Sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS jaunākajā pētījumā atklājies: 49,7% vadītāju uzskata, ka auto vadīšanas un braukšanas kultūra Latvijā ir zema vai pat ļoti zema. Atlikusī daļa braukšanas kultūru novērtējusi kā viduvēju, un tikai 2,2% domā, ka ar vadītāju uzvedību uz ceļa viss ir vislabākajā kārtībā. Lai gan visbiežāk nekārtības un kašķi uz ielām un ceļiem tiek norakstītas uz tā saucamajiem agresīvajiem vadītājiem, sabiedriskās domas pētījums rāda, ka problēmas sakne meklējama citur - mēs vienkārši esam pārlieku egoistiski un tīšām vai neviļus nerēķināmies ar citiem satiksmes dalībniekiem.
Netērēsim laiku rupjībām
Drošāku un laipnāku satiksmi iespējams panākt tikai izmainot
sabiedrības domāšanu - ar atgādinājumiem, ieteikumiem un varbūt pat
neuzbāzīgiem aizrādījumiem. Finanšu kompānijas SEB līzings
nolēmusi spert pirmo soli un aicina ekspertus, žurnālistus un
sabiedrībā pazīstamas personas kopīgiem spēkiem atrast sliktākos
autovadītāju ieradumu, norādīt uz tiem un meklēt metodes to
izskaušanai vai vismaz mazināšanai. Kā norāda SEB līzinga
direktors Ints Krasts, visbiežāk stargadījumu pamatā ir
savstarpējas cieņas un laipnības trūkums, kas sabojā garastāvokli
uz visu dienu. "Uzskatu, ka mūsu dzīve ir pārāk īsa, lai to bojātu
ar šādiem niekiem," saka I. Krasts.
Kas satrauc tevi?
Nebijusī akcija sākusies ar plašsaziņas līdzekļu pārstāvju diskusiju, kas notika otrdien. Diskusija vadīja auto un satiksmes eksperts Pauls Timrots, tajā piedalījās Valsts policijas Ceļu policijas biroja priekšnieks Edmunds Zivtiņš, pazīstamie rallija piloti Jānis Vorobjovs un Guntis Ervalds un diskusijas iniciatora SEB līzings direktors Ints Krasts. SKDS direktors Arnis Kaktiņš iepazīstināja mediju pārstāvjus ar jaunāko pētījumu par Latvijas autobraucēju kultūru. Arī laikraksts Diena un tā pielikums AutoDiena aktīvi iesaistīsies akcijā. Nākamajās nedēļās iepazīstināsim ar pētījuma interesantākajiem rezultātiem, biežāk minētājām parādībām Latvijas ceļos, un, protams, mēģināsim meklēt cēloņus un iespējamos risinājumus.
Pētījums paliek pētījums, un varbūt tā respondentiem škitis nesvarīgs tas, kas nopietni satrauc citus. Tāpēc AutoDiena aicina lasītājus izteikties portālā www.diena.lv rubrikā Auto.
Vienaldzība, nevis agresija
Kā rāda SKDS pētījuma dati, lielākā daļa negāciju saistīti ar parastu neapdomību un paviršību, nevis ļaunprātību. Par vienu no kaitinošākajām parādībām vadītāji uzskata ieradumu, kas pat nav saistīts ar automašīnu kustību. Proti, 76,6% braucēju ikdienā redz situācijas, kad citi automašīnas novieto tā ka 3 spēkratu vietā vietas pietiek tikai diviem. Gandrīz tikpar daudz vadītāju bieži sodās par tiem, kas nerāda pagrieziena signālus un vispār nebrīdina par saviem manevriem. Trešais ieradums, kas liek izlēkt vai no ādas, ir pašapzinīga un nereti lēna braukšana pa kreiso joslu, ja labā ir brīva. Kā norāda eksperti, ne vienmēr iemesli meklējami tikai "pilotu" galvās, reizēm vainīgs arī ceļa apzīmējumu trūkums, policijas vienaldzība u.c. Tomēr nopietnas pārdomas aizvien raisa pētījuma punkts, kurā vairāk nekā puse vadītāju vērtē savu braukšanas stilu kā viduvēju, bet 41,5% - kā augstu vai pat ļoti augstu. Matemātiski rēķinot, atlikušie 8,2% braucēju nevar būt vainojami pie sociālās spriedzes satiksmē. Tāpēc secinājums un ieteikums ir viens - sāksim ar sevi. Padomājiet, palīdziet citiem un citi palīdzēs jums!