2011.gadā obligātā iepirkuma ietvaros 149 187 344 lati izmaksāti 60 koģenerācijas elektrostacijām, kas par kurināmo izmanto fosilos energoresursus, 12 991 093 lati - 27 biogāzes elektrostacijām, 1 104 059 lati - astoņām biomasas elektrostacijām, 4 947 479 lati - 36 vēja elektrostacijām, bet 7 998 474 lati - hidroelektrostacijām (HES) ar jaudu līdz pieciem megavatiem (MW).
Uz 2012.gada 30.septembri elektroenerģijas ražošanu un pārdošanu obligātā iepirkuma ietvaros ir sākušas 77 koģenerācijas elektrostacijas, kas kā kurināmo izmanto fosilos energoresursus, ar kopējo uzstādīto jaudu 918,967 MW, 35 biogāzes elektrostacijas ar kopējo uzstādīto jaudu 39,972 MW, 14 biomasas elektrostacijas ar kopējo uzstādīto jaudu 16,662 MW, 56 vēja elektrostacijas ar kopējo uzstādīto jaudu 59,926 MW, kā arī 145 mazās hidroelektrostacijas ar kopējo uzstādīto jaudu 26,6142 MW.
Kopējais elektroenerģijas apjoms, kas 2011.gadā saražots no atjaunojamiem energoresursiem un iepirkts obligātā iepirkuma ietvaros, ir 243 059 megavatstundas.
EM aplēses rāda, ka patlaban obligātā iepirkuma komponente elektroenerģijas tarifā veido 1,23 santīmus par kilovatstundu. Obligātā iepirkuma komponentes maksimālais iespējamais pieaugums, ja visi iepriekš izdotie un spēkā esošie lēmumi par tiesību piešķiršanu tiek īstenoti, veidotu 8,6 santīmus par kilovatstundu un rezultātā varētu sasniegt 9,83 santīmus par kilovatstundu.
Ieviešot stingrākas prasības un arī uzraudzību komersantiem par saņemto tiesību realizāciju, EM līdz šim ir atcēlusi 75 lēmumus par tiesību piešķiršanu pārdot elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros par kopējo jaudu 63,506 MW un kopējo apjomu 463 693,297 MWh.
Ieviešot caurskatāmāku sistēmu elektroenerģijas ražošanai no atjaunojamiem energoresursiem (AER) un koģenerācijā, kā arī lai nodrošinātu informācijas atklātību un pieejamību iedzīvotājiem, EM savā mājaslapā publicējusi informāciju par komersantiem, kuri ir saņēmuši tiesības pārdot elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros, un viņiem 2011.gadā izmaksātajām summām.
"Vēsturiski izveidotā valsts atbalsta sistēma zaļās enerģijas un elektrības ražotājiem koģenerācijā paredz, ka elektroenerģijas ražošanas papildu izmaksas sedz ikviens patērētājs, maksājot savu elektrības rēķinu. Ņemot vērā vēsturisko fonu par kvotu sadales procesu, kā arī augstās obligātā iepirkuma izmaksas (piemēram, 2011.gadā tie bijuši vairāk nekā 176 miljoni latu), ir jānodrošina iespēja ikvienam iedzīvotājam iepazīties ar informāciju, kas tieši ietekmē viņu izmaksas," atzina ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts.
Jau ziņots, ka šā gada 28.augustā Ministru kabinets pēc iepazīšanās ar informatīvo ziņojumu par līdzšinējo atbalsta sistēmu elektroenerģijas ražošanai, izmantojot AER, atbalstīja EM rosinātās izmaiņas līdzšinējā atbalsta sistēmā, nosakot stingrākus nosacījumus un uzraudzību jau sāktajiem projektiem, piemēram, attiecībā uz koģenerāciju elektrostaciju ekspluatācijā nodošanas un elektroenerģijas ražošanas sākšanas termiņiem, kā arī uz elektrostacijās izmantoto energoresursu.
Ar šiem grozījumiem tiek ieviesti papildu kontroles mehānismi arī komersantiem, kas projektus jau ir īstenojuši, papildus pieprasot komersantiem arī nodokļu saistību izpildi, kā arī atbilstības nodrošināšanu būvniecību reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem elektrostacijās. Grozījumi arī paredz, ka līdz 2016.gadam tiek apturēta jaunu obligātā iepirkuma tiesību piešķiršana no atjaunojamajiem energoresursiem un koģenerācijā.
Darbā pie jaunās atbalsta sistēmas izveides EM ir izstrādājusi un Ministru kabinets ir atbalstījis priekšlikumus grozījumiem Elektroenerģijas tirgus likumā, kas paredz Latvijā ieviest elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, nodrošinot iespēju mājsaimniecībām no AER saražoto elektroenerģiju, galvenokārt savam patēriņam, nodot elektroenerģijas tīklā un nepieciešamības gadījumā tādā pašā daudzumā saņemt atpakaļ.
Tāpat ministrija ir izstrādājusi priekšlikumus vēl vieniem grozījumiem Elektroenerģijas tirgus likumā, lai ieviestu ilgtermiņa atbalstu jaunām atjaunojamo energoresursu ražošanas jaudām Latvijas energobilancē, ievērojot šogad augustā definētos principus: enerģijas apjoma elastība, saprātīgas izmaksas, reakcija uz tirgus signāliem un tehnoloģiskā neitralitāte. Izstrādātie grozījumi paredz mehānismu, kura pamatā ir noteiktas tirgus daļas sasniegšana elektroenerģijas tirgotājiem, atjaunojamās elektroenerģijas izcelsmes uzskaites sistēmas izveide, sankciju mehānismu tās nesasniegšanas gadījumā un izpētes un attīstības fonda izveide.