Valsts izglītības satura centra (VISC) sporta mācību satura speciāliste Inese Bautre nenoliedz, ka problēmas esot sporta skolotājiem "ar lielu pedagoģisko stāžu", kuri bērnus turpina vērtēt strikti pēc normām. Taču valsts standartā par mācību priekšmetu vērtēšanas kritērijiem precīzi definēts: tiek vērtētas zināšanas, prasmes, attīstības dinamika un attieksme. Šie četri komponenti attiecas arī uz sportu! I. Bautre norāda - ir jāņem vērā arī attīstības dinamika un skolotājam nopietni jāanalizē, kāpēc bērns kaut ko nevar izpildīt. Arī spēles noteikumu mācīšanās no galvas nav obligāta.
"Skolotāji diemžēl izmanto to, ka iepriekšējā standartā bija jāzina noteikumi sporta veidos, sporta vēsture, bet pašreizējā standartā nav tādas prasības! Tagad visas zināšanas, izpratne par sportu vērsta uz veselību un to, lai apgūtu prasmes, kas bērnam būs vajadzīgas dzīvē," uzsver I. Bautre, piebilstot, ka konflikta situācijas jādodas risināt pie skolas vadības.
Arī kuslajiem ir iespējas
Ārsta zīmes joprojām cieņā
Ģimnāzijai ir arī baseins, tiesa, to gan jaunieši nav iecienījuši un nereti nes ārsta zīmi - esot alerģija pret hloru. A. Priekulis bilst, ka meitenēm lielākas raizes par hloru sagādājot frizūras un meikapa saglabāšana, tomēr nenoliedz, ka tieši šajā mācību priekšmetā skolēniem būtiska arī komfortabla vide - iespēja noskaloties dušā pēc fiziskas slodzes. Sporta skolotāja Laila Jahoviča saka: pedagogi nojauš, kuri atbrīvojumi no sporta pie ģimenes ārsta ir sarunāti. "Pret ārsta zīmēm esam bezspēcīgi. Ja vecāki ļauj nest ārsta zīmi, tad paši rok bedri savam bērnam," piebilst viņas kolēģe, sporta skolotāja Ilze Meldere.
"Ārsta zīmes ir viens no legāliem veidiem, kā neapmeklēt sportu," atzīst VISC pārstāve I. Bautre. Izglītības speciālisti sākuši izmantot ārzemju pieredzi - sadarboties ar ģimenes ārstiem. "Strādājam, lai ārsti zīmēs rakstītu nevis to, ko nedrīkst darīt, bet ieteiktu vingrinājumus, kurus drīkst izpildīt, kamēr atveseļojas pēc saslimšanas." Sportā esot svarīga individuāla pieeja katram bērnam, un fiziskajām aktivitātēm jābūt atbilstošām katra bērna veselības stāvoklim. I. Bautre uzsver - regulāras zīmes, kas atbrīvo no sporta, liecina par komunikācijas trūkumu starp bērnu, vecākiem un pedagogu. "Ja būs uzticība skolotājam, vecāki būs ieinteresēti, lai bērns nodarbojas ar fiziskajām aktivitātēm."
Viedokļi: Lai sports nav klupšanas akmens
Anna un Pēteris Krilovi, Dagdas vidusskolas audzēknes vecāki
Jāmaina vērtēšana, jo dažkārt tie, kuriem labas fiziskās dotības, stundas var neapmeklēt un saņemt teicamas atzīmes, bet tie, kuri cītīgi apmeklē, cenšoties izspiest no sevis neiespējamās sekundes, lēcienus vai sitienus, saņem zemāku vērtējumu. Atzīmi varētu dalīt uz pusēm - 50% attieksme, apmeklētība un 50% par fiziskajām spējām. To vajadzētu iekļaut sistēmā oficiāli visā valstī.
Dita Pētersone, Smiltenes Centra vidusskolas skolniece
Daudzus gadus sports bija manas vislielākās bailes un klupšanas akmens. Traumas dēļ biju atbrīvota no sporta un ar bažām gaidīju šo mācību gadu, kad būs jāatsāk sportot. Bet mans sporta skolotājs Ivars Joksts stāstīja, cik nozīmīgs ir sports. Ka tas ir kā zīmogs uz visu dzīvi, to vienmēr varēs redzēt. Galu galā tas vajadzīgs ķermenim. Šogad sports ir viena no manām mīļākajām stundām! Jo skolotājs neuzspiež. Pati saprotu, ka jāizdara, jo pārējās meitenes arī var.
Valdis Puida, Daudzes pamatskolas direktors
Mūsdienās galvenās ir nevis normas, bet attieksme pret sportu. Modernie skolotāji, sadarbojoties ar bērnu, panāk vēl labāku rezultātu,nekā drastiski stingrie. Manā skolā sporta stundu apmeklējums ir simtprocentīgs. Bērniem patīk sportot, vismaz trešdaļa piedalās sacensībās. Un laukos jau nav daudz citu izklaides iespēju. Personisko kontaktu ceļā ar kādu norvēģi sarunāju, ka skolai uzdāvinās 40 pārus plastikāta slēpju. Visi slēpojam! Es labprāt sportu ieviestu nevis divas trīs stundas nedēļā, bet katru dienu. Jaunais izglītības ministrs gan pārmet, ka stagnējam, bet, manuprāt, būtu jāsāk ar pārdomātas sistēmas veidošanu.