Līdz šim sarunās izdzirdot terminu elektromobilis, uzskatīju sevi par pesimistisku skeptiķi, kas neko vairāk par trolejbusu vai noliktavai paredzēto dakšu iekrāvēju iztēlē uzburt nespēj. Lai man piedod visu hibrīdu un plug-in hibrīdu ražotāji, taču režīmā EV ierobežotā mobilitāte (2 līdz 20 km) un relatīvā dārdzība neļauj pilnībā jūsmot par šo auto prioritātēm. Taču pēc braukšanas ar Renault Fluence Z.E. esmu mainījis domas par elektromobiļiem kā transportlīdzekļiem, kā arī to mobilitātes spējām. Iesaku visiem atcerēties saīsinājumu Z.E. jeb zero emision, kas mūsu mazbērniem būs tikpat pašsaprotama tehnoloģija kā Bluetooth vai Skype.
Iesākumam – mazs video:
Daiļrunīgie faktiUtopiskā ideja par braukšanu ar elektriskajām mašīnām 2011. gadā kļuvusi par pilnvērtīgu realitāti – 169 gadus pēc tam, kad pirmo reizi ripoja elektroauto. Vēsturiskais brīdis notika 1842. gadā, kad kāds Endrjū Dāvidsons (Andrew Davidson) bija redzams Edinburgas ielās, vadot dīvainu ekipāžu, kas aprīkota ar divām elektromagnētiski darbināmām asīm. Renault aprēķinājis, ka elektriskie transportlīdzekļi līdz 2020. gadam veidos 10 procentus no pasaules tirgus. Renault-Nissan alianses mērķis – būt galvenajam spēlētājam jaunās mobilitātes formā ar 1,5 miljoniem Renault un Nissan elektriskajiem auto līdz 2016. gadam. Alianse šajā nulles emisiju programmā investējusi 4 miljardus eiro, izveidojot spēcīgu 2000 cilvēku komandu (1000 – Renault un 1000 – Nissan darbinieku). Pilnībā elektriskais Fluence, prātīgi braucot, spēj noripot 185 km, patērējot elektroenerģiju, kuras vidējā cena šī attāluma veikšanai ir ap Ls 1,50. Ar šādu elektroauto minēto attālumu var nobraukt gandrīz desmiteiz lētāk nekā ar iekšdedzes dzinēja mašīnu. Kamēr autopasaule vēl gaida 2012. gada vasaru, kad tiks izlaisti mikrolitrāžas motorrati Twizzy Z.E. un mazās klases hečbeks ZOE, ekoloģiski domājošas privātpersonas apmierinās Bursas rūpnīcā Turcijā ražotais Fluence Z.E. un fabrikā M.C.A. (Maubeuge Construction Automobile) Francijas ziemeļos tapušais Kangoo Z.E., kuru sinhrono AC motoru šobrīd izgatavo Continental, bet, sākot jau no 2013. gada, elektromotorus Renault/Nissan alianase ražos pašu spēkiem. Sinhronais motors ar rotora spoli Fluence gadījumā attīsta 95 ZS, bet Kangoo – 70 ZS. Fluence Z.E. pārveidots pilnībā. Ne tikai tā garumu, bet arī svara sadali ietekmē elektromotors, kas ir vieglāks par jebkuru Fluence pieejamo iekšdedzes dzinēju (160 kg salīdzinājumā ar 200 kg dīzeli). Auto priekšgals konsekventi konstruēts ar mīkstāku atsperojumu, taču aizmugurē baterija rada 280 kg papildu masu.
Ieskats vēsturēParīzes autoizstādē 1899. gada jūnijā apmeklētājus priecēja Jamais Contente, ko konstruējis beļģis Camille Jenatzy. Šo elektrisko automašīnu darbināja divi elektromotori, katrs ražojot 50 kW enerģijas. Tā 1899. gada 28. aprīlī pārspēja ātruma rekordu netālu no Achères pie Parīzes, sasniedzot fenomenālos 106 km/h. 1904. gadā Parīzes ielās parādījās ap 30 elektrisko transportlīdzekļu. Tiem bija jāatgriežas garažā ik pēc katriem 60 kilometriem, lai no jauna uzpildītu to akumulatorus. Tajā pašā laikā Parīzē ripoja tikai 10 ar benzīnu darbināmi transportlīdzekļi. Simts gadus vēlāk elektrība kļuvusi par mūsu dzīves neatņemamu sastāvdaļu, jo ikdienā izmantojam elektroierīces, fotoaparātus, mobilos telefonus, pat vilcienus un tramvajus. Personīgais transports un aeronautika ir pēdējās divas industrijas, kur naftas produkti tiek lietoti kā tiešais enerģijas ieguves avots.