klasē ir vismaz 2 bērni ar lasīšanas traucējumiem, to skaitā vairāk nekā 80% bērnu ar mācīšanās grūtībām ir arī lasīšanas grūtības. Vācijā situācija ir līdzīga - līdz pat 10% skolēnu raksturīga apgrūtināta vai traucēta vizuālās uztveres spēja, grūtības izmantot vizuālos palīglīdzekļus un 7-8% astoņgadīgu un 4-6% divpadsmitgadīgu bērnu ir diagnosticēti specifiski lasīšanas traucējumi, teikts Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas (RPIVA) paspārnē veiktajā pētījumā.Lasīšanas traucējumus iespējams diagnosticēt otrās klases beigās, kad bērns ir saņēmis vismaz divus gadus ilgu pedagoģisko palīdzību lasīšanas pamatprasmju apguvē un, neskatoties uz vecuma grupai atbilstošu vispārējā intelekta līmeni (IQ līdz pat 100), nespēj lasīt atbilstoši izvirzītajām prasībām.

"Atsevišķi pētījumi liecina, ka pat 5-15% cilvēku ar IQ līmeni 85 - 115 ir ar specifiskiem lasīšanas traucējumiem. Bieži vien šiem traucējumiem netiek pievērsta vajadzīgā uzmanība un problēma padziļinās līdz pat 4.-5.klasei, kad bērns vairs nespēj kvalitatīvi sekot līdzi mācību procesam. Tā sekas ir psihosomatiskas slimības, otrgadniecība, mācību kavējumi, agresīva - antisociāla uzvedība un mācību pārtraukšana," lasīšanas problēmu sekas skaidro Anda Kauliņa.


Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas