Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +14 °C
Skaidrs
Sestdiena, 19. oktobris
Drosma, Drosmis, Elīna

Acis plati vaļā

Iepriekšējās nedēļas AutoDienā apskatītais temats par pagriezienu signālu lietošanu un nelietošanu dažādās situācijās izraisīja interesantu viedokļu sadursmi. Visi ir vienisprātis, ka pagriezienu signāli ir jārāda (savādi, ja izrādītos citādi), taču nav vienprātības par to, kad, kur, cik ilgi un cik tālu pirms ieplānotā manevra.

Droši vien tas atkarīgs no situācijas. Vēl vienkāršāk ievērot satiksmes noteikumus, kur teikts, ka signāls jāieslēdz tieši pirms manevra un jāizslēdz tūliņ pēc tā veikšanas. Tiesa, reizēm to ir vieglāk pateikt nekā izdarīt, sevišķi pilsētā. Satiksmes eksperti uzskata, ka satiksmes plūsmu un mūsu nervu sistēmu bojā tieši nevērība pret pagriezienu signāliem, stāvot krustojumā ar vairākām joslām. "Es cenšos prognozēt situāciju uz ceļa," saka CSDD Informātikas daļas priekšnieka vietnieks Aldis Lāma, "taču tas nav iespējams, jo automašīna man priekšā pēkšņi dara kaut ko pavisam citu, nekā esmu gaidījis. Paskatieties uz sabiedrisko trans-portu. Trolejbusi un autobusi pagrieziena signālu ieslēdz, vēl stāvot pieturā." Domāju gan, citādi trolejbusam nebūtu ne mazāko izredžu izbraukt no pieturas. Domas dalās arī par spontāni dzimušo "paldies" ar avārijas gaismām. A.Lāma šo ieradumu uzskata pa diskutablu: "Labāk tomēr pamāt ar roku vai galvu. Ne visur Eiropā šo signālu saprot tā kā pie mums, turklāt acu kontakts vienmēr ir labāks, kaut arī caur atpakaļskata spoguli." Arī autoram tikko bija iespēja pārliecināties, ka Vācijā un Austrijā braucēji dod priekšroku žestu, nevis elektronikas valodai. Viņiem tas darbojas, jo tur nav tumšo stiklu, bet Latvijā? Laikam nāksies palikt pie pamirkšķināšanas. No otras puses, ja pārāk daudz eksperimentēsim, nāksies izdot Pieklājības signālu rokasgrāmatu.

Ezīši miglā


Liksim mierā nabaga mazās oranžās uguntiņas un ieskatīsimies "acīs" tām, kas deg nepārtraukti. Pat pārlieku nepārtraukti, piemēram, aizmugurējie miglas lukturi gaišā dienas laikā. Šim dabas fenomenam ir atšķirīga izcelsme, kas saknē saistīta ar ieradumu dienā braukt ar ieslēgtiem miglas lukturiem pamatlukturu vietā. Daži tā taupa tuvās gaismas spuldzītes, citiem tā braukt šķiet vienkārši stilīgāk. Dažu automobiļu vadības ierīču īpatnības patiešām ļauj nejauši ieslēgt arī pakaļējos miglas lukturus, taču tas neattiecas uz dažu gadagājumu BMW un citiem auto, kuru vadītāji ar sarkanu spozmi dibengalā grēko visbiežāk. Nav svarīgi, vai šāda uzvedība saistīta ar izrādīšanos, bailēm pazust vai nesekmīgiem centieniem pievilināt pretējā dzimuma īpatņus, kā to dara paviāni, demonstrējot mātītēm košu pakaļu. Svarīgi, ka šī dekorācija var pavērsties pret pašu braucēju. "Aizmugurējo miglas lukturu spuldzītes ir daudz jaudīgākas nekā bremžu ugunīm," skaidro žurnālists un satiksmes speciālists Pauls Timrots. "Tātad pastāv risks, ka aizmugurē braucošais spilgtā saulē bremžu ugunis var arī nepamanīt." Stulbi, vai ne? Taču stulbākais ir tas, ka pēc izšķaidītās "paviāna" pēcpuses nebūs iespējams pierādīt, kas tur dega vai nedega. Vainīgs būs tas, kas brauca aiz muguras, jo neievēroja distanci.

