Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +6 °C
Apmācies
Trešdiena, 27. novembris
Lauris, Norberts

Uz pāris mēnešiem apturēta e-talona ieviešana vilcienos

Negaidīti iebuksējis vērienīgais un strauji sāktais e-talona projekts vilcienos. Akciju sabiedrība Pasažieru vilciens (PV)  lūgusi SIA Rīgas karte uz pāris mēnešiem atlikt projekta otrās kārtas ieviešanu, kurai vajadzēja sākties jau maijā, ziņo Latvijas radio. PV vēlas papildus izpēti un apgalvo, ka noslēgto līgumu neplāno lauzt.

Tikmēr neoficiāli izskan aizdomas, ka bijušās uzņēmuma vadības pērn rudenī noslēgtais līgums ir neizdevīgs PV.Projektu īsteno SIA Rīgas karte, kas ieviesa e-talonu arī Rīgas sabiedriskajā transportā. Tas ir Francijas uzņēmuma S.A.S un Rīgas domes kapitālsabiedrības Rīgas satiksme kopuzņēmums. 51% akciju pieder Rīgas domei šajā uzņēmumā, taču elektroniskās sistēmas izstrādājuši Francijas speciālisti. Atgādināsim, ka e-talona ieviešanu galvaspilsētas sabiedriskajā transportā asi kritizēja Valsts kontrole (VK). Salīdzinot ar iepriekšējo kompostrētāju norēķinu sistēmu, tā tuvākajos 13 gados pilsētai izmaksās vismaz par 100 miljoniem latu vairāk. Pēc VK secinājumiem Rīgas mērs Nils Ušakovs pat publiski apsvēra atteikties no e-talona un atgriezties pie kompostieriem, taču atpakaļceļš izrādījās pārāk dārgs.SIA Rīgas karte līgumu ar PV par etlona ieviešanu vilcienos noslēdza pērnā gada oktobrī, līguma kopējā summa ir 1,2 miljoni latu. 4 gadus pēc kārtas PV elektroniskās aparatūram uzstādītājam jāmaksā 300 000 latu gadā par iekārtu īri. Elektroniskajiem kontroles aparātiem  uz peroniem jau vajadzēja parādīties pirms diviem mēnešiem. LPP/LC pārstāvis SIA Rīgas karte valdē Aleksandrs Brandavs stāsta, ka iekārtas stāv noliktavās. “Nekas tagad nenotiek. Esam izbijušies. Pusotru gadu vedām sarunas, tas ir dīvaini. Mums atsūtīta vēstule, ka PV vēl trīs mēnešus vēlas pētīt un man nav skaidrs, kas tur notiek, jo jau viens pētījums ir bijis,” norāda A. Brandavs. PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds apstiprina, ka uzņēmums atliek projekta otrās kārtās īstenošanu. Viņš nekonkretizē aizkavēšanās iemeslus, aizbildinoties ar līguma slepenību. “Līgums paredz pušu saistības, PV vēlas projekta ieviešanu atlikt, un piedāvāt izdevīgāku līgumu,” pauž PV pārstāvis. Neoficiālā informācija liecina, ka satiksmes ministram Uldim Augulim uzticamā PV valde uzskata, ka līgums ar SIA Rīgas karte valsts uzņēmumam nav izdevīgs. Joprojām nav panākta jebkāda vienošanās par pašvaldību par to, ka e-talona atlaides, kas darbojas noteiktām kategorijām Rīgā, piemēram, studentiem, būs spēkā arī vilcienos. Tāpat PV nav gatavs atteikties no konduktoriem, kas ne tikai pārdod biļetes, bet arī rūpējas par kārtību. N. Freivalds noliedz, ka PV nebūtu naudas, par ko norrēķināties ar iekārtu īri. “Mums ir maksātspēja,” tā N. Freivalds. Līgumu ar SIA Rīgas karti noslēdza vēl iepriekšējā, LPP/LC un TB/LNNK uzticamā valde ar Anduli Židkovu valdes priekšsēdētāja krēslā. Uzņēmuma vadība uzsvēra, ka e-talona ieviešana PV neizmaksās dārgi, jo izmaksas par aparatūras nomu no SIA Rīgas karte būs līdzsvarā ar biļešu pārdošanas ekonomiju.A. Židkovs uzsver, ka līgums ir izdevīgs. “Iedzīvotāji, kas puse brauc ar Rīgas domes atlaidēm e-talonam, Rīgas teritorijā vilcienā šīs atlaides nevar izmantot,” pauž A. Židkovs. Viņaprāt, problēmas esot radušās, jo nav skaidrības, kā etalons darbosies ne tikai Rīgā, bet visā Latvijas teritorijā, arī ārpus pilsētas autobusos.Rīgas karte valdes priekšsēdētājs Ēriks Marizūris nav zaudējis cerības, ka līgums tiks turpināts un netiks lauzts. “Viņiem būs jāatmaksā ieguldījumi, jo viss jau ir piegādāts un izgatavots. Es ceru, ka viņi, būdami saprātīgi, nelauzīs līgumu,” tā Ē. Marizūris. Viņš stāsta, ka Austrālijā vēlas ieviest šādu pašu sistēmu, kad vilcienos un autobusos ir viens e-talons. Arī Francijā var braukt uz jebkuru reģionu šādā veidā. N. Freivalds apstiprināja, ka nav sarunu par līguma laušanu, bet par nosacījumiem. PV lūdzis projektu atlikt līdz augustam. Līguma laušanas gadījumā PV būtu jāatmaksā SIA Rīgas karte veiktās investīcijasA.Brandavs: “Valsts ieguvums būtu vienota sistēma. Tāpēc 300 000 latu priekš gatavas sistēmas PV ir diezgan normāla nauda. Par šo naudu viņi neuztaisīs alternatīvu, labāku sistēmu.”Rīgas karte ieguldījusi 700 000 latu par programmas izstrādāšanu un iekārtām. Pašreiz nopirktās iekārtas stāv noliktavā. E-talonu validatori ir paredzēti uzstādīšanai uz peroniem, nevis vilcienos. Tie izdrukā biļeti, pietuvinot etalonu. “Jaunajos vilcienos šī sistēma jau būs iekšā,” tā A.Brandavs. Patlaban turpinās konkurss par jaunu vilcienu iegādi. Līdz 2015. gadam plānots nomainīt visus elektrovilcienus un trešdaļu dīzeļvilcienu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas