Latvija jau gadiem ir starp valstīm ar visaugstāko bojāgājušo skaitu satiksmes negadījumos Eiropā uz miljonu iedzīvotāju. Satiksmes drošību nosaka daudzi faktori – ceļa seguma stāvoklis, satiksmes plānojums un, protams, ielu un ceļu apgaismojums. Tomēr mūsu valsts pieredze rāda, ka apgaismojumam netiek pievērsta pietiekama uzmanība.
Kā var spriest no publikācijām medijos, VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC) apjomīgā ielu apgaismojuma iepirkumā varētu būt pieļāvusi būtisku kļūdu, piegādātājiem neprasot apgaismojuma aprēķinus, kas pierādītu lampu atbilstību standartiem. Rezultātā projekts varētu būt nonācis strupceļā un tagad par nodokļu maksātāju naudu jāmaksā auditoriem Ernst&Young, lai saprastu, kas tieši izdarīts nepareizi. Atklāts paliek arī jautājums, vai LVC iegādātās Ķīnā ražotās Lepower lampas atbilst būtiskām kvalitātes prasībām.
Kāpēc aprēķini ir tik svarīgi?
Diena sazinājās ar citu valstu atbildīgajām valsts iestādēm, proti, Igaunijas Transporta administrāciju un Somijas Transporta infrastruktūras aģentūru, lūdzot dalīties ar viņu pieredzi šajā jomā. Nav pārsteigums, ka šo valstu piemērotā prakse, kas ir obligāta iepirkumu dalībniekiem un izpildītājiem ne tikai Igaunijā un Somijā, bet Zviedrijā, Norvēģijā, Dānijā, atšķiras no Latvijas prakses.
Ziemeļvalstīs šis jautājums nemaz netiek apspriests – apgaismojuma aprēķini ir pašsaprotama obligāta prasība. Piegādātājiem vienmēr jāiesniedz aprēķini, kas parāda, vai gaismekļi atbilst prasībām. Respektīvi, vai brauktuve un tai piegulošās zonas būs apgaismotas atbilstoši standartiem. Izmantojot speciālas apgaismojuma aprēķinu programmas (piemēram, Dialux, Relux), simulācijā tiek noteikts, vai konkrētais gaismeklis nodrošina pietiekamu gaismu un vai ceļa virsma ir vienmērīgi izgaismota. Ja ceļš izgaismots nevienmērīgi, rodas tā saucamā "zebra" – zem gaismekļiem ir pārāk daudz gaismas, bet starp tiem paliek tumši laukumi, kas rada stroboskopisku efektu. Svarīgi arī, lai apgaismojums neapžilbinātu braucējus.
Turklāt pēc apgaismojuma izbūves notiek arī reālie mērījumi uz vietas, lai pārliecinātos, ka rezultāts tiešām atbilst solītajam. Šie aprēķini nav tikai birokrātija. Tie ir instruments, lai nodrošinātu, ka iela ir pietiekami izgaismota, gājēji un vadītāji redz viens otru, bet netiek radīts lieks apžilbinājums. Citiem vārdiem – aprēķini nozīmē drošību, skaidro nozares speciālisti.
Kā rīkojas Ziemeļvalstis?
Latvijā uzņēmēji bieži iepērk lētus gaismekļus no nezināmiem ražotājiem, nereti no Āzijas valstīm, un pēc tam tie valsts sektoram tiek pārdoti ar augstu uzcenojumu. Rezultāts – dārgi, bet nekvalitatīvi produkti, kas apdraud drošību. Kā izriet no publikācijas portālā Diena.lv, LVC varētu būt iegādājušies Ķīnas Lepower gaismekļus par nesamērīgi augstu cenu.
Igaunijā un Somijā šādus riskus novērš, izmantojot stingras kvalitātes prasības. Ziemeļvalstīs darbojas kopīgs standarts, kas nosaka tehniskos kritērijus un kvalitātes garantijas. Šis dokuments nav tikai ieteikums – tas ir obligāts publiskajos iepirkumos. Igaunijā tiek izvēlēti tikai konkrētu ražotāju gaismekļi, kurus ir apstiprinājusi Somijas Transporta infrastruktūras aģentūra. Lieki teikt, ka Somijas apstiprinātajā ielu lampu ražotāju sarakstā Ķīnas Lepower gaismekļus, ko plaši uzstāda Latvijā un ko plānots piegādāt LVC, neatrast.
Latvijā – viss pa vecam
LVC iepirkumā apgaismojuma aprēķinus neprasa. Tā vietā norāda, ka paši LVC ir veikuši aprēķinus un iepirkumā pieprasījuši piegādāt piecus dažādus gaismekļu veidus, kas nodrošinās atbilstošu apgaismojumu attiecīgās ceļa kategorijas prasībām. Tas gan neatbilst Ziemeļvalstu pieredzei un neliecina par kompetenci. Pirmkārt, ir skaidrs, ka visus Latvijas ceļu parametrus (dažāds stabu augstums, dažāds attālums starp stabiem, dažādas ceļu kategorijas utt.) nevar ietvert LVC noteiktajos piecos veidos, to ir daudz vairāk. Otrkārt, ja lampu piegādātājs iepirkumā neiesniedz aprēķinus, pasūtītājs nezina un nevar pārbaudīt, vai lampa tiešām atbilst prasībām, bet "tic uz vārda".
Tas nozīmē, ka netiek pamatoti un objektīvi pārbaudīts, vai iepirktie gaismekļi tiešām nodrošina pietiekamu un drošu apgaismojumu. LVC izvēlas zemākas kvalitātes preces nekā tās, ko izmanto Ziemeļvalstīs. Sabiedrība par to samaksā dārgi, bet iegūst nekvalitatīvu rezultātu. Šāda pieeja ne tikai apdraud satiksmes drošību, bet arī rada milzu izšķērdēšanu.
Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) norāda, ka izskatītajās lietās parasti pasūtītāji ir pieprasījuši apgaismojuma aprēķinus, lai noteiktu, vai piedāvātie gaismekļi atbilst izvirzītajām prasībām. Šādu prasību paredz arī IUB publicētie ieteikumi LED apgaismojuma jomā. Savukārt Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija norāda, ka normatīvajos aktos ir nostiprināts pasūtītāja pienākums pārliecināties (iegūt pierādījumus), ka piegādātā prece vai pakalpojums atbilst izvirzītajām prasībām.
Diena arī auditoram Ernst&Young uzdeva jautājumus par to, vai, analizējot LVC iepirkumu, tiks izvērtēta apgaismojuma aprēķinu nepieciešamība, kvalitātes kontrole un ārvalstu prakse, taču auditors izvēlējās neatbildēt. Jācer, ka ceļu jomā Ernst&Young nesekos vēlēšanu sistēmas izstrādes neveiksmīgajam scenārijam un, izvērtējot LVC iepirkuma pamatotību un profesionalitāti, auditora atzinumā tomēr tiks ņemta vērā Ziemeļvalstu pieredze, kur kvalitāte un drošība ir norma, nevis izņēmums. Ja gribam uzlabot satiksmes drošību un beidzot tikt prom no traģiskās "melnās joslas" Eiropas statistikā, Latvijai šī pieredze būtu zelta vērtē.