Tumšo briežu stress


Tātad, braucot pa pilsētu, padomāsim, vai tiešām mums vajag ieslēgt visu iespējamo. Starp citu, kvēlspuldzes pamatīgi palielina automobiļa degvielas patēriņu. Bet uz šosejas un tumsā? Tur gan gribas saslēgt visas iespējamās un neiespējamās gaismas, bet rudens slapjdraņķī, medību sezonas un auru laikā vēl palaist pa priekšu izlūku - lai aizgaiņā no ceļa stirnas un briežus. Ņirgāties par šādu "fobiju" spēj tikai tie, kas nekad nav uzbraukuši briedim, mežacūkai vai labākajā gadījumā - stirnai. Valstī, kur ceļa apzīmējumi bieži ir tik slikti, ka to nemaz nav, tāpat kā žogu meža dzīvnieku norobežošanai, un vismaz četrus mēnešus gadā regulāri ir slikta redzamība, katram otrajam auto vajadzētu būt aprīkotam ar papild-lukturiem. Diemžēl automobiļu dizains kļūst arvien nepiemērotāks papildlukturu uzstādīšanai. Pat visvienkāršākajam auto vai nu jāsagraiza bamperis, vai jāpērk ūberdārgs aizsargstienis, ar kuru tehniskajā apskatē nav ko meklēt. Izņēmums ir džipi, no kuriem puse TA arī dabū vilka pasi, jo brauc ar miglas papildlukturiem, kaut mašīnai ir pašai savi. Savukārt tālās gaismas papildlukturu lietošanu radikāli ierobežo mūsu priekšstati par tuvo/tālo gaismu pārslēgšanu tumsā.

Kad pārslēgties?


"Tālās gaismas lukturus uz tuvajām vajadzētu pārslēgt 150 m, nevis kilometra attālumā starp automašīnām," uzskata Auto akadēmijas direktors Atis Jansons, "vai arī samazināt ātrumu posmā, kuru brauc ar tuvajām gaismām." Mēs nedarām ne vienu, ne otru. Tālās gaismas izslēdzam, tiklīdz kaut kur tālā kalna galā parādās pretimnākošs auto, un turpinām "vilkt" tumsā ar 100 km/h. Vismaz. Iespējams, ka 150 m attālumā vēl arvien braukt ar tālajām gaismām ir "pārāk skarbi", kā to raksturo P. Timrots. Moderno biksenona lukturu "tālie" no tik mazas distances jau spiež tā, ka tūliņ izkusīs smadzenes. Ķīniešu "9000 kelvinu" ksenons un vecie lukturi, kur apsūbējuša reflektora dēļ ieskrūvēta 100-vatīga spuldze, nav labāki. Un pamēģiniet vien nepārslēgt tālos, kad pretim brauc kāds no lielajiem vilcējiem. Viņš ar savām divpadsmit "Hellām" uz jumta izceps jūs dzīvus. Kad nakts mācas virsū, tad braukšanas kultūra nav prātā.

Viens, divi - tīrs!


Lai cik dīvaini, bet glābiņš ir visparastākā.... lupata. "Retais ceļā no Rīgas uz Liepāju trīsreiz stāsies un kāps ārā notīrīt lukturus," apgalvo A.Jansons. Taču, ja laiks nav ideāli sauss, lukturi palēnām aizlīp. Pat plāna "migliņa" uz stikla ievērojami samazina gaismas atdevi un efektivitāti, turklāt tas attiecas arī uz daudziem jaunajiem auto, kuru lukturi nebūt nav ideāli. Tātad nesacentīsimies, kam stiprāki nervi, un pārslēgsim tālās gaismas laikus, samazināsim ātrumu un turēsim "acis" sausas un tīras. Un, ja arī kas misējas, tas tomēr nebūs tik muļķīgi kā sastrēguma stundā iebraukt krustojuma vidū un tur arī palikt - visiem par apsmieklu un dusmām. Bet par to nākamnedēļ.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko