Kā jau ziņots, Tadžikistānas tiesa otrdien notiesāja robežas nelikumīgā šķērsošanā un aviācijas rezerves daļu kontrabandā apsūdzētus pilotus no Krievijas un Igaunijas, piespriežot viņiem 10,5 gadu cietumsodu.
"Mēs meklējam divpusējus risinājumus un, ja būs tāda nepieciešamība, sadarbībā ar Eiropas Savienības (ES) partneriem un Krieviju," sacīja Igaunijas Ārlietu ministrijas pārstāvis.
Diplomātiskajās aprindās tiek uzskatīts, ka notiesātajam pilotam Aleksejam Rudenko tiks ļauts izciest cietumsodu Igaunijā.
Tadžikistāna un Igaunija jau 2009.gadā sāka sarunas par savstarpēju vienošanos, kas ļautu izdod notiesātos. "Mēs nemitīgi komunicējam ar Tadžikistānu, lai pabeigtu šīs vienošanās noslēgšanu," sacīja ministrijas pārstāvis.
Krievijas aviokompānijas Rolkan Investmens Ltd lidotāji - Igaunijas pilsonis Aleksejs Rudenko un Krievijas pilsonis Vladimirs Sadovņičijs - otrdien tiesā atzīti par vainīgiem aviācijas rezerves daļu kontrabandā, starptautisko aviopārvadājumu noteikumu pārkāpšanā un nelikumīgā Tadžikistānas robežas šķērsošanā.
Tiesa abiem notiesātajiem piesprieda 10,5 gadu cietumsodu stingra režīma kolonijā, taču Tadžikistānas amnestijas likuma dēļ ieslodzījumā viņi reāli pavadīs par diviem gadiem mazāk.
Saskaņā ar tiesas spriedumu abas aizturētās lidmašīnas An-72 tiek konfiscētas par labu Tadžikistānas valstij.
Rolkan Investmens Ltd pārstāvis Valērijs Pfefers tiesas spriedumu nodēvēja par absurdu un solīja pārsūdzēt to visās instancēs. Abi apsūdzētie piloti noliedza savu vainu visos apsūdzības punktos.
Kā vēsta Krievijas laikraksts Kommersant, Rolkan Investmens Ltd lidmašīnas An-72, kuru piloti bija Rudenko un Sadovņičijs, saskaņā ar līgumu ar Afganistānas valdību veica dažādu preču un humānās palīdzības pārvadājumus.
Kompānijas un Afganistānas noslēgtais līgums beidzās 2011.gada martā, kad abiem pilotiem tika dots rīkojums pamest Kabulu. Lidmašīnas ekipāžas 12.martā, kad saņēma Tadžikistānas atļauju šķērsot robežu, izlidoja Kurgantibes lidostas virzienā.
Taču robežas šķērsošanas brīdī Tadžikistānas aviācijas satiksmes kontroles dienesta dispečers paziņoja, ka "uz zemes" šādas atļaujas nav, tāpēc lidmašīnām ir jāatgriežas Kabulā.
Šādu manevru veikt būtu sarežģīti, jo Afganistānas lidosta nevarēja uzreiz uzņemt lidmašīnas, bet abām lidmašīnām nebija liekas degvielas, lai riņķotu un gaidītu atļauju nosēsties. Tādēļ Rudenko un Sadovņičijs, vadoties pēc starptautiskā gaisa satiksmes kodeksa, veica nosēšanos Kurgantibes lidostā Tadžikistānā.
Pēc piezemēšanās abi piloti 12.martā aizturēti, bet 12.maijā viņiem izvirzītas apsūdzības par kontrabandu, nelikumīgu robežas šķērsošanu un starptautisko gaisa satiksmes normu pārkāpšanu. Par kontrabandas preci atzīts daļēji izjaukts lidmašīnas dzinējs, ko ekipāža izmantojusi rezerves daļām.
Kā norāda laikraksts Kommersant, apsūdzēto advokāti un kompānijas Rolkan Investmens Ltd pārstāvji tiesas procesa laikā vairākkārt mēģinājuši lietas risināšanā ieinteresēt Krievijas vēstniecību Dušanbe, taču šie centieni bijuši nesekmīgi.