Laika ziņas
Šodien
Sniegs
Rīgā -2 °C
Sniegs
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Premjers: Tiks sludināts jauns konkurss vilcienu iegādei vai arī līdzekļus novirzīs dzelzceļa infrastruktūrai

Pēc sarunu izgāšanās par jauno vilcienu iepirkumu tagad iespējami divi rīcības varianti - vai nu izsludināt jaunu konkursu vilcienu iegādei, vai arī šim nolūkam paredzētie Kohēzijas fonda līdzekļi jāpārdala citiem dzelzceļa infrastruktūras projektiem, piemēram, dzelzceļa elektrifikācija. To šorīt intervijā LNT raidījumam _900 sekundes _atzina premjers Valdis Dombrovskis (V).

Kā ziņots, šonakt tika paziņots, ka vienošanās starp AS Pasažieru vilciens (PV) un Spānijas uzņēmumu Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A.(CAF) par jaunu vilcienu iegādi nav panākta.

Premjers skaidroja, ka nav izdevies panākt vienošanos par tādiem līguma nosacījumiem, kas neradītu risku Latvijai zaudēt ievērojamos Kohēzijas fonda līdzekļus.

Tagad Satiksmes ministrija (SM) pieprasījusi detalizētu informāciju no PV un sīkāka informācija par notikušajām sarunām tikšot sniegta šodien plkst.11 preses konferencē.

Dombrovskis norādīja, ka tagad teorētiski ir iespējami divi rīcības varianti. Pirmais būtu jauna konkursa sludināšana, bet šādā gadījumā, mācoties no kļūdām, valdībā būtu jāskata arī konkursa nolikums.

Otrs variants būtu vilcienu iepirkšanai iezīmētos Kohēzijas līdzekļus pārdalīt citiem projektiem, bet tad pie jauniem vilcieniem Latvija netiktu. Varētu veikt dzelzceļa elektrifikāciju un vilcienu modernizēšānu, bet ne tādā apjomā, kā bija iecerēts.

Premjers skaidroja, ka ar šādu pārdalīšanu Kohēzijas līdzekļi netiktu zaudēti. Tos zaudēt varētu, ja tiktu noslēgts līgums par vilcienu iegādi, kuru nevarētu saskaņot ar Eiropu, norādīja Dombrovskis.

Kā ziņots, PV valde īsi pēc pusnakts informējusi SM par sarunu rezultātiem starp PV un Spānijas uzņēmumu CAF, kas vilcienus plānoja ražot arī sadarbībā ar Rīgas vagonbūves rūpnīcu (RVR).

SM pauž nožēlu, ka pēdējo mēnešu laikā nav izdevies panākt vienošanos starp PV un CAF par jaunu vilcienu iegādi. Kā informējis PV, pēdējās dienās starp abiem uzņēmumiem notika intensīvas sarunas un tajās tika panākts nopietns progress, tomēr par būtiskiem punktiem starp uzņēmumiem vienošanās netika panākta. Līdz ar to netika nodrošināta Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējuma pieejamība šim projektam pilnā apmērā, paziņojumā presei raksta SM.

SM pieprasījusi PV valdes detalizētu rakstisku skaidrojumu par sarunu gaitu un sasniegtajiem rezultātiem, kā arī iespējamiem tiesiskajiem riskiem.

Satiksmes ministrs Aivis Ronis uzdevis sagatavot priekšlikumus par turpmāko rīcību esošajā aktivitātē piešķirto ES fondu apguvē iesniegšanai tuvākajā Ministru kabineta sēdē.

Līguma grozījumi bija nepieciešami, jo Eiropas Komisija iepriekš brīdināja Latviju, ka, turpinot īstenot PV un CAF parakstīto jauno pasažieru vilcienu piegādes līgumu, valstij var pašai nākties maksāt 100 miljonus latu, kuri iepirkumā paredzēti kā ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums.

Kā ziņots, 26.septembrī PV nodeva Spānijas uzņēmumam vēstuli, kurā precīzi formulēja piecus vilcienu iepirkuma līguma grozījumu punktus. PV valdes loceklis Štokenbergs iepriekš norādīja, ka ir zemi riski Latvijai tikt iesaistītai tiesvedības procesos, ja atbildi CAF nesniedz līdz 2.oktobrim, jo līgumā, kas parakstīts šogad 2.aprīlī, ir vienošanās par riskiem. Viņš piekrita apgalvojumam, ka, līguma termiņam beidzoties, faktiski beidzas arī saistības.

Vērienīgāko iepirkuma konkursu Latvijā PV izsludināja 2009.gada decembra sākumā. 2011.gada martā Eiropas Komisija apstiprināja ES Kohēzijas fonda (KF) lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu, un no projekta kopējām izmaksām KF finansējums ir 100 miljoni latu.

Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem ES fondu finansējums būs 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas